Page 465 - yargi-ozel-raporu
P. 465
gulamada “Avrupa’daki genel eğilim mezun bir öğrencinin, mesleki
eğitim için gerekli staj süresince ve mesleğini icra ederken edinmesi
gereken yeteneğin üniversite programlarında fazla yer işgal etmemesi
yönündedir. Bu konuda üniversiteler ile adalet kurumlarının işbirli-
ği içinde çalışması da öngörülmektedir. Üniversite eğitimi boyunca
öğrenciye verilecek olan spesifik alanlardaki teorik ve pozitif bilgiler
çabuk eskiyeceğinden öğrenci mezun olduktan kısa bir süre sonra
yetersiz kalabilecektir. Bu açıdan öğrenciye daha çok eleştirisel bir
bakış açısı kazandırılması, araştırma metotlarına iyi derecede hakim
olması, bir hukuk düzeninin tarihi gelişimi ile birlikte çok yönlü
olarak kavratılması daha yararlı olacaktır.”
533
(963) Hukuk öğretiminin böyle bir amacı olduğu yönünde görüş
birliğine varıldıktan sonra mezunların meslek edinmeleri, yargı erki
içinde görev almaları gibi konularda bu amaç doğrultusunda ortak
çözüm oluşturulması çok daha kolaylaşacaktır. 534
2.2. Hukuk Fakültelerinin Sayısı ve Öğrenci Kabulü
(964) Hukuk öğretiminin amacının yargı erkine meslek mensubu
yetiştirmek olmadığı; amacın, genel bilgi sahibi, eleştirel bakışa sa-
hip, araştırma metotlarına hâkim, hukuk yöntemlerini derinlemesine
anlayan ve bu sayede hukuki metinleri yorumlayabilen, karşılaştırma
ve genelleme yapabilen hukukçular yetiştirmek olduğu düşünüldü-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
ğünde, hukuk fakültelerinin ve öğrencilerinin sayısı bugünkü kadar
tartışılmayacaktır. Çünkü mezunların yargı erkinde çalışmaları ayrı
bir eğitim ve elemeyi aşabilmelerine bağlı olacaktır. Bu amaçla öğ-
retim yapan hukuk fakültesinin öğrenci sayısını ve kabul koşullarını
kendisinin belirlemesi gerekir. Öğrenci fakülteyi, fakülte de öğrenci-
yi seçebilmelidir. Bu yöntemin kabul görmemesi halinde ise, bugün
uygulanan sınav sistemi (yükseköğretime geçiş sınavı) iki aşamalı sis-
teme dönüştürülebilir. Birincisinde belirli bir puanı aşanlar hukuk,
sosyal ve siyasal bilimler içerikli ikinci bir sınavdan geçirilebilir. 535
533 SAĞIR ÖZTOPRAK, Meral, Bologna Süreci ve Güncel Gelişmeler Işığında
Türkiye’de Hukuk Eğitimi, Araştırma Ara Raporu, Antalya, 2008, sf. 55: akta-
ran, Türkiye Barolar Birliği, agg; (TBB’den gelen görüşün ve eklerinin; içeriği,
tekniği, imla kurallarına müdahale edilmemiştir).
534 Türkiye Barolar Birliği, agg.
535 Türkiye Barolar Birliği, agg..
438