Page 229 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 229

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6736 Sayılı Kanun Kapsamında Gümrük Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasına
               İlişkin Tebliğ ile Kanun kapsamında olan alacakların neler olduğu, bu alacakların hangi
               safhada olduğunun belirlenmesi ve yapılandırma sürecinin ne şekilde yürütülmesi
               gerektiği hususları ayrıntılı olarak düzenlenerek yapılandırma işleminin yapılacağı
               usul ile idarelerin ve başvuruda bulunanların izleyecekleri yol belirlenmiştir. Kanun
               kapsamında olan tutarlar için en son 31/10/2016 tarihine kadar talepte bulunulması
               aranmış, başvuran tarafından; söz konusu tutarlar için 20/10/2016 tarihinde,
               süresinde ve usulüne uygun olarak yapılmış olan yapılandırma talebine ilişkin olarak,
               ilgili İdarece, her ne kadar sonrasında başvurunun kabul edilmediği belirtilse de; o
               tarihte “…6736 sayılı Kanun gereğince takip ve gereği” havalesi ile ilgili birimlere
               gönderilmiş, davadan feragat talebi de 21/11/2016 tarihinde mahkemelerine
               sunulmuştur.
               Somut olayda, İdarenin uyuşmazlığın görüldüğü mahkemelere başvuranın imzalamış
               olduğu davadan feragat dilekçesi ve yapılandırma evraklarını sunduğu, mahkemece
               bu evrakların 21/11/2016 tarihinde kayıt altına alınarak dosyanın Karar Düzeltme
               incelemesi için Danıştayda olması sebebiyle evrakların Danıştay 7.Dairesine
               gönderildiği, Danıştay 7. Dairesinin de , 24/01/2017  tarihli 2016/11138 E.,
               2017/608 K.ve 2016/12445 E., 2017/622 K. sayılı ilamlar ile her iki dosya için  ;
               “…Davalı idarenin 21/11/2016 tarihinde mahkeme kaydına alınan 20323514 sayılı
               yazısıyla davacının,6736 sayılı Bazı Alacakların  Yeniden  Yapılandırılmasına İlişkin
               Kanun hükümlerinden yararlanmak için başvuruda bulunduğu bildirildiğinden,
               konusu kalmayan istem hakkında karar verilmesine yer olmadığına,…”  dair  karar
               verdiği, İdarenin ise tüm bu sürecin akabinde 11/04/2017 ve sonraki tarihli verdiği
               cevaplarda,“19/08/2016 tarihinden önce ödemesi yapılmış tutarların iadesinin mümkün
               olunamayacağı” için talebi reddettiği anlaşılmıştır.

               İlgili Tebliğin “Gümrük idarelerince yapılacak işlemler” başlıklı 11 inci maddesinin
               yedinci fıkrasında; “Kabul edilen başvurulara ilişkin davadan vazgeçme dilekçelerinin
               gümrük idarelerine verildiği tarih, ilgili yargı merciine verildiği tarih sayılarak dilekçeler
               ilgili yargı merciine gönderilir.”  hükmü gereğince, idarelerce sadece kabul edilen
               başvurulara yönelik dilekçeler ilgili yargı merciine gönderilmektedir. Kanunun bu
               yükümlülüğü idareye atfetmesindeki amacın da bu olduğu anlaşılmaktadır. Bir an için
               aksi düşünülse, Kanun kapsamında görülmeyerek talebi kabul edilmeyen başvurulara
               yönelik devam eden yargı sürecindeki ihtilafı bitiren  “davadan feragat talebinin”
               mahkemeye sunulmasının olayımızda olduğu gibi telafisi mümkün olmayan zararlara
               yol açacağı muhakkaktır. Bundan sonraki aşama yeni bir dava konusudur. Nitekim
               Danıştay, davacının 6111 sayılı Kanun hükümlerinden yararlandığı hususunun
               mahkemeye bildirilmesi üzerine  konusuz kalan dava hakkında karar verilmesine yer
               olmadığına dair karar verildiği, davacının yapılandırma taleplerine müspet menfi bir
               cevap verilmediği gerekçesiyle yaptığı temyiz başvurusu sonucunda verdiği kararda


                                                                            2017 YILLIK RAPOR  229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234