Page 232 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 232
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ortadan kaldırdığı ancak rutin bir uygulama halinde olduğu belirtilerek söz konusu
düzenlenmenin iptali talep edilmiştir.
Şikayet başvurusu hakkında gönderme kararı verilmiş olup Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığı tarafından gönderilen cevabi yazıda, başvuru dikkate alınarak Bakanlık
tarafından Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Komisyonlarına verilen süre verme
yetkisinin 2018 yılı İzleme ve Denetleme Planı Genelgesi ile iptal edileceği ifade
edilmiştir. 70
Bir diğer başvuruda, başvuran, Üniversitede Gazetecilik Bölümü 2. sınıf öğrencisi
bir işitme engelli olduğunu, Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (AUZEF) eğitim
linkine kullanıcı adı ve şifre ile girilerek sistemde bulunan ders notlarının uzman veya
bilirkişi tarafından incelenmesini, canlı video dersinde ekranın küçük olduğunu, alt
yazısının bulunmadığını ve bazı ders notlarında hazırlık sorularına yer verilmediğini,
özel işitme cihazı ya da kulaklık yardımıyla derslerin takibinin yapılıp yapılamayacağı
hususunda eğitim odyolojisinin karar vermesini, kullanılan yazılı materyaller ve video
ile yayınlanan görüntülerin işitme engellilerinin eğitimine uygun olup olmadığının
tespit edilmesi gerektiğini belirterek sorunlarının çözümü konusunda yardım talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde %72 oranında işitme
engeli bulunan, uzaktan öğretime kayıtlı başvuranın, uzaktan öğretim ders içerikleri
ve materyallerinin işitme engelli öğrencilere uygun olmadığına ilişkin iddiaları,
bilirkişi görüşü alınarak, ayrıca resmi kurumlar, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları
tarafından işitme engellilerin benzer sorunları hakkında yapılan araştırmaların
sonuçları ile dosya kapsamında idarenin sunduğu bilgi belgeler değerlendirilerek,
AUZEF uzaktan öğretim linkinin işitme engellilere uygun olmadığı, engelli
öğrencilerle ilgili mevzuatın uygulanmasından sorumlu olan üniversite yönetiminin
başvuranın süregelen şikâyetlerine rağmen 2016 yılından bu yana etkin ve kalıcı
bir çözüm geliştirmediği, işitme engelli öğrencilerin sorunlarına gerekli özeni
göstermediği tespit edilmiş ve bu kapsamda idarenin işitme engelli öğrencinin
uzaktan eğitimle ilgili taleplerine yönelik geçen süre zarfında herhangi bir tedbir
almamasının ve iyileştirme yapmamasının hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu
sonuç ve kanaatine varılarak engelli üniversite öğrencilerinin eğitime engelsiz erişimi
ile fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın, engellilerin yükseköğrenim
sürecine tam katılımının sağlanmasına yönelik temel hedefler doğrultusunda,
işitme engelli öğrencilerin uygun araç-gereç ve ders materyallerinin, uygun eğitim
ortamlarının temini ile eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunların çözümü için
gerekli tedbirlerin alınması, işitme engelli öğrencilerin uzaktan eğitim sisteminden
kaynaklanan ihtiyaçları doğrultusunda sistemde iyileştirme yapılması, makul sürede
70 2017/4594 şikâyet numaralı başvuru için verilen 15/06/2017 tarihli Gönderme Kararı
232 2017 YILLIK RAPOR