Page 357 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 357
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve ödenen
bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve
kişilerin adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.
Ayrıca yapılan şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı
müteakiben verilen Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde,
kişilerin idare ile yaşadıkları sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve
sorunlarının çözümünde söz sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır.
Kurumumuza yapılan şikâyetleri mümkün olduğunca çabuk çözüme ulaştırma
amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir
şekilde sonuçlandırılmasını sağlayan dostane çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık
başvurulan yöntemlerdendir.
Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu
nedenle şikâyetlerin daha hızlı, etkin çözümü için Kurumca vatandaş ve idare arasında
köprü görevi yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.
Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle
şikâyet konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en
kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz
konusu şikâyet konusu talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına
gerek duyulmaksızın çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon
veya e-posta gibi iletişim vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı
yapılması suretiyle şikâyet başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler
yapılmaktadır. Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya
ilişkin görüşmeleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
sonuca varılmaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda şikâyet başvurusunun yerinde olduğuna
ilişkin bilgiler doğrultusunda idareden başvurunun çözümü için başvuru konusu
doğrultusunda işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu doğrultuda, Kurumumuzca
ilgili idarelerle gerçekleştirilen görüşmeler onucunda inceleme ve araştırma safhasına
dahi geçilmeden uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz
tarafından “dostane çözüm kararı” verilmektedir.
Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın
talebi doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını
içeren yazıyı bilgi belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir.
Bu durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın
2017 YILLIK RAPOR 357