Page 467 - yargi-ozel-raporu
P. 467

(967) İngiltere’de hukuk dışındaki bir alanda üniversite eğitimi al-
                      mış olanlar için hukuk diploması eğitimi alma olanağı da vardır. Bu
                      eğitimi Solicitor Düzenleme Kurumu ve/veya Baro Standartlar Ku-
                      rulu gibi tanınmış kurumlar vermektedir. 539

                      2.3. Hukuk Fakültelerinin Müfredatı

                      (968) Müfredat, eleştirel düşünceye yatkın, araştırma metotlarına
                      hâkim, hukuki metinleri yorumlayabilen, karşılaştırma ve genelleme
                      yapabilen hukukçular yetiştirme amacına uygun olmalıdır. Bu ama-
                      ca uyan müfredatın ise, insanlar ve devletlerarasında dünya çapında
                      bütünleşen ilişkilerin, bilişim, teknoloji ve iletişimde yaşanan sürekli
                      değişim ve gelişimin doğurabileceği sorunların çözümünü yönete-
                      bilecek, insan hakları alanında özgürlüklerin sürekli gelişimini esas
                      alan bilgileri içermesi gerekmektedir. 540

                      (969) Hukuk fakültelerinin; öğrenci sayısının fazlalığı ve akademik
                      personel azlığı başta olmak üzere, bazı gerekçelerle istenen kalitede
                      öğrenci yetiştiremediği ve mezun olan bu öğrencilerin herhangi bir
                      engelle karşılaşmadan avukat olmaları nedeniyle, avukatlık mesleği-
                      ni icrada zorlandıkları bilinen bir gerçektir. Avukatların bu durumu-
                      nu gözlemleyen pek çok kişi ve hatta avukatların önemli bir kısmı,
                      bu sorunun çözümünü hukuk eğitiminde uygulamaya yönelik ders-
                      lerin arttırılmasında görmektedir. Zaten yetersiz olan teorik altyapı
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      kurma faaliyeti küçümsenmekte ve dışlanmaktadır. Bu bağlamda;
                      hukuk fakültelerinin teorik altyapıyı sağlam şekilde kurması ve me-
                      zun olan öğrencilerin barolar veya Adalet Akademisi eliyle meslek
                      eğitimi alması önem arz etmektedir. Bu noktada, barolar bünyesinde
                      avukatlık okulları kurulmalıdır. Nitekim İtalya’da Scuola Superiore
                      dell’Avvocatura, bu fonksiyonu yerine getirmektedir. Fransa’da baro
                      bünyesindeki avukatlık okuluna kaydolmak amacıyla “staj başlangıç
                      sınavı” olarak isimlendirebileceğimiz  “IEJ” sınavına girebilmek için
                      baro ve hukuk fakültesi işbirliği ile oluşturulan enstitüye kaydolup
                                                      541
                      bir sene devam etmek gerekmektedir.  Bu uygulama hukuk çevre-


                      539 Meslek İçi Eğitim Projesi Sonuç Raporu, Ekim 2009-Ankara, sf. 55: aktaran,
                         Türkiye Barolar Birliği, agg.
                      540 Türkiye Barolar Birliği, agg.
                      541 Türkiye Barolar Birliği, agg.



                      440
   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472