Page 247 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 247

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               6.9.1.1.6 İdari Başvuru Niteliğini Haiz Bilgi Edinme Başvuruları


               2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun “İdari makamların sükutu” başlıklı
               10 uncu ve  “Üst makamlara başvurma” başlıklı maddeleri kapsamında yapılan
               başvuruların (idareye herhangi bir konuda bir talebi, şikâyeti, meramı vs. dile getiren
               idari başvuru) bilgi edinme hakkı kapsamında yapılan başvurularla karıştırılabildiği
               gözlenmektedir.  Vatandaşlar  ve  devlet  memurları  gündelik  hayatın  her  alanında
               kamu idarelerine idari başvuruda bulunabilmektedir. Bilgi edinme başvurusu olarak
               nitelendirilen bu başvurular aslında, yukarıda belirtilen 2577 sayılı Kanunun 10 ncu
               ve 11 inci maddeleri uyarınca gerçekleştirilen idari başvuru niteliğini haizdir.

               Bilgi edinme kavramının kamuoyunca hızla içselleştirilmesinin bir sonucu olarak
               kişilerin idareye muhatap tüm başvurularını bu kapsamda değerlendirebildikleri
               anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu tür başvurular BİMER kanalıyla yapılsa dahi bilgi
               edinme başvurusu olarak mütalaa edilemeyecekleri değerlendirilmektedir. Örneğin,
               evinin önündeki çöp toplama konteynırının oluşturduğu kirliliği BİMER üzerinden
               ileten kişinin başvurusu veya bir disiplin cezasına itiraz başvurusu, idareden somut
               bir talepte bulunulan idari başvurular olup; bunların kamu idaresine intikalinde bilgi
               edinme araçlarının kullanılması idari başvuru niteliklerini değiştirmemekte ve bunlar
               bilgi edinme hakkının kullanımı kapsamında kabul edilmemektedir.

               Bunun yanı sıra bireyin, talep ve şikâyetlerini yazılı bir dilekçe vasıtasıyla idareye
               iletmesi, idareye yapılan tüm yazılı bildirimlerin bilgi edinme ve/veya dilekçe hakkının
               kullanımı olarak değerlendirilebileceği anlamına gelmemektedir. Bu nedenle bilgi
               edinme araçları üzerinden dahi olsa idareye muhatap yapılan başvurulardan sadece
               bir bilgi ve belge talebini içerenlerin bilgi edinme başvurusu kapsamında ele alınması;
               buna karşılık idareye yönelik somut bir talep ve şikâyet içerenlerin ise idari başvuru
               olarak ele alınması gerektiği düşünülmektedir.
               6.9.1.1.7 Bilgi Edinme ve Dilekçe Hakkı Kullanımı Kapsamında BİMER ve CİMER
               Başvuruları


               Bilgi edinme ve dilekçe hakkının kullanımına ilişkin olarak yapılan başvuruların
               çoğunluğunu, Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) üzerinden yapılan, ilgili
               idarelerce  hiç  cevaplanmayan  veya  yetersiz  içerikte  kısmen  yanıtlanan  BİMER
               başvurularının oluşturduğu görülmektedir.

               Bu nedenlerle aynı konuda BİMER’e tekrar başvuru yapanlara, BİMER tarafından
               “ilgili kamu idaresinin öngörülen süre içerisinde cevap vermediğinden” bahisle,
               başvurana, Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvuruda bulunabileceğine ilişkin bir
               yazı  gönderilerek  başvuru sahipleri  Kurumumuza  yönlendirilmektedir. Bu  şekilde
               Kuruma ulaşan başvurucular, genellikle BİMER’in işleyişine yönelik şikâyetlerini

                                                                            2017 YILLIK RAPOR  247
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252