Page 159 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 159
iadesi için talepte bulunduğunu, idarenin bu talebi reddettiğini iddia ederek konunun çözüme
ulaştırılmasını talep etmektedir.
İdarenin, başvuranı, engelliler için indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından 1319 sayılı
Emlak Vergisi Kanununun (mülga) mükerrer 8 inci maddesi hükmünü gerekçe göstererek
yararlandırmadığı; bununla birlikte, başvuranın ilgili mevzuat ile belirlenen diğer şartları taşımadığı
yönünde herhangi bir tespit ve itirazının da bulunmadığı anlaşılmış olup, uyuşmazlığa ilişkin
değerlendirmeler bu çerçevede yapılmıştır. Bu bağlamda, başvuranın vergi indiriminden
yararlandırılmaması için gerekçe gösterilen ilgili kanun maddesinin mülga olduğu, engellilerin
indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından mevzuat hükümleri çerçevesinde
yararlandırılması gerektiği, şikâyetçinin sahip olduğu meskeninde bizzat oturmamasının veya
herhangi bir gelirinin olmasının indirimli vergi oranından faydalanmasına engel teşkil etmeyeceği
hususları tespit edilmiştir.
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan “Engelliler İçin Vergi Rehberi” inde ; “İndirimli
vergi oranının uygulanması için meskende bizzat oturma şartı aranmamaktadır. Bu nedenle, sahip
olduğu tek meskeni kiraya verip, kendisi başka yerde oturan engelli de diğer şartları taşımak
kaydıyla emlak vergisi ödemeyecektir.” şeklinde belirtilmektedir.
Şikâyetçinin, kayıtlı adresindeki gayrimenkulünden gelir elde etmesinin vergi muafiyetini
engelleyecek bir durum olmadığı, engellilerin indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından
yararlanması için engellinin herhangi bir gelirinin bulunup bulunmaması ve sahip olduğu meskeni
kiraya verip vermediğinin bir kıstas olarak değerlendirilmediği anlaşılmaktadır.
Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar, şikâyetçinin iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları,
mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; engelli olduğunu belirten şikâyetçinin,
Mülga olan 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun mükerrer 8 inci maddesi gereğince indirimli bina
vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılmamasının hukuka aykırı olduğu tespit edilmiş
olup dosya kapsamına göre, şikâyetin kabulüne; başvuranın, engelliler için indirimli bina vergisi
oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılması ve yürütülen işlemlerde vergi hatası yapılıp
yapılmadığı tespit edilerek, vergi hatası tespit edilmesi halinde 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
ilgili hükümleri çerçevesinde gerekli düzeltme işlemlerinin tesisi hususlarında Yenimahalle
Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 106 , karar verilmiştir.
Başvuranın 5510 Sayılı Kanunun 4/1-a Kapsamındaki Sigortalılığı İçin İki Günlük Ek
Nitelikte Aylık Prim ve Hizmet Belgesi İle Ayrıca İşten Ayrılış Nedeninin Düzeltilerek SGKya
Bildirim Yapılması Talebi Hakkında
Başvuran, 24/04/2012 tarihinde Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezinde 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu kapsamında sözleşmeli personel olarak işe başladığı, 6495 sayılı Kanun
uyarınca 01/09/2013 tarihinde DMK kapsamında memur statüsüyle Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında uzman kadrosuna atandığı, Sosyal Güvenlik Kurumu kayıtlarında 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin (c) bendine tâbi olarak sigortalı
olduğu tarihin 15/09/2013 olarak görüldüğü, 13/09/2013 ve 14/09/2013 tarihlerinde mali ve sosyal
106 2017/8998 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 11/01/2018 numaralı Tavsiye Kararı
158