Page 174 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 174
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bu bakımdan İş Kanunundan 2'nci maddesi amir hükmüne göre başvuranın alt
işverenin işçisi olarak asıl işveren olan idareye ait işlerde çalıştığı süreler bakımından
idarenin, İş Kanundan, iş sözleşmesinden veya alt işverenin taraf olduğu toplu iş
sözleşmesinden doğan yükümlülüklerinden alt işveren ile birlikte sorumlu olduğu,
başvuranın ise evlilik nedeniyle sona erdirdiği iş sözleşmesinden dolayı Kilis Valiliği
Öncüpınar Geçici Barınma Merkezinde görev yaptığı 07/05/2013 ile 15/09/2015
tarihleri arasında geçen her tam yıl için başvuranın 30 günlük ücreti tutarında İş
Kanununca hak tanınan kıdem tazminatından sorumlu olduğu, idarenin tutum
ve uygulamasının hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirilmek suretiyle
başvuranın kendisine kıdem tazminatı ödenmesi talebinin kabulü hususunda Tavsiye
16
Kararı verilmiştir.
Taşeron İşçinin Kıdem Tazminatı Talebi
Kıdem tazminatına ilişkin bir başka şikâyet başvurusunda ise başvuran, 07/03/2017
tarihinde Soma Elektrik Üretim ve Tic. A.Ş. Genel Müdürlüğü’ne 08/02/2015
tarihli 29261 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu İhale Kanununa Göre İhale
Edilen Personel Çalıştırılmasına Davalı Hizmet Alımı Kapsamında İstihdam Edilen
İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik” kapsamında
10/09/2014 tarihinden sonra kamudan kıdem tazminatına hak edecek şekilde ayrılan
taşeron işçilere ödenen kıdem tazminatı alacağı için talepte bulunduğunu, ilgili kamu
kurumunda 17 yıl hizmeti ve 3600 günün üzerinde prim ödeme gün sayısı olduğunu,
03/11/2014 tarihinde yeni bir iş bulduğu için istifa ederek ayrıldığını, çalıştığı süre
boyunca SEAŞ Genel Müdürlüğü alt şirketlerinde 2 kez yıllık izin kullandırıldığını
konu ile ilgili SEAŞ Genel Müdürlüğünün başvurusundan 3 gün sonra şifahen 17 yıl
3600 günden fazla çalışması olsa da “03” kodu ile iş akdinin feshedildiği gerekçesiyle
kıdem tazminatını ödemediğini, oysaki yürürlükte olan 1475 sayılı İş Kanununun 14
üncü maddesi ve ilgili mevzuatlara göre 08/09/1999 tarihinden önce sigortalı olan
çalışanlara 15 yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün primleri olması halinde kıdem tazminatı
ödenmesi gerektiğini, ilgili yönetmeliğe göre kamuda çalışan taşeron işçilere kıdem
tazminatı ödenmesi için aranan üç şarta sahip olduğunu, yönetmeliklerin yasalara ve
anayasaya uygun düzenlenmesi gerektiğini ve 1475 sayılı Kanun’un 14 üncü maddesi
ve ilgili mevzuatlara göre 08/09/1999 tarihinden önce sigortalı olan çalışanlara, 15
yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün primleri olması halinde kıdem tazminatı ödenmesi
gerektiğini belirterek, kıdem tazminatının ödenmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın işten ayrıldığı
tarih itibarıyla yaş dışında emekli olma şartlarını yerine getirmesi nedeniyle, işten
ayrıldıktan iki buçuk yıl sonra zamanaşımı süresi içerisinde kamu kuruluşunda
16 2017/3630 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 06/10/2017 tarihli Tavsiye Kararı
174 2017 YILLIK RAPOR