Page 315 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 315

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuzca gerçekleştirilen inceleme ve araştırma neticesinde; mevcut mevzuat
               hükümleri uyarınca 10 yıllık damga süresini dolduran abonelerin sayaçlarını
               değiştirme  zorunluluğunun  bulunmadığı,  bu  nedenle  idarenin  bu  abonelere  karşı
               “bu sayacın kullanımının zorunlu olduğu” yaklaşımı yerine, söz konusu sayacın
               kullanımının faydalarını ve avantajlarını ortaya koymasının, elektronik kartlı su
               sayacı kullanıcılarının artması hususunda daha olumlu sonuçlar ortaya çıkaracağı
               değerlendirilmiş, ilgili idarenin, başvurana elektronik kartlı sayaç sistemine geçip
               geçmeme  yönünde  bir  tercih  hakkı  tanımadan, başvuranı  kartlı  sayaç kullanmaya
               zorlamasının, hukuka, hakkaniyete, temel tüketici  hakları ile hukukun genel
               ilkelerine aykırı olduğu sonucuna varıldığından, başvuranın konuyla ilgili olarak
               mağduriyet yaşamaması için gerekli olan iş ve işlemleri yapması hususunda Manisa
                                                                                 140
               Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmuştur.
               6.14.8.1 Sahibi Olmadığı Konuta İlişkin Su Bedelinin Tahsili


               Başvuran, sahibi olmadığı konutta ikamet eden üçüncü kişilerin kullandığı suyun
               bedelinin  kendisinden  talep  edildiğini  iddia  ederek  mağduriyetinin  giderilmesini
               talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan  inceleme  ve araştırma  neticesinde, ilgili idarenin,
               27/04/2016-19/10/2016 tarihleri arasında gerçekleşen su kullanımının kim
               tarafından yapıldığının tespite yönelik bir çabaya girmediği, bu konuda bilgi ve belge
               sunmadığı, suların kaybına veya azalmasına yol açacak faaliyetlerde bulunulmasını
               önlemek konusunda ihmalkâr davrandığı, abonelik sözleşmesi gereğince kaçak su
               bedelinin sadece sözleşme kurallarını ihlal eden veya kaçak su kullanan kişilerden
               tahsil edilmesi gerektiği, burada önemli olan unsurun suyu kim kullandığının
               olduğu, İdare tarafından sağlanan hizmet ve haklardan faydalananların doğrudan
               sorumlu tutulması ve  “kullanan öder” prensibi ile hareket edilmesi gerektiği, söz
               konusu adreste, yeni abonelik için müracaat eden ikinci kiracının, geçmiş dönem
               borçlarından sorumlu tutulmaya çalışıldığı, sonrasında mülk sahibi olduğu gerekçesi
               ile bedelin başvurandan talep edildiği, bu hususta taşınmazın mülkiyetinin kime
               ait olduğunun bir öneminin bulunmadığı, Türk Borçlar Kanununda yer alan “yapı
               malikinin sorumluluğu” ve “kiralananın geri verilmesi” hükümlerinin somut olaya
               uygulanma imkânının bulunmadığı, kaçak su bedelinden kaçak suyu kullanan kişinin
               sorumlu olması gerektiği, uygulamada karşılaşılacak sorunları aşmak adına “üstüne
               alma zorunluluğu” bulunduğu, başvuranın da ikamet adresinin farklı olduğu ve bu
               adresi için ayrı bir abonelik sözleşmesinin bulunduğunun tespit edildiği belirtilerek
               başvuran tarafından bizzat kullanıldığı ispat edilemeyen kaçak su bedelinin, mülk
               sahibi olduğu gerekçesi ile başvurandan tahsil edilmesi işleminin geri alınması



               1402017/6360 şikâyet numaralı başvuru için verilen 31/10/2017 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                            2017 YILLIK RAPOR  315
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320