Page 173 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 173
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bu noktada özellikle Sosyal Güvenlik Kurumunun sigortalıları yönlendirmeden önce
mutlaka talepleri yazılı şekilde alması, bilgilendirme yapmadan önce sigortalıların
dosyalarını esaslı şekilde incelemesi, bilgilendirmeyi mevzuata uygun şekilde ve
mutlaka yazılı olarak yapması beklenmektedir.
6.2.1 İşçi-İşveren Sorunları
İşçi-işveren sorunları başlığı altında özellikle kıdem tazminatı, yıllık izin ücreti ve
fazla mesai ücret talepleri ile hizmet tespiti talepleri Kurumumuza şikâyete konu
kılınmaktadır.
6.2.1.1 Kıdem Tazminatına İlişkin Başvurular
Kıdem tazminatı, Kanun’da gösterilen fesih hallerinde, en az bir yıllık kıdeme sahip
işçiye veya işçinin ölümü halinde hak sahiplerine işveren tarafından kanun gereği
ödenmesi gereken, işçinin kıdemine ve en son brüt kazancına göre belirlenen parasal
bir meblağdır.
4857 sayılı İş Kanunu’nda kıdem tazminatına ilişkin düzenleme yapılmamıştır.
Bunun yerine mezkur Kanun’un geçici 6 ncı maddesinde; “Kıdem tazminatı için
bir kıdem tazminatı fonu kurulur. Kıdem tazminatı fonuna ilişkin kanunun yürürlüğe
gireceği tarihe kadar işçilerin kıdemleri için 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14 üncü maddesi
hükümlerine göre kıdem tazminatı hakları saklıdır.” hükmü getirilerek mülga 1475
sayılı Kanun’un kıdem tazminatına ilişkin 14 üncü maddesi yürürlükte bırakılmıştır.
Evlilik Nedeniyle İşten Ayrılan Kişinin Kıdem Tazminatının Ödenmemesi
Kıdem tazminatını konu alan şikâyet başvurusunda başvuran, Kilis Valiliği Öncüpınar
Geçici Barınma Merkezinde 07/05/2012-15/09/2015 tarihleri arasında personel
hizmet alımı ile görevlendirildiğini, evlendiği için işten ayrıldığını, ancak kıdem
tazminatının tarafına ödenmediğini belirtmiş ve kendisine kıdem tazminatının
ödenmesini ve 1475 sayılı Yasanın ilgili hükmünün tarafına uygulanmasını talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, idare ile yüklenici firma
arasında asıl işveren alt işveren ilişkisinin kurulduğu, iş ilişkilerini düzenleyen iş
yasalarının temel felsefesi olan ve daha güçsüz durumda olan işçinin korunması
kaygısı amacıyla düzenlenen İş Kanunun 2'nci maddesinin altıncı fıkrası hükmüne
göre işçinin işçilik haklarından alt işveren ile birlikte idarenin de sorumlu olduğu,
bu sorumluluğu güçsüz durumda olan işçi aleyhine sonuç doğuracak şekilde
kaldırmaya yönelik düzenlemelerin işçiye yöneltilmesinin hakkaniyetle örtüşmediği
değerlendirilmiştir.
2017 YILLIK RAPOR 173