Page 172 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 172

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               gerekli  ve  yeterli  bilgilendirmelerin  zamanında  yapılmaması  gibi  hatalı  ve/veya
               eksik  bilgiden  kaynaklanan  şikâyetler ağırlıkta  olup  bu  çerçevede  sosyal  güvenlik
               alanında  bazı  dosyalar  ilgili  idarelerle  iletişime  geçilerek  dostane  çözüm  yoluyla
               sonuçlandırılabilirken diğerlerinde hatalı bilgiler nedeniyle işlem tesisi mümkün
               olmadığından dostane çözüm yöntemine başvurulamamakta ve incelemeye
               geçilmektedir.
               Sosyal güvenlik alanında başvuru yoğunluğunun en önemli nedenini sosyal güvenlik
               konusunda bireylerin tabi oldukları mevzuat ve sosyal güvenlik hakları çerçevesinde
               uygulama hakkında idarece yeterince bilgilendirilmemeleri oluşturmaktadır. Bu
               şekilde bilgi eksikliğinden kaynaklanan başvurularda başvuranlar mağduriyetlerinin
               giderilmesi amacıyla geçmişe yönelik işlem tesisi talep etmekte ise de bu tür hak
               kayıplarının güncel olarak telafisi mümkün olmamaktadır. Benzer nitelikteki
               mağduriyetlerin ortadan kaldırılması amacıyla sosyal güvenlik kurumunun, hakları
               konusunda vatandaşları daha etkili bir şekilde bilgilendirmesi için gerekli tedbirleri
               almasına ve yeni yöntemler geliştirmesine ihtiyaç bulunmaktadır.

               2017 yılında çalışma ve sosyal güvenlik alanında başvuruların bir kısmının, yaşlılık
               ve ölüm sigortaları kapsamında kişilere bağlanan gelir ve aylıkların sonradan tespit
               edilen sebeplerle geçmişe etkili olarak iptaline ilişkin olduğu, bu durumun kişilerin
               hem mevcut aylıklarını kaybetmeleri hem de geçmiş döneme ilişkin tahsil ettikleri
               aylıklarının iadesi anlamına geldiği, diğer yandan ileri yaşlardaki sigortalıların çalışma
               hayatına tekrar katılamamaları sonucunda sosyal güvenlik sistemi dışına itilmeleri
               anlamına geldiği görülmektedir.

               Son dönemde kamuoyunda sıklıkla gündeme gelen aylık kesme ve borç çıkarma
               işlemlerine esas mağduriyetler dikkate alınarak aylık kesme ve borç çıkarma
               işlemlerinin borçlanma, karışan hizmetlerin tespiti vb. tüm seçenekler tüketildikten
               sonra  son  çare  olarak  tesis  edilmesinin  bu  tür  mağduriyetlerin  önüne  geçeceği
               değerlendirilmektedir.

               Bu sebeple aylık kesme işlemlerinde idarenin, azami ölçüde titiz ve hassas davranması,
               sigortalıları sistem dışına itecek sonuçlar doğurabilecek işlemler açısından ise
               öncelikle somut olayda kişinin durumunu değerlendirerek varsa telafi edici işlemlere
               kişiyi yönlendirmesi suretiyle hak sahibini sistem dışına çıkarmaktan imtina etmesi
               beklenmektedir.

               Sosyal güvenlik alanındaki başvurularda genellikle karşılaşılan diğer bir ortak noktayı,
               vatandaşların sosyal güvenlik kurumları tarafından şifahen ve çoğu kez iyiniyetli
               olmakla beraber yanlış yönlendirilmeleri sonucunda, beklenti yaratılmasına rağmen
               hakların tesis edilememesi nedeniyle yaşanan mağduriyetler oluşturmaktadır.





           172  2017  YILLIK RAPOR
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177