Page 466 - yargi-ozel-raporu
P. 466
“Hukuk eğitiminde problem çözmekten çok artık olası problemleri
önlemeye yönelik, uzlaştırmacı bir yaklaşımın sergilendiği de görül-
mektedir. Bu doğrultuda örneğin Almanya’da gerçekleştirilen hukuk
eğitimi reformunda hukuk öğrencisine, hukukçu kişiliğini edinir-
ken bir takım anahtar özelliklerin kazandırılması ve özellikle iletişim
becerilerini kuvvetlendirecek bir takım derslerin programlarda yer
alması öngörülmüştür. Yabancı dil de bu anahtar niteliklerden birisi
olarak belirtilmiştir.” 536
(965) Hukuk öğretimi, örneğin Fransa’da olduğu gibi sadece lisans
düzeyinde olabilir. Fransa’da hukuk öğretimi üç yıl lisans düzeyinde
sürmekte, ardından iki yıl yüksek lisans, üç yıl doktora öğrenimi
yapılabilmektedir. Fransa’da sadece hukuk lisans diplomasına sahip
olanların avukatlığa yönelmedikleri, değişik işlerde çalıştıkları gö-
rülmektedir. Ancak sadece lisans diplomasına sahip olunması tercih
edilmediği için genelde bütün öğrenciler yüksek lisans yapmakta-
dır. 537
(966) İngiltere ve Galler’de ise, hukuk öğretimi üniversiteden üni-
versiteye hatta programdan programa farklılık göstermektedir. Ör-
neğin; 3 yıl ve 4 yıllık tam zamanlı hukuk diplomaları, 4-6 yıllık
yarı zamanlı hukuk diplomaları, birlikte ya da karışık yüksek (ho-
nours) diplomaları, tam zamanlı ya da yarı zamanlı yetişkin (matu-
re) statüsü hukuk diplomaları sıralanabilir. İngiltere’de dosya avukatı
(solicitor) ya da duruşma avukatı (barrister) olabilmeyi sağlayacak
gerekli süreci başlatabilmek için 3 yıllık tam zamanlı ya da 4-6 yıl-
lık yarı zamanlı diploma derecelerinin kazanılması gerekmektedir. Bölüm 10 Avukatlık Müessesesi
İngiltere’de bu şekilde hukuk diploması alanlar iş yaşamının çeşitli
alanlarında tercih edilebilmektedir. 538
536 BALDUS, Christian, FINKENAUER, Thomas, RÜFNER, Thomas, Juris-
tenausbildung in Europa zwischen Tradition und Reform, Mobr Siebeck,
Tübingen 2008, sf. 323: aktaran Öztoprak Sağır, Meral, Güncel Gelişmeler
Işığında Türkiye’de Hukuk Eğitimi Araştırma Raporu, http://tbbyayinlari.ba-
robirlik.org.tr/TBBBooks/turkiyede-hukuk-egitimi.pdf, sf. 39 (Erişim Tarihi:
10/03/2016)
537 Türkiye Barolar Birliği, agg.
538 Meslek İçi Eğitim Projesi Sonuç Raporu, Ekim 2009-Ankara, sf. 47: aktaran,
Türkiye Barolar Birliği, agg.
439