Page 355 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 355

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ya da çocukların adalete erişim süreçlerinde daha çok engelle karşılaşmaları da söz
               konusu olabilmektedir.
               Kurulduğu günden bu yana etkin bir şikâyet mekanizması oluşturulması çalışmalarını
               yapan Kurumumuz 2017 yılında da bu yönde bir çok yeniliğe imza atmak suretiyle
               “hak arama hürriyeti” ve onunla bağlantılı hakların öznesi kabul edilecek kişilerin,
               bir hak öznesi olarak, bu konumlarının “güçlendirilmesi” bağlamında adalete kolay
               erişimin tesisinde önemli görevler yerine getirmektedir.

               Kurumumuzca oluşturulan şikâyet mekanizması ve şikâyet inceleme süreçlerinin
               özellikleri şu şekilde sıralanabilir:

                  ◊  İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri
                     veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kuruma başvuruda
                     bulunabilmektedirler.

                  ◊  Çocuk hakları, insan hakları, kadın hakları ve toplumun genelini ilgilendiren
                     konularda menfaat ihlali şartı da aranmamaktadır.

                  ◊  Kuruma  başvuruda bulunabilmek  için  zorlaştırıcı  hiçbir  ek şart
                     bulunmamaktadır. Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
                     kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına
                     sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın
                     yabancı ülke vatandaşları da şikâyetlerini iletebilmektedirler.
                  ◊  Kuruma başvurmak için hiçbir ücret alınmamaktadır.

                  ◊  Kuruma şikâyet başvurusunda bulunmak çok kolay ve çeşitli yollar
                     öngörülmüştür. Posta, elden, elektronik posta,faks, elektronik başvuru
                     (e-başvuru) mail, valilik ve kaymakamlıklar aracılığıyla ve Kurumun İstanbul
                     Bürosu aracılığıyla başvuruda bulunulmaktadır.

                  ◊  Başvuru yapıldığında dava açma süresi de durmaktadır.

                  ◊  İdâri yargının çalışma usulünden farklı olarak şikâyet konusuyla alakalı tanık
                     dinlenebilmektedir.

                  ◊  Şikâyet konusunun özel uzmanlık gerektirmesi halinde bilirkişi tayini
                     yapılabilmektedir.

                  ◊  Başvurular 6 ay gibi kısa bir sürede sonuçlandırılmaktadır.

                  ◊  Şikâyet başvurusunun ve konunun niteliğine göre yerinde inceleme
                     yapılabilmektedir.


                                                                            2017 YILLIK RAPOR  355
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360