Page 246 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 246

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               6.9.1.1.5 Mahalli İdarelere İlişkin Bilgi Edinme Başvuruları


               Mahalli idarelerle ilgili başvurularda ise, bilgi edinme hakkı kapsamında imar
               mevzuatına ilişkin belge taleplerinin, ancak ücreti mukabilinde karşılanabileceği
               hususu başvurunun konusunu oluşturmaktadır. Bu konuda verilen Tavsiye Kararımızda
               da belirtildiği üzere, idarenin sunduğu çeşitli hizmetler karşılığında bedel talep etme
               yetkisinin bulunduğu, söz konusu bedelin kanun koyucunun takdiriyle vergi, resim
               ve harç şeklinde özel kanunlarla düzenlenebildiği ya da ücret/tarife şeklinde mahalli
               idare birimlerinin meclisleri tarafından tarifelendirilebildiği bilinmektedir. Nitekim,
               2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 97 nci maddesi, harç veya katılma payına
               konu edilmeyen hizmetler karşılığında, tüm belediyelere ücret alabilme imkânını
               tanımaktadır.  Belediye  meclislerinin  düzenleyecekleri  tarifelerle  belirlenecek  bu
               ücretlerin, ilgilisinin isteğine bağlı bir hizmete binaen öngörülmesi ve belediyelerin
               tekel olarak yürüttükleri faaliyetlere ilişkin olmaması gerekmektedir. Bu kapsamdaki
               işlerin, ücrete tabi işler kapsamında belediye meclislerince tarifelendirilmesi
                           81
               mümkündür.    Bu bakımdan, isteğe bağlı olmayan ve yürütülmesi başka kurum-
               kuruluşlara bırakılmayan belge düzenleme işinin, 2464 sayılı Kanunun anılan hükmü
               bağlamında değerlendirilmesi ve ücret tarifesine konu edilmesi mümkün değildir.
               Bedelsiz surette söz konusu belgenin verilmesi gerekmektedir. Fakat bu noktada, imar
               mevzuatına dair belgelerin, ilgilisinin isteğine bağlı bir hizmete binaen öngörülmesi
               gerekçesi ile 4982 sayılı Kanun kapsamında ücretsiz verilmesi konusunda tereddüt
               bulunmaktadır. Bu bağlamda 2464 sayılı Kanunun söz konusu 97 nci maddesinin,
               ülkemizde bilgi edinme hakkının anayasal ve yasal dayanağa kavuştuğu tarihten çok
               zaman önce yürürlüğe girdiği hususu dikkate alınmalıdır.
               Diğer bazı başvurularda ise, bilgi edinme hakkı kapsamında kamu idarelerinin
               başvuranların geçmiş döneme dair belge taleplerini arşiv sisteminden kaynaklanan
               sebeplerle yerine getirememesi şikâyet başvurusunun konusunu oluşturmaktadır.
               Bu durumun, 28/9/1988 tarih ve 3473 sayılı Muhafazasına Lüzum Kalmayan
               Evrak ve Malzemenin Yok Edilmesi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
               Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun ile bu Kanuna istinaden çıkarılan ve
               16/05/1988 tarih ve 19816 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren
               Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında  Yönetmelik hükümleri açısından önemli bir
               hukuk kuralı ihlaline yol açabileceği değerlendirilmektedir. Konuyla ilgili bir
               başvuru, bilgi edinme başvurusuna konu evrakın idare tarafından usulüne uygun
               şekilde muhafazasının yapılmadığının görülmesi üzerine, gelen ve giden evrak kayıt
               defterleri üzerinden gerekli araştırma yapılarak, söz konusu yazının ilgili idarece
               düzenlenmiş olup olmadığı, ilgili tarih ve sayıyla kayıtlı başvurana muhatap bir resmi
               yazının giden evrak defterinde işlenip işlenmediği bilgisinin temini sureti ile çözüme
               kavuşturulmuştur.

               81 2017/2084 şikâyet numaralı başvuru için verilen 25/08/2017 tarihli Tavsiye Kararı


           246  2017  YILLIK RAPOR
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251