Page 415 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 415

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               uyarmadığı, kendisinin sınav gözetmenine koltuk değneğini dışarıdaki yakınına
               gönderebileceğini  ifade  etmesine rağmen  gözetmenin  buna gerek  olmadığını
               bildirdiği bilgisine ulaşıldığı, kılavuzda yasak obje kapsamına alınmış olan koltuk
               değneğinin yasak obje olduğunun güvenlik ve sınav görevlilerince de bilinmesi,
               böylesi gözle görülür bir objenin en başta, sınav binasına alım esnasında fark edilerek
               kontrolün yapılması ve başvuranın binaya alınmaması, en azından sınav görevlisinin
               başvuranı uyarmasının İdarenin sorumluluğunda olduğu hususlarının göz ardı
               edilmemesi gerektiği, “Sınavın geçersiz sayılması” yaptırımının, sınav binasına yasak
               obje ile girmek ve sınav esnasında bu objeyi yanında bulundurmak eyleminin karşılığı
               olarak uygulandığı İdare tarafından belirtilmekteyse de, İdarece getirilen yasakların
               sınav güvenliğini sağlamaya yönelik olduğu göz önüne alındığında, koltuk değneği ile
               sınava girilmesi halinde sınav güvenliğinin riske atıldığına dair bir tespit yapılmadan
               böyle bir müeyyidenin uygulanmasının, anılan kural ihlali karşısında ölçüsüz bir
               yaptırım olduğu değerlendirilmiş ve bu kapsamda, ÖSYM’nin kanunla verilen görev
               ve yetkilerini kullanarak Kanuna uygun ikincil mevzuat ve Kılavuz vb. çerçevesinde
               işlem yaptığı; ancak bu süreç içinde İdarenin de kendisinden beklenen sorumluluğu
               yerine getiremediği, kural ihlalinin görevlilerce engellenemediği ve bunun sonucunda
               uygulanan yaptırımın ölçüsüz olduğu değerlendirilerek somut olay adaleti olarak da
               tanımlanabilecek hakkaniyet gereğince başvuranın sınavının geçersiz sayılmaması
               gerektiği, bu itibarla İdarece gerçekleştirilen sınavın geçersiz sayılması işleminin
               hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılarak, başvuranın
               sınavının geçersiz sayılması işleminin iptal edilerek başvuranın mağduriyetinin en kısa
               sürede giderilmesi konusunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına
               Tavsiyede Bulunulmasına ,  karar verilmiştir.
                                      76
               7.2.2 İyi Yönetim Açısından


               İyi yönetim kavramı, geniş anlamda, modern yönetimin uymak zorunda olduğu,
               sürekli bir gelişim halinde olan, hukuken uygulanabilir veya uygulanamaz, usul ve
               esas kuralları birikimini tanımlamaya yardımcı bir araç olarak tanımlanabilmektedir.
               İyi yönetim kavramı somutlaştıkça idari ve hukuki bir denetim ölçütü olarak
               kabul edilmeye başlamıştır. Bu süreçte, Ombudsmanlık kurumları ve Avrupa
               Ombudsmanının gerçekleştirdiği denetimler, doğru idari davranışların ortaya
               koyulmasında ve iyi yönetim ilkelerinin gelişiminde önemli rol oynamıştır.

               Hukuki bağlayıcılığı bulunmasa da, resmi tutum belgesi olarak AB’nin yönetişim
               kavramına yaklaşımını ortaya koyan 25 Temmuz 2001 tarihli Avrupa Komisyonu
               tebliği ve müteakip düzenlemeler, iyi yönetişimin temeli olarak beş ilkeyi ön plana
               çıkarmaktadır. Avrupa Komisyonu’na göre iyi yönetişimin beş ilkesi, açıklık, katılım,

               76 2017/4346 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 09/06/2017 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                            2017 YILLIK RAPOR  415
   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420