Page 322 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 322
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
içerisinde kalan söz konusu taşınmazın kamulaştırılması talebinin reddedilmesinde
(yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre) hukuka aykırılık bulunmadığı sonuç ve
kanaatine varılmış, ancak idarenin bahsi geçen taşınmaz üzerinde imar hukukundan
kaynaklı ve otuz yıldan bu yana devam eden müdahalesinin, mülkiyet hakkının özüne
dokunan nitelikte bir müdahale olduğu, başvuranı taşınmazının geleceği hususunda
belirsizliğe ittiği, mülkiyet hakkına müdahale edilmesi halinde bireysel yarar ile kamu
yararı arasında bulunması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu,
söz konusu müdahalenin başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda
bıraktığı tespit edilmiş olup; başvuranın bahsi geçen taşınmazın kamulaştırılması
talebinin, reddedilmesinde hakkaniyete uygunluk bulunmadığı, sonuç ve kanaatine
varılarak, İdare ile başvuran arasında taşınmazın kamulaştırma bedelinin, güncel
rayiç bedel gözetilerek mümkünse uzlaşma yoluyla belirlenmesi ve idare tarafından
kamulaştırma bedelinin makul sürede ödenmesini teminen yeni bir işlem tesisi, veya
İdarenin, bahsi geçen taşınmaza ihtiyacı bulunmadığının saptanması halinde, bireysel
yarar ile kamusal yarar arasındaki denge gözetilerek başvuranın arsası üzerindeki imar
plan uygulamasından kaynaklı kısıtlamanın kaldırılması veya tespit edilecek güncel
kamulaştırma rayiç bedel esas alınarak idare tarafından başka taşınmazla takas işleminin
makul sürede gerçekleştirmesini teminen yeni bir işlem tesisi hususunda, Beyşehir
Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir. 149
6.15.1.2 Taşınmazın Arta Kalan Kısmının Kamulaştırılması
2
Başvuran, Kocaeli ili, Çayırova İlçesinde 348 m yüzölçümlü taşınmazının cephe
2'
aldığı yolda yapılan tadilat nedeniyle 38 m sinin yola terkinin öngörüldüğünü,
taşınmazında yer alan konutunun yıkılacağını, yapı çekme mesafeleri uygulandığında
nitelikli bir yapı yapılamayacağından bahisle Çayırova Belediye Başkanlığınca
2
söz konusu parselin geriye kalan 310m ’ sine imar durumunun düzenlenmediğini
belirtmiş ve Kurumumuzdan mağduriyetinin giderilmesi için parselinin tamamının
kamulaştırılmasını veya tamamının imara açılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın taşınmazı
satın aldığı 2001 yılından 2012 yılına kadar imar planlarında taşınmazın konut alanı
olarak ayrıldığı 2012 yılında yapılan imar planı revizyonu ile taşınmazın bir kısmının
imar yolu olarak ayrıldığı 2015 yılında taşınmazın kısmen kamulaştırılması sürecinin
başlatıldığı 2016 yılında imar durumu belgesi düzenlenmesi talebinin reddedilmesi
sonucunda taşınmazın kamulaştırmadan arta kalan kısmının nitelikli bir yapı
yapılmasına elverişli olmaması sebebiyle başvuranın mülkiyet hakkından kaynaklanan
yetkilerinin tahdit edilmiş olduğu anlaşılmakla, belirtilen uygulamanın, başvuranın
Anayasanın 35 inci maddesi ile güvence altına alınan mülkiyet hakkına bir müdahale
oluşturduğunun açık olduğu, başvuranın itirazı kısmi kamulaştırma kararına karşı
149 2017/5674 şikâyet numaralı başvuru için verilen 02/11/2017 tarihli Tavsiye Kararı
322 2017 YILLIK RAPOR