Page 416 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 416

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               hesap verebilirlik, etkililik ve tutarlılıktır. Açıklık, karar alma sürecinde şeffaflığa
               ve iletişime daha fazla önem verilmesini, katılım, politikaların hazırlanması ve
               uygulanmasına yurttaşların daha sistematik olarak dâhil olmasını, hesap verebilirlik,
               karar alma sürecinde yer alan taraflardan her birinin rolünün açıklığa kavuşturulması
               ve sürece dâhil olan her bir aktörün kendisine verilen rol doğrultusunda sorumluluk
               üstlenmesini, etkililik, kararların uygun seviye ve zamanda alınması ve ihtiyacının
               karşılamasını ifade etmektedir. Tutarlılık ise özellikle AB gibi çok farklı faaliyet
               alanlarında karar almak durumunda olan kurumların kararlarında tutarlılığı
               gözetmesi gereğini ortaya koymaktadır.

               AB  Komisyonu,  iyi  yönetişim  ilkelerinin  gerçekleştirilebilmesi  için  AB’nin
               yönetişim anlayışının dört  temel noktada reform yapılmasına ihtiyaç gösterdiğini
               belirtmektedir. Reform yapılmasına ihtiyaç duyulan konular, yurttaşların daha iyi
               katılımının sağlanması, daha iyi düzenlemeler yapılması, küresel yönetişime katkıda
               bulunulması ve kurumların siyasal stratejilerinin yeniden tanımlanması başlıkları
               altında ele alınmaktadır.

               Avrupa Doğru İdari Davranış  Yasası, AB Hukuku düzenlemeleri, çeşitli Avrupa
               ülkelerinin mevzuatlarında, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ve bu
               arada Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
               Hakkında Yönetmelikte farklı şekillerde ifade edilse de, birbirine benzer iyi yönetim
               ilkelerine yer verildiği görülmektedir. Söz konusu düzenlemelerde yer alan belli
               başlı iyi yönetim ilkeleri arasında hukuka uygunluk, adalet ve ölçülülük, ayrımcılığın
               önlenmesi ve eşitlik, usuli güvencelere uyulması, ayrıca tarafsızlık, dürüstlük, nezaket,
               şeffaflık ve hesap verebilirlik gibi etik davranış ilkeleri sayılabilir.
               Anayasanın farklı maddelerinde iyi yönetime ilişkin pek çok ilkeye rastlamak
               mümkündür. Anayasanın 2 nci maddesindeki hukuk devleti ilkesi, 10 uncu
               maddesindeki eşitlik ve ayrımcılık yasağı ilkesi, 12 nci maddesindeki temel hakların
               niteliği,  40 ıncı maddesindeki  temel hak  ve hürriyetlerin  korunması,  74 üncü
               maddesindeki dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı, 123 üncü
               maddesindeki  idarenin bütünlüğü  ve  kamu  tüzel  kişiliği,  125  inci maddesindeki
               yargı yolu, 128 inci ve 129 uncu maddelerindeki kamu hizmeti görevlileriyle ilgili
               hükümler iyi yönetime ilişkin birtakım temel kuralları da içermektedir.

               Kurumumuz  şikâyet  başvurularını incelerken sadece  yasaların  gücüyle hareket
               etmemekte aynı zamanda kararların makul sürede verilmesi, kararların gerekçeli
               olması başvurulacak makamların belirtilmesi yükümlülüğü ve benzeri iyi yönetim
               ilkeleri açısından da incelemek suretiyle idareye önerilerde bulunmaktadır. Bu sayede,
               kamu yönetimi alanındaki reformlarda ilerleme kaydedilmesine katkı sağlanmaktadır.
               Diğer bir ifadeyle, Kurumumuzun bireye, idare karşısında eşit söz hakkı tanıyan, kötü



           416  2017  YILLIK RAPOR
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421