Page 354 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 354

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               7.1 ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ

               7.1.1 Adalete Kolay Erişim


               Kamu yönetiminin Dünyada ve ülkemizdeki değişme ve gelişmelere paralel olarak
               yeniden yapılandırılması ihtiyacı, her geçen gün artarak devam etmektedir. Bu
               nedenle, kamu hizmetleriyle ilgili Devlet görevlerinin yeniden değerlendirilmesi ve
               halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en aza indirecek bir yönetim anlayışının
               yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.

               Yönetim-birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde
               çözümü amacıyla; yargının katı işleyiş kurallarına bağlı oluşu ve zaman alıcı işlemesi
               gerçeği karşısında, yönetimi yargı dışında denetleyen ama yönetime de bağlı olmayan
               bir denetim sistemi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

               İdarenin denetiminde klasik yöntemler olarak kabul edilen, idarenin idari makamlarca
               denetimi (idari denetim), yasama organınca yapılan denetim (siyasal denetimi),
               yargı organları tarafından yapılan (yargı denetimi) ve kamuoyu denetimi gibi
               denetim mekanizmaları, etkili ve sağlıklı denetim yapılmasında yetersiz kalmaktadır.
               Günümüzde idarenin denetiminde, geleneksel denetim mekanizmalarının
               eksikliklerini gidermek ve bireylerin haklarının daha işlevsel bir şekilde korunabilmesi
               için maliyetsiz, basit, direkt, pratik, hızlı işleyiş sağlayacak kurumlar oluşturulmaya
               başlanmıştır. Bu kapsamda, idare ile vatandaş arasında bir arabuluculuk görevi
               bulunan Ombudsman, diğer denetim usullerinin eksikliklerini tamamlayıcı bir rol
               de üstlenmektedir.
               Aslında Kamu Denetçiliği Kurumu, yaygın adıyla “Ombudsmanlık” müessesesinin,
               faaliyete  geçmesi Ülkemizin kökleriyle kucaklaşmasından başka bir şey değildir.
               Zira Ombudsmanlık, Osmanlı İmparatorluğundan çıkmış ve Avrupa’ya yayılmış bir
               uygulama olma niteliğine haizdir. Günümüzde adalete ulaşmaya çalışan tarafların,
               uyuşmazlıklarının çözümünde, aşırı yoğun çalışan hâkimler, savcılar, avukatlar ve
               mahkeme teşkilatıyla karşılaşması, uyuşmazlığının çözümü için mahkemelere bedel
               ödemesi ve ödenen bedellerin giderek artması; ayrıca yargılama sürecinin çok uzun
               yıllara sirayet etmesi ve bu bağlamda adalete ulaşmada yaşanan gecikme; adalete
               güven noktasında bazı olumsuzlukları da beraberinde getirebilmektedir.

               Adli  makamlara  başvuru,  hukuki  bilgiye  ulaşma  ya  da  dava  açma  süreçlerinde
               zaman darlığı ve ekonomik kaygılar ya da genel olarak yoksulluk, eğitim ve gündelik
               hayata katılımda deneyimlenen eşitsizlik, kişilerin adalete kolay erişimini olumsuz
               etkileyebilmektedir.  Benzer  şekilde  bazı  dezavantajlı  grupların  da  adalete  erişim
               konusunda ek zorluklar yaşaması mümkündür. Bir başka değişle yaşlı, engelli, kadın




           354  2017  YILLIK RAPOR
   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359