Page 160 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 160
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
haklardan mahrum kaldığı, 2013 yılının Ağustos ayında sigorta priminin 29 gün üzerinden ödendiği,
15/08/2017 tarihinde Basın İlan Kurumu Aydın Şubesinde memuriyete başladığı ifade ve iddia
edilerek işten ayrılış tarihinin 14/09/2013 tarihi olarak düzeltilmesi ve eksik ödenen sigorta priminin
ödenmesi talep etmektedir.
Başvuran sözleşmeli personel (657/4-B) statüsünde çalışmakta iken 13/09/2013 tarihinde aynı
kurumda memur (657/4-A) kadrosuna atanmıştır. Buna bağlı olarak başvuranın sigortalılık statüsü
değişmiş, başvuran 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine (5510/4-
a) tabi iken 13/09/2013 tarihinde memur kadrosuna geçişle birlikte 15/09/2013 tarihinde aynı
fıkranın (c) bendine (5510/4-c) tabi olarak sigortalılık tescili yapılmıştır. Uyuşmazlık konusunun
statü değişikliğinin gerçekleştiği ve hukuki sonuçlarını doğurduğu tarihe ilişkin olduğu
anlaşılmaktadır. ÖSYM tarafından işten ayrılış bildirgesinde 12/09/2013 olarak düzenlenen işten
ayrılış tarihinin başvuran tarafından 14/09/2013 olarak düzeltilmesi talep edilmektedir. 6495 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesinde, bu madde hükümlerine göre memur kadrolarına atananların,
atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına göreve başladığı tarihi takip eden ay başından itibaren
hak kazanacağı ve önceki pozisyonlarında aldıkları mali ve sosyal haklar hakkında herhangi bir
mahsuplaşma yapılmayacağı kurala bağlanmaktadır. Bu sebeple başvuran her ne kadar 13/09/2013
tarihinde memur kadrosuna atanmış ise de söz konusu statünün mali ve sosyal haklarına 15/09/2013
tarihi itibariyle hak kazanacaktır. Başvuran 15/09/2013 tarihine kadar önceki pozisyonundan
(sözleşmeli personel) kaynaklanan mali ve sosyal haklardan yararlanacaktır, başka bir ifadeyle
memur kadrosuna atama işlemi, mali ve sosyal haklar bakımından hukuki sonuçlarını 15/09/2013
tarihinde doğuracaktır. Buna bağlı olarak başvuranın 5510/4-a kapsamında sigortalı olduğu
çalışması 14/09/2013 tarihinde son bulmakta, 5510/4-c kapsamında sigortalı olmayı gerektiren işe
girişi de 15/09/2013 tarihinde gerçekleşmektedir. Başvuranın 5510/4-a kapsamında sigortalı olduğu
işten ayrılış tarihinin 12/09/2013 olarak bildirilmesinin, 6495 sayılı Kanun gereğince 5510/4-c
kapsamındaki sigortalılık tescili 15/09/2013 tarihinde yapıldığından 13/09/2013 ve 14/09/2013
tarihlerinde sosyal güvenlik yönünden hak mahrumiyetine yol açtığı görülmektedir.
ÖSYM tarafından 15/08/2013-14/09/2013 dönemine ilişkin maaş ve sigorta primi ödemelerinin tam
olarak yapıldığı ifade edilmekte ise de işten ayrılış tarihinin 12/09/2013 olarak bildirilmesi sebebiyle
2013/8 dönemi için başvuranın 29 gün hizmeti bulunmaktadır. SGK tarafından Kurumumuza
gönderilen 30/11/2017 tarihli yazıda da belirtildiği üzere, söz konusu hususun düzeltilmesi için
ÖSYM tarafından başvuranın 5510/4-a kapsamındaki sigortalılığı için iki günlük ek nitelikte aylık
prim ve hizmet belgesi ile ayrılış tarihi 14.09.2013 olacak şekilde 2013/8 dönemi için 30 gün hizmeti
geçmemek üzere SGK’ya bildirim yapılması gerekmektedir.
Diğer yandan ÖSYM tarafından SGK’ya gönderilen işten ayrılış bildirgesinde, başvuranın işten
ayrılış nedeninin “Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işçi tarafından feshi” olarak işaretlendiği, söz
konusu işten ayrılış nedeninin düzeltilerek “35-6495 SK nedeniyle devlet memurluğuna geçenler”
olarak işaretlenip SGK’ya gönderilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Nitekim ÖSYM tarafından
Kurumumuza gönderilen 06/11/2017 tarihli ve E.44132 sayılı yazıda başvuranın 6495 sayılı Kanun
kapsamında memur kadrosuna atandığı ifade edilmektedir. Bu gerekçelerle başvuranın sosyal
güvenlik hakkı yönünden iki günlük hak kaybına yol açan işten ayrılış tarihinin 12/09/2013 olarak
bildirilmesine ilişkin işlemin ve işten ayrılış nedeninin “Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işçi
tarafından feshi” olarak belirtilmesi işleminin hukuka aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.
2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
159