Page 465 - yargi-ozel-raporu
P. 465

gulamada “Avrupa’daki genel eğilim mezun bir öğrencinin, mesleki
                      eğitim için gerekli staj süresince ve mesleğini icra ederken edinmesi
                      gereken yeteneğin üniversite programlarında fazla yer işgal etmemesi
                      yönündedir. Bu konuda üniversiteler ile adalet kurumlarının işbirli-
                      ği içinde çalışması da öngörülmektedir. Üniversite eğitimi boyunca
                      öğrenciye verilecek olan spesifik alanlardaki teorik ve pozitif bilgiler
                      çabuk eskiyeceğinden öğrenci mezun olduktan kısa bir süre sonra
                      yetersiz kalabilecektir. Bu açıdan öğrenciye daha çok eleştirisel bir
                      bakış açısı kazandırılması, araştırma metotlarına iyi derecede hakim
                      olması, bir hukuk düzeninin tarihi gelişimi ile birlikte çok yönlü
                      olarak kavratılması daha yararlı olacaktır.”
                                                         533
                      (963) Hukuk öğretiminin böyle bir amacı olduğu yönünde görüş
                      birliğine varıldıktan sonra mezunların meslek edinmeleri, yargı erki
                      içinde görev almaları gibi konularda bu amaç doğrultusunda ortak
                      çözüm oluşturulması çok daha kolaylaşacaktır.  534

                      2.2. Hukuk Fakültelerinin Sayısı ve Öğrenci Kabulü

                      (964) Hukuk öğretiminin amacının yargı erkine meslek mensubu
                      yetiştirmek olmadığı; amacın, genel bilgi sahibi, eleştirel bakışa sa-
                      hip, araştırma metotlarına hâkim, hukuk yöntemlerini derinlemesine
                      anlayan ve bu sayede hukuki metinleri yorumlayabilen, karşılaştırma
                      ve genelleme yapabilen hukukçular yetiştirmek olduğu düşünüldü-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ğünde, hukuk fakültelerinin ve öğrencilerinin sayısı bugünkü kadar
                      tartışılmayacaktır. Çünkü mezunların yargı erkinde çalışmaları ayrı
                      bir eğitim ve elemeyi aşabilmelerine bağlı olacaktır. Bu amaçla öğ-
                      retim yapan hukuk fakültesinin öğrenci sayısını ve kabul koşullarını
                      kendisinin belirlemesi gerekir. Öğrenci fakülteyi, fakülte de öğrenci-
                      yi seçebilmelidir. Bu yöntemin kabul görmemesi halinde ise, bugün
                      uygulanan sınav sistemi (yükseköğretime geçiş sınavı) iki aşamalı sis-
                      teme dönüştürülebilir. Birincisinde belirli bir puanı aşanlar hukuk,
                      sosyal ve siyasal bilimler içerikli ikinci bir sınavdan geçirilebilir. 535

                      533 SAĞIR ÖZTOPRAK, Meral, Bologna Süreci ve Güncel Gelişmeler Işığında
                         Türkiye’de Hukuk Eğitimi, Araştırma Ara Raporu, Antalya, 2008, sf. 55: akta-
                         ran, Türkiye Barolar Birliği, agg; (TBB’den gelen görüşün ve eklerinin; içeriği,
                         tekniği, imla kurallarına müdahale edilmemiştir).
                      534 Türkiye Barolar Birliği, agg.
                      535 Türkiye Barolar Birliği, agg..



                      438
   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470