Page 247 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 247
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.9.1.1.6 İdari Başvuru Niteliğini Haiz Bilgi Edinme Başvuruları
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun “İdari makamların sükutu” başlıklı
10 uncu ve “Üst makamlara başvurma” başlıklı maddeleri kapsamında yapılan
başvuruların (idareye herhangi bir konuda bir talebi, şikâyeti, meramı vs. dile getiren
idari başvuru) bilgi edinme hakkı kapsamında yapılan başvurularla karıştırılabildiği
gözlenmektedir. Vatandaşlar ve devlet memurları gündelik hayatın her alanında
kamu idarelerine idari başvuruda bulunabilmektedir. Bilgi edinme başvurusu olarak
nitelendirilen bu başvurular aslında, yukarıda belirtilen 2577 sayılı Kanunun 10 ncu
ve 11 inci maddeleri uyarınca gerçekleştirilen idari başvuru niteliğini haizdir.
Bilgi edinme kavramının kamuoyunca hızla içselleştirilmesinin bir sonucu olarak
kişilerin idareye muhatap tüm başvurularını bu kapsamda değerlendirebildikleri
anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu tür başvurular BİMER kanalıyla yapılsa dahi bilgi
edinme başvurusu olarak mütalaa edilemeyecekleri değerlendirilmektedir. Örneğin,
evinin önündeki çöp toplama konteynırının oluşturduğu kirliliği BİMER üzerinden
ileten kişinin başvurusu veya bir disiplin cezasına itiraz başvurusu, idareden somut
bir talepte bulunulan idari başvurular olup; bunların kamu idaresine intikalinde bilgi
edinme araçlarının kullanılması idari başvuru niteliklerini değiştirmemekte ve bunlar
bilgi edinme hakkının kullanımı kapsamında kabul edilmemektedir.
Bunun yanı sıra bireyin, talep ve şikâyetlerini yazılı bir dilekçe vasıtasıyla idareye
iletmesi, idareye yapılan tüm yazılı bildirimlerin bilgi edinme ve/veya dilekçe hakkının
kullanımı olarak değerlendirilebileceği anlamına gelmemektedir. Bu nedenle bilgi
edinme araçları üzerinden dahi olsa idareye muhatap yapılan başvurulardan sadece
bir bilgi ve belge talebini içerenlerin bilgi edinme başvurusu kapsamında ele alınması;
buna karşılık idareye yönelik somut bir talep ve şikâyet içerenlerin ise idari başvuru
olarak ele alınması gerektiği düşünülmektedir.
6.9.1.1.7 Bilgi Edinme ve Dilekçe Hakkı Kullanımı Kapsamında BİMER ve CİMER
Başvuruları
Bilgi edinme ve dilekçe hakkının kullanımına ilişkin olarak yapılan başvuruların
çoğunluğunu, Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) üzerinden yapılan, ilgili
idarelerce hiç cevaplanmayan veya yetersiz içerikte kısmen yanıtlanan BİMER
başvurularının oluşturduğu görülmektedir.
Bu nedenlerle aynı konuda BİMER’e tekrar başvuru yapanlara, BİMER tarafından
“ilgili kamu idaresinin öngörülen süre içerisinde cevap vermediğinden” bahisle,
başvurana, Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvuruda bulunabileceğine ilişkin bir
yazı gönderilerek başvuru sahipleri Kurumumuza yönlendirilmektedir. Bu şekilde
Kuruma ulaşan başvurucular, genellikle BİMER’in işleyişine yönelik şikâyetlerini
2017 YILLIK RAPOR 247