Page 174 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 174

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu bakımdan İş Kanunundan 2'nci maddesi amir hükmüne göre başvuranın alt
               işverenin işçisi olarak asıl işveren olan idareye ait işlerde çalıştığı süreler bakımından
               idarenin, İş Kanundan, iş sözleşmesinden veya alt işverenin taraf olduğu toplu iş
               sözleşmesinden doğan yükümlülüklerinden alt işveren ile birlikte sorumlu olduğu,
               başvuranın ise evlilik nedeniyle sona erdirdiği iş sözleşmesinden dolayı Kilis Valiliği
               Öncüpınar Geçici Barınma Merkezinde görev yaptığı 07/05/2013 ile 15/09/2015
               tarihleri arasında geçen her tam yıl için başvuranın 30 günlük ücreti tutarında İş
               Kanununca hak tanınan kıdem tazminatından sorumlu olduğu, idarenin tutum
               ve uygulamasının hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirilmek suretiyle
               başvuranın kendisine kıdem tazminatı ödenmesi talebinin kabulü hususunda Tavsiye
                     16
               Kararı verilmiştir.
               Taşeron İşçinin Kıdem Tazminatı Talebi

               Kıdem tazminatına ilişkin bir başka şikâyet başvurusunda ise başvuran, 07/03/2017
               tarihinde Soma Elektrik Üretim ve  Tic. A.Ş. Genel Müdürlüğü’ne 08/02/2015
               tarihli 29261 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu İhale Kanununa Göre İhale
               Edilen Personel Çalıştırılmasına Davalı Hizmet Alımı Kapsamında İstihdam Edilen
               İşçilerin Kıdem  Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında  Yönetmelik” kapsamında
               10/09/2014 tarihinden sonra kamudan kıdem tazminatına hak edecek şekilde ayrılan
               taşeron işçilere ödenen kıdem tazminatı alacağı için talepte bulunduğunu, ilgili kamu
               kurumunda 17 yıl hizmeti ve 3600 günün üzerinde prim ödeme gün sayısı olduğunu,
               03/11/2014 tarihinde yeni bir iş bulduğu için istifa ederek ayrıldığını, çalıştığı süre
               boyunca SEAŞ Genel Müdürlüğü alt şirketlerinde 2 kez yıllık izin kullandırıldığını
               konu ile ilgili SEAŞ Genel Müdürlüğünün başvurusundan 3 gün sonra şifahen 17 yıl
               3600 günden fazla çalışması olsa da “03” kodu ile iş akdinin feshedildiği gerekçesiyle
               kıdem tazminatını ödemediğini, oysaki yürürlükte olan 1475 sayılı İş Kanununun 14
               üncü maddesi ve ilgili mevzuatlara göre 08/09/1999 tarihinden önce sigortalı olan
               çalışanlara 15 yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün primleri olması halinde kıdem tazminatı
               ödenmesi gerektiğini, ilgili yönetmeliğe göre kamuda çalışan taşeron işçilere kıdem
               tazminatı ödenmesi için aranan üç şarta sahip olduğunu, yönetmeliklerin yasalara ve
               anayasaya uygun düzenlenmesi gerektiğini ve 1475 sayılı Kanun’un 14 üncü maddesi
               ve ilgili mevzuatlara göre 08/09/1999 tarihinden önce sigortalı olan çalışanlara, 15
               yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün primleri olması halinde kıdem tazminatı ödenmesi
               gerektiğini belirterek, kıdem tazminatının ödenmesini talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın işten ayrıldığı
               tarih itibarıyla yaş dışında emekli olma şartlarını yerine getirmesi nedeniyle, işten
               ayrıldıktan iki buçuk yıl sonra zamanaşımı süresi içerisinde kamu kuruluşunda


               16  2017/3630 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 06/10/2017 tarihli Tavsiye Kararı


           174  2017  YILLIK RAPOR
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179