Page 140 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 140
amacıyla bağlanan işsizlik ödeneğinden nafaka borçları dışında herhangi haciz, devir ve temlik
yapılması engellenmiş olup işsiz kalınan dönem için daha önce sigortalı olarak çalıştığı ve işsizlik
ödeneği için yatırmış olduğu primlerin karşılığı olarak söz konusu ödeneği almaktadır. Bahsi geçen
işsizlik döneminde sigortalı işsizin temel ihtiyaçlarını karşılaya bilmesi için bu ödenekten nafaka
borcu dışında herhangi bir şekilde kesinti yapılması engellenmiştir.
Bağlanan işsizlik ödeneğinin başvuran tarafından hak edildiği ilgili idare tarafından da belirtilmiş,
kendisine daha önce yapılan yersiz ödemeye neden olan ilgili il müdürlüğü Kanunun ilgili
maddesine uygun olmayan bir biçimde başvurucunun işsizlik ödeneğinden mahsup işlemi yapmış
olup, Kurum alacaklarının tahsilinin nasıl olması gerektiği hususun düzenlendiği el kitabında da
kurum alacaklarının yasal yollardan takibinin yapılması için ilgili daire başkanlığına bildirilmesi
gerektiği belirtilmiştir, fakat başvuru konusu olayda yasal yolardan takip yapılmayıp alacağın
mahsup yolu ile tahsili yapılmıştır. Her ne kadar ilgili maddede mahsup işleminin yapılmayacağı
ayrı olarak belirtilmese de aslında nafaka borcu dışında herhangi bir haciz, devir ve temlik
yapılmasının engellenmesiyle söz konusu ödenekten farklı adlar altında da olsa kesinti yapılmaması
istenilmiştir. Bu kapsamda, İdarenin yapmış olduğu yersiz ödemenin tahsilini yasal yollardan takip
yapmayıp başvuranın almış olduğu işsizlik sigortasından mahsup ederek tahsil etmesi işlemi hukuk
devleti ilkesine aykırı olduğu değerlendirildiğinden, başvuranın işsizlik ödeneğine mahsup
yapılması şeklinde el konulmasından kaynaklanan mağduriyetinin giderilmesi talebinin idare
tarafından reddedilmesi işleminin hukuka aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılarak başvuranın
işsizlik ödeneğinden mahsup yoluyla alınan tutarın iade edilerek oluşan mağduriyetin makul sürede
işlem tesis edilerek giderilmesi konusunda Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğüne Tavsiyede
Bulunulmasına karar verilmiştir.
Kamu Yararı Ve Hizmet Gerekleri Kriterlerine Uyulmaksızın ve
“Kadroları İle Hukuki Bağlarını Sürdürmek” İle “Belli Bir Süre İle
Sınırlı Olmak" İlkeleri Gözetilmeksizin Ankara İl Milli Eğitim
Müdürlüğüne Yapılan Görevlendirme İşlemlerinin Geri Alınarak
Mağduriyetin Makul Sürede Giderilmesi İçin Yeni Bir İşlem Tesis
Etmesi Hususunda Tavsiye Kararı Verildi
Başvuran; adına BEÇ-SEN vekili tarafından yapılan başvuruda, başvuranın Milli Eğitim
Bakanlığının merkez teşkilat birimlerinde çalışmakta iken, taşra teşkilatı olan Ankara İl Milli Eğitim
Müdürlüğünde görevlendirildiği, oradan da önce Keçiören İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne daha
sonra da İncirli Anadolu Lisesine görevlendirildiği belirtilerek, söz konusu görevlendirme işleminin
geri alınması, maddi ve manevi kayıplarının giderilmesi için tazminata karar verilmesi talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın Bakanlık merkez
teşkilatından taşra teşkilatına görevlendirilme işlemi kurum içi geçici görevlendirme niteliğinde
olup, "kurum içi geçici görevlendirme" ile ilgili kamu personel rejimine ilişkin mevzuatta açık bir
düzenleme bulunmamakla birlikte, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu gereği asli görevleri ile
ilgili olarak memurların kurum içinde geçici olarak görevlendirilebilmelerine aykırı bir husus da
bulunmamaktadır. Ancak, 657 sayılı Kanun'un 11 inci ve 45 inci maddeleri gereğince Devlet
memurları amirlerin verdiği kanuna uygun sözlü ve yazılı emirleri yerine getirmekle yükümlü
olmakla birlikte, memurların kamu hizmetlerindeki belirli kadrolarda, sınıfına ve sınıfı içindeki
derecesine uygun görevlerde çalıştırılmalarının zorunlu kılınması ve böylece keyfi
görevlendirmelerin önlenmesi amaçlanmıştır.
129