Page 168 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 168

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               cezasının  bitimine 3  yıl kalma  şartının  arandığı,  Ceza ve  Güvenlik Tedbirlerinin
               İnfazı Hakkında Kanun’da dayanağı bulunmayan bu uygulamanın, Açık Ceza
               İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği’nin 6 ncı maddesine dayandığı ve anılan
               Yönetmeliğin, Anayasa ve uluslararası sözleşmeler bakımından değerlendirildiğinde
               ayrımcılık içerdiği iddiasıyla, ayrımcılığın ve hak ihlallerinin önlenmesi için ilgili
               kurum ve kuruluşlara tavsiyelerde bulunulmasını talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, 18/08/2016 tarihli
               Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma
               Yönetmeliği’nin “Kapalı kurumdan açık kuruma ayrılacak hükümlüler” başlıklı 6 ncı
               maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin yeniden düzenlendiği, değişiklik
               öncesi açık kurumlara ayrılabilmek için bu iki bentte yazılı maddeler kapsamında
               mahkûm olanların, ‘koşullu salıverilme tarihine iki yıldan az süre kalması’ şartının
               değiştirildiği ve söz konusu değişiklik sonrası anılan Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin
               ikinci fıkrasının (a) bendinde yazılı maddeler kapsamında mahkum olanlar yönünden,
               "koşullu salıverilme tarihine beş yıldan az süre kalma" başlıklı (b) bendinde yazılı
               maddeler kapsamında mahkum olanlar ile adli suçlardan hükümlü olup yabancı
               uyruklular yönünden ise ‘koşullu salıverilme tarihine üç yıldan az süre kalma’ şartının
               öngörüldüğü tespit edilmiş, anılan maddede yapılan bu düzenlemeyle hükümlülerin
               mahkum oldukları suç türleri açısından bir ayrıma gidildiği, buna karşın 6 ncı
               maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinde yer verilen “…adli suçlardan hükümlü olup
               yabancı uyrukluların” ibaresinde, yabancılar için mahkum oldukları suç türleri arasında
               bir ayrıma gidilmediği, yabancı uyruklu hükümlülerin açık ceza infaz kurumlarına
               ayrılma şartlarındaki farklılığının gerekçesi olarak belirtilen “son üç yıl içinde, yabancı
               uyruklu hükümlülerin kaldıkları Burdur ve Erzurum Açık Ceza İnfaz Kurumlarında,
               295 yabancı uyruklu hükümlünün firar ettiği, bunlardan sadece 19 kişinin yakalandığı
               diğer kişilerin ise yakalanamadığının tespit edilmiş olması” olarak ifade edilen amacın
               meşru olduğu ancak, getirilen düzenleme ile orantılı olmadığı, infazların etkin
               bir şekilde yürütülmesi için İdare tarafından uygun görülecek başkaca tedbirlerin
               alınabileceği, bu nedenlerle Anayasa’da yer alan, ‘kişi hürriyeti ve güvenliği hakkı’
               ile birlikte ‘temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması’ bağlamında söz konusu ibarenin,
               Anayasa’nın 10 uncu maddesi kapsamında ‘kanun önünde eşitlik’ ilkesine aykırı bir
               durum teşkil ettiği değerlendirilmek suretiyle şikâyetin kabulüne suç türleri arasında
               bir ayrıma gidilmeksizin yabancı mahkumlar için genel bir sınırlama getiren Açık
               Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği’nin “Kapalı kurumdan açık kuruma
               ayrılacak hükümlüler” başlıklı 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinde yer
               verilen “… adli suçlardan hükümlü olup yabancı uyrukluların” ibaresinin, Anayasa’nın
               10 uncu maddesinde tanımlanan ‘kanun önünde eşitlik’ ilkesine aykırı bir durum
               teşkil ettiği değerlendirilmesi neticesinde, söz konusu ibarenin anılan Yönetmeliğin




           168  2017  YILLIK RAPOR
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173