Page 466 - yargi-ozel-raporu
P. 466

“Hukuk eğitiminde problem çözmekten çok artık olası problemleri
                   önlemeye yönelik, uzlaştırmacı bir yaklaşımın sergilendiği de görül-
                   mektedir. Bu doğrultuda örneğin Almanya’da gerçekleştirilen hukuk
                   eğitimi reformunda hukuk öğrencisine, hukukçu kişiliğini edinir-
                   ken bir takım anahtar özelliklerin kazandırılması ve özellikle iletişim
                   becerilerini kuvvetlendirecek bir takım derslerin programlarda yer
                   alması öngörülmüştür. Yabancı dil de bu anahtar niteliklerden birisi
                   olarak belirtilmiştir.” 536

                   (965) Hukuk öğretimi, örneğin Fransa’da olduğu gibi sadece lisans
                   düzeyinde olabilir. Fransa’da hukuk öğretimi üç yıl lisans düzeyinde
                   sürmekte, ardından iki yıl yüksek lisans, üç yıl doktora öğrenimi
                   yapılabilmektedir. Fransa’da sadece hukuk lisans diplomasına sahip
                   olanların  avukatlığa  yönelmedikleri,  değişik  işlerde  çalıştıkları  gö-
                   rülmektedir. Ancak sadece lisans diplomasına sahip olunması tercih
                   edilmediği için genelde bütün öğrenciler yüksek lisans yapmakta-
                   dır. 537

                   (966) İngiltere ve Galler’de ise, hukuk öğretimi üniversiteden üni-
                   versiteye hatta programdan programa farklılık göstermektedir. Ör-
                   neğin; 3 yıl ve 4 yıllık tam zamanlı hukuk diplomaları,  4-6 yıllık
                   yarı zamanlı hukuk diplomaları, birlikte ya da karışık yüksek (ho-
                   nours) diplomaları, tam zamanlı ya da yarı zamanlı yetişkin (matu-
                   re) statüsü hukuk diplomaları sıralanabilir. İngiltere’de dosya avukatı
                   (solicitor) ya da duruşma avukatı (barrister) olabilmeyi sağlayacak
                   gerekli süreci başlatabilmek için 3 yıllık tam zamanlı ya da 4-6 yıl-
                   lık yarı zamanlı diploma derecelerinin kazanılması gerekmektedir.    Bölüm 10   Avukatlık Müessesesi
                   İngiltere’de bu şekilde hukuk diploması alanlar iş yaşamının çeşitli
                   alanlarında tercih edilebilmektedir. 538




                   536 BALDUS, Christian,  FINKENAUER, Thomas,  RÜFNER, Thomas, Juris-
                       tenausbildung in Europa zwischen  Tradition und Reform, Mobr Siebeck,
                       Tübingen 2008, sf. 323: aktaran Öztoprak Sağır, Meral, Güncel Gelişmeler
                       Işığında Türkiye’de Hukuk Eğitimi Araştırma Raporu, http://tbbyayinlari.ba-
                       robirlik.org.tr/TBBBooks/turkiyede-hukuk-egitimi.pdf, sf. 39 (Erişim Tarihi:
                       10/03/2016)
                   537 Türkiye Barolar Birliği, agg.
                   538 Meslek İçi Eğitim Projesi Sonuç Raporu, Ekim 2009-Ankara, sf. 47: aktaran,
                       Türkiye Barolar Birliği, agg.



                                                                         439
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471