Page 460 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 460
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
8.1 İDARELERİN KARARLARIMIZA YAKLAŞIMLARI
Kamu Denetçiliği Kurumu, kuruluşu, ülkemizde insan haklarının korunması ve kamu
idaresinin iyileştirilmesi alanında hayata geçirilen uygulamaların başında gelmektedir.
Bu kapsamda, Kurumumuz idarenin insan hak ve özgürlüklerine saygılı bir şekilde
görev yapmasına, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine,
kamu yönetiminde iyi yönetişim ilkelerinin hayata geçirilmesine, bu kapsamda birey
ve idare arasındaki sorunların önüne geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün
benimsenmesine ve güçlenmesine önemli katkılarda bulunmaktadır.
Etkin bir şikâyet mekanizmasıyla idarelerin hukuka ve hakkaniyete aykırı
uygulamalarına karşı vatandaşı korumak ve kamu hizmetlerinin insan hakları ile
iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde yürütülmesine katkı sağlamak misyonunu üstlenen
Kurumumuz, uzun vadede hak arama kültürünün yaygın olduğu bir toplum ve
hizmet standartlarının yüksek olduğu bir kamu yönetiminin oluşmasında etkin bir rol
oynamayı hedeflemektedir. Tüm bu hedefleri gerçekleştirebilmek için Kurumumuzun
geniş kitleler tarafından tanınması ve benimsenmesi son derece önem arz etmektedir.
Ombudsmanın başarısının bir yönünü kuşkusuz, kararlarının idareler tarafından
uygulanması oluşturmaktadır. Bu anlamda dünyadaki örneklerine bakıldığında,
demokrasinin güçlü olduğu, kamusal faaliyetlere halkın katılımının desteklendiği,
kamunun halkın şikâyetlerine duyarlı olduğu, toplumsal değerler olarak temel insan
haklarının korunmasını ve güçlendirilmesini benimseyen, Ombudsmanlığın bir
kültür haline geldiği ve güçlü yetkilerle donatılmış olduğu ülkelerde kararlara uyum
oranlarının % 80-90’lar civarında olduğu görülmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından verilen kararların idareler tarafından
uygulanmasının ilk aşamasını esasen Kurumun kamuoyunda ve vatandaşlar nezdinde
daha çok tanınması ve etkin bir farkındalığın ortaya konulması oluşturmaktadır.
Gerçekten Kurum kararlarına uyulmasının yerleşik bir uygulama haline dönüşmesinin
birden çok basamaklı bir merdiven olduğu düşünülecek olursa Kuruma ilişkin
farkındalığın artırılmasına yönelik çalışmalar kuşkusuz merdivenin ilk basamağını
oluşturacaktır. Bu kapsamda, Kurumun teşkilat yapısına ilişkin yönergesinde
değişiklik yapılarak,
◊ Kurumumuzun “Kamuoyu nezdindeki farkındalığının artırılması hedefi”
doğrultusunda Kurumun basınla ilişkilerinin olumlu şekilde yürütülmesinde
ve Kurumun tanıtılmasında etkin rol oynayacak Basın Danışmanlığı,
◊ Kurumsal iletişimin gerek kamuoyu nezdinde gerek kamu kurumlarında
gerekse Sivil Toplum Örgütleri ve diğer kuruluşlarda daha sistematik ve
460 2017 YILLIK RAPOR