Page 464 - yargi-ozel-raporu
P. 464

mektedir. Türkiye’de öğretim üyesi sayısını arttırma konusu, kısa
                   bir zaman dilimi içerisinde çözülebilecek bir sorun değildir. Uzun
                   dönemli stratejiler geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda bir
                   çözüm önerisi olarak, çok sayıda araştırma görevlisinin (asistan) işe
                   alınıp yurtiçi ve yurtdışı eğitimlerinin tamamlanmasının ardından
                   istihdam edilerek, nitelikli insan gücü açığı karşılanabilir. Bu şekilde,
                   araştırma görevlilerinin sayısının arttırılması suretiyle bu sorunun
                   uzun vadede çözümü hedeflenebilir.

                   2.1. Türkiye’de Hukuk Öğretiminin Amacı Ne Olmalıdır?

                   (961) TBB verilerine göre, hukuk fakültelerini yılda ortalama 5000
                   kişinin bitirdiği, hukuk fakültelerinin adeta avukatlık ruhsatname-
                   si alabilmek için diploma veren kuruluşlar haline geldiği, TBB ta-
                   rafından her yıl ortalama 4500 yeni avukata ruhsatname verildiği
                   görülmektedir. Bu hususlar  dikkate alındığında,  hukuk öğretimi-
                   mizin amacı avukat yetiştirmeye, hukuk fakültelerimizin işlevi de
                   bu mesleğin okulu konumuna indirgendiği izlenimi vermektedir.
                   Gerçekten sorun sadece yargı erkinde görev yapacak kaliteli meslek
                   mensubu yetiştirememek midir? Hukuk öğretiminin amacı bu kadar
                   dar bir alanı mı kapsamaktadır? Hukuk öğretiminin amacı yargı er-
                   kine meslek mensubu (büyük çoğunlukla da avukat) yetiştirmek ol-
                   mamalıdır. Amaç, genel bilgi sahibi, eleştirel bakışa sahip, araştırma
                   metotlarına hâkim, hukuki yöntemleri derinlemesine anlayan ve bu
                   sayede hukuki metinleri yorumlayabilen, karşılaştırma ve genelleme
                   yapabilen hukukçular yetiştirmektir. 531                             Bölüm 10   Avukatlık Müessesesi

                   (962) “Hukuk fakültelerinde öğretimin kurumsal (teorik) ve akade-
                   mik olması asildir. Buralarda ileride yargıç, savcı veya avukat olarak
                   çalışacak kimselere mesleki bilgi (formasyon) ve yetenek verilmesi
                   beklenmemelidir. Bu meslek alanlarının sorumlu kurumlarının gö-
                   revi ve işidir. Fakültelerimiz, her iki görevi de yerine getirmeye çalış-
                   tığından başarılı olamamaktadır.”  Bologna süreci ile başlayan uy-
                                               532


                   531 Türkiye Barolar Birliği, agg.
                   532 AŞÇIOĞLU,  Çetin, Hukuk  Fakülteleri  ve  Yargı  reformu, Cumhuriyet Bi-
                       lim ve Teknik, 1181/10, 6 Kasım 2009: aktaran, Türkiye Barolar Birliği, agg;
                       (TBB’den gelen görüşün ve eklerinin; içeriği, tekniği, imla kurallarına müda-
                       hale edilmemiştir).



                                                                         437
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469