Page 357 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 357

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve ödenen
               bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve
               kişilerin adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.

               Ayrıca yapılan şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı
               müteakiben verilen  Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde,
               kişilerin idare ile yaşadıkları sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve
               sorunlarının çözümünde söz sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır.

               Kurumumuza yapılan  şikâyetleri  mümkün  olduğunca çabuk çözüme ulaştırma
               amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir
               şekilde sonuçlandırılmasını sağlayan dostane çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık
               başvurulan yöntemlerdendir.

               Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu
               nedenle şikâyetlerin daha hızlı, etkin çözümü için Kurumca vatandaş ve idare arasında
               köprü görevi yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.

               Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle
               şikâyet  konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en
               kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz
               konusu şikâyet konusu talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına
               gerek duyulmaksızın çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon
               veya e-posta gibi iletişim vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı
               yapılması suretiyle şikâyet başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler
               yapılmaktadır. Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya
               ilişkin görüşmeleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
               sonuca varılmaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
               yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda  şikâyet  başvurusunun  yerinde  olduğuna
               ilişkin  bilgiler  doğrultusunda  idareden  başvurunun  çözümü  için  başvuru  konusu
               doğrultusunda işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu doğrultuda, Kurumumuzca
               ilgili idarelerle gerçekleştirilen görüşmeler onucunda inceleme ve araştırma safhasına
               dahi geçilmeden uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz
               tarafından “dostane çözüm kararı” verilmektedir.

               Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
               bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
               çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın
               talebi doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını
               içeren yazıyı bilgi belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir.
               Bu durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın



                                                                            2017 YILLIK RAPOR  357
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362