Page 141 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 141

Kurum içi geçici görevlendirme müessesine ilişkin usul ve esasların belirlenmesinde, yukarıda
              değinilen  madde  hükümleri  esas  alınmakla  birlikte  söz  konusu  hükümlerin  somut  olaylara
              uygulanma  biçimlerinin  belirlenmesi  için  yargı  kararları  da  büyük  önem  taşımaktadır.  Yerleşik
              içtihat haline gelen idari yargı kararları ile birlikte kamu personel rejiminin esasları da göz önünde
              tutulduğunda, kurum içi geçici görevlendirmeye ilişkin şartlar daha açık ve net bir hal almaktadır.
              Bu doğrultuda, kurum içi geçici görevlendirme; bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan
              görev alanı içinde yer alan "geçici" nitelikteki bir hizmeti ya da değişen ve gelişen sosyal, ekonomik
              ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya çıkan, henüz örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir
              kadro  ile  ilgilendirilmemiş  olan  "yeni  bir  kamu  hizmetini"  yürütmek  amacı  ile
              gerçekleştirilmeli, görevlendirilecek memurların görev ve yetkileri net bir şekilde belirlenip,
              kadroları  ile  hukuki  bağları  sürdürülmelidir.  Ayrıca  sunulacak  hizmet  ile  ilgili  konuda
              uzmanlaşmış/durumu uygun olan kamu görevlilerinin hizmetlerine duyulan ihtiyaç net bir şekilde
              ortaya konulmalı, belli bir süre ile sınırlı olmalı ve atamaya yetkili amir tarafından yapılmalıdır.

              657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, memurun
              kendi  kadro  görevinde  ve  kadrosunun  bulunduğu  birimde  çalışması  temel  ilke  olarak  kabul
              edilmektedir.  Meri  mevzuat  ve  yargı  içtihatlarında  kamu  hizmetinin  yürütülmesinde,  memurun
              başka  bir  yerde  geçici  görevlendirilmesi,  olağan  bir  yöntem  olmayıp,  kamu  yararı  ve  hizmet
              gerekleri açısından zorunluluk bulunması halinde istisnai olarak başvurulabilecek bir müessese
              olarak öngörülmüştür.

              Kurum içi geçici görevlendirmede, idarenin takdir yetkisi bulunmakla birlikte, bu yetki mutlak ve
              sınırsız bir yetki olmayıp kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlıdır. Ancak başvuru konusu somut
              olayda, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünde şef kadrosunda çalışan başvuran
              “hizmetine ihtiyaç bulunmadığı” ve “atıl durumda” olduğu gerekçesiyle isteği dışında Ankara İl
              Milli  Eğitim  Müdürlüğünde  geçici  görevlendirilmişken,  ilgili  Bakanlık  tarafından  görevde
              yükselme sınavları açılarak 2014 yılında yapılan sınavda Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel
              Müdürlüğünde boş 10 şef kadrosu ilan edildiği ve tamamına atama yapıldığı, 2015 yılında yapılan
              sınavda ise söz konusu merkez teşkilatında görevlendirmek üzere 117 adet Şef kadrosu ilan edildiği
              ve  yine tamamına atama  yapıldığı  görülmüştür.  Diğer taraftan, başvuranın  ise kurum içi geçici
              görevlendirilmelerine dayanak teşkil edecek nitelikte "görevinde başarısız olduğu", "hizmete ilişkin
              kusuru bulunduğu", “uzmanlığına ihtiyaç duyulduğu” veya  "ilgili  birimin  görev ve  yetkilerinde
              değişikliğin olduğu"na dair herhangi bir somut bilgi ve belge sunulmamış, yalnızca "hizmetine
              ihtiyaç  duyulmaması”,  “atıl  durumda”  olması  gibi  bir  soyut  gerekçe  ve  değerlendirmeler
              yapılmıştır.

              Ayrıca, geçici görevlendirme işleminde görevlendirmenin süresinin belirtilmediği, hukuken kabul
              edilebilir geçerli bir nedeninin olmadığı ve idari yargı mercilerince geçici görevlendirme için aranan
              şartların somut olayda bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Bu yönüyle yerleşik içtihatların ihlali
              niteliğindeki  geçici  görevlendirme  işleminin  başvuranın,  süresi  belirlenmemiş  bir  zaman
              diliminde asıl kadrosundan uzak tutulmasına yol açıcı nitelikte olduğu değerlendirildiğinden
              kurum içi geçici görevlendirme işleminin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı kanaatine
              ulaşılarak,

              a.  Geçici  görevlendirilen  personelin  ulaşım,  yemek,  kurs-seminer  ve  sınav  hizmetlerine
              katılamaması sonucu oluştuğu iddia edilen maddi ve manevi zararın gerçekleştiğini gösteren somut
              bilgi ve belgenin bulunmaması nedeniyle tazminat talebinin Reddine,

              b. Kamu  yararı ve hizmet gerekleri kriterlerine uyulmaksızın ve "kadroları ile hukuki bağlarını
              sürdürmek” ile “belli  bir süre ile sınırlı  olmak" ilkeleri  gözetilmeksizin Ankara  İl  Milli Eğitim
              Müdürlüğüne  yapılan  görevlendirme  işlemlerinin  geri  alınarak  mağduriyetin  makul  sürede
              giderilmesi  için  yeni  bir  işlem  tesis  etmesi  hususunda  Milli  Eğitim  Bakanlığına  Tavsiyede
              Bulunulmasına, karar verilmiştir.


                                                                                                         130
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146