Page 464 - yargi-ozel-raporu
P. 464
mektedir. Türkiye’de öğretim üyesi sayısını arttırma konusu, kısa
bir zaman dilimi içerisinde çözülebilecek bir sorun değildir. Uzun
dönemli stratejiler geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda bir
çözüm önerisi olarak, çok sayıda araştırma görevlisinin (asistan) işe
alınıp yurtiçi ve yurtdışı eğitimlerinin tamamlanmasının ardından
istihdam edilerek, nitelikli insan gücü açığı karşılanabilir. Bu şekilde,
araştırma görevlilerinin sayısının arttırılması suretiyle bu sorunun
uzun vadede çözümü hedeflenebilir.
2.1. Türkiye’de Hukuk Öğretiminin Amacı Ne Olmalıdır?
(961) TBB verilerine göre, hukuk fakültelerini yılda ortalama 5000
kişinin bitirdiği, hukuk fakültelerinin adeta avukatlık ruhsatname-
si alabilmek için diploma veren kuruluşlar haline geldiği, TBB ta-
rafından her yıl ortalama 4500 yeni avukata ruhsatname verildiği
görülmektedir. Bu hususlar dikkate alındığında, hukuk öğretimi-
mizin amacı avukat yetiştirmeye, hukuk fakültelerimizin işlevi de
bu mesleğin okulu konumuna indirgendiği izlenimi vermektedir.
Gerçekten sorun sadece yargı erkinde görev yapacak kaliteli meslek
mensubu yetiştirememek midir? Hukuk öğretiminin amacı bu kadar
dar bir alanı mı kapsamaktadır? Hukuk öğretiminin amacı yargı er-
kine meslek mensubu (büyük çoğunlukla da avukat) yetiştirmek ol-
mamalıdır. Amaç, genel bilgi sahibi, eleştirel bakışa sahip, araştırma
metotlarına hâkim, hukuki yöntemleri derinlemesine anlayan ve bu
sayede hukuki metinleri yorumlayabilen, karşılaştırma ve genelleme
yapabilen hukukçular yetiştirmektir. 531 Bölüm 10 Avukatlık Müessesesi
(962) “Hukuk fakültelerinde öğretimin kurumsal (teorik) ve akade-
mik olması asildir. Buralarda ileride yargıç, savcı veya avukat olarak
çalışacak kimselere mesleki bilgi (formasyon) ve yetenek verilmesi
beklenmemelidir. Bu meslek alanlarının sorumlu kurumlarının gö-
revi ve işidir. Fakültelerimiz, her iki görevi de yerine getirmeye çalış-
tığından başarılı olamamaktadır.” Bologna süreci ile başlayan uy-
532
531 Türkiye Barolar Birliği, agg.
532 AŞÇIOĞLU, Çetin, Hukuk Fakülteleri ve Yargı reformu, Cumhuriyet Bi-
lim ve Teknik, 1181/10, 6 Kasım 2009: aktaran, Türkiye Barolar Birliği, agg;
(TBB’den gelen görüşün ve eklerinin; içeriği, tekniği, imla kurallarına müda-
hale edilmemiştir).
437