Page 163 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 163

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


              olduğu,  bu  amaçla,  belediye  meclisi  tarafından  alınan  ve  belediye  zabıtası  tarafından  yerine
              getirilmesi gereken emir ve yasaklarla bunlara uymayanlar hakkında mevzuatta öngörülen ceza ve
              diğer yaptırımları uygulanacağı; görevini yaparken zabıtaya karşı gelenlerin, kolluk kuvvetlerine
              karşı  gelenler  gibi  cezalandırılacağı;  zabıta  hizmetlerinin  kesintisiz  olarak  yürütüleceği;  zabıta
              personelinin  çalışma  süresi  ve  saatlerinin,  657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanununda  belirtilen
              çalışma süre ve saatlerine bağlı olmaksızın, hizmetin aksatılmadan yürütülmesini sağlayacak şekilde
              düzenleneceği hükmü göz önünde bulundurulduğunda, mezkûr Kanun ile esenlik, huzur, sağlık ve
              düzenin  sağlanmasında  sorumlu  bir  kamu  görevlisinin,  asayiş  ve  güvenliğin  sağlanmasından
              sorumlu genel kolluk yetkisi benzeri bir yetki ile de donatıldığı ve görevi esnasında, münferit bir
              yetki belgesi ile görevlendirilmesine gerek olmaksızın bu Kanundan kaynaklanan yetki, görev ve
              sorumluluğunu kullanacağı açıktır.
              Bu cihetle, bahse konu Belediyenin, kanun kapsamında bulunan işlerle ilgili olarak yetkili merciler
              tarafından  görevlendirilmediği  şeklinde  bir  şartı  öne  sürmesi  ve  Danıştay’ın  yerleşik  muhtelif
              kararlarına da atıf yaparak zabıta memurlarının Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkındaki
              Kanun     kapsamında    bulunmadığı     şeklindeki   değerlendirmesine    katılmak    mümkün
              bulunmamaktadır.

              Somut olayda başvuruya konu tazminat talebi, 3713 ve 2330 sayılı Kanunların tayin ve tespit ettiği
              bir  kamusal  haktır.  İdarenin  başvurucu  ile  yaptığı  bir  sözleşmeden  kaynaklanan  alacak-verecek
              ilişkisi değildir. Devletin, devlet olmaktan kaynaklanan sorumluluğu kapsamında yer alan, terör
              eylemi neticesinde oluşan maddi alacak ilişkisinin tanıdığı bir kamusal haktır. Somut kanunlardan
              kaynaklanan kamusal bir hak ise zamanaşımı de'fine tabi olmayan, her zaman her durumda öne
              sürülebilecek, devlet olmaktan kaynaklanan ve kamu idaresinin her zaman her durumda tazminle
              mükellef olduğu bir yükümlülüktür.

              Fakat  idari  tatbikatta,  5018  sayılı  Kamu  Malî  Yönetimi  ve  Kontrol  Kanununun  “Kamu  zararı”
              başlıklı  71  inci  maddesi  birinci  fıkrasında  kayıtlı  kamu  zararı  tanımı  ve  aynı  maddenin  ikinci
              fıkrasında  kamu  zararının  belirlenmesinde  esas  alınan  hususlardan  birisi  olarak  dayanak  alınan
              mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması hükmü beraber göz önünde bulunduran kamu
              kurum ve kuruluşlarının; 6098 sayılı Türk Borçlar Kanununda düzenlenen zamanaşımı de'fi yoluna
              başvurarak borcun ifasından kaçındıkları görülmektedir. Bu durum ise hukuka uygunluğu tartışmalı,
              ama hakkaniyete aykırılığı kesin olan bir sonucun ortaya çıkmasına yol açmaktadır.

              Zikredilen  2330  sayılı  Nakdi  Tazminat  ve  Aylık  Bağlanması  Hakkında  Kanun  kapsamındaki
              tazminat  taleplerinin;  zamanaşımına  tabi  olmadığı,  bu  kapsamda  ödenecek  nakdi  tazminat  ile
              birlikte bağlanacak aylığın, muhatapların başvurusuna gerek olmaksızın idarenin re’sen bu kamusal
              hakkın  ifasına  yönelik  harekete  geçmesi  yönünde  bir  değişiklik  yapılmasının  yerinde  olacağı
              değerlendirilmektedir

              Açıklanan gerekçelerle başvurunun kabulüne; somut başvuruya konu tazminat talebi, 2330 sayılı
              Kanun  kapsamına  giren  bir  tazminat  talebi  vasfında  olduğundan,  Elazığ  Belediye  Başkanlığı
              tarafından  usul  hükümlerine  uygun  bir  şekilde  kurulacak  komisyon  aracılığıyla  başvurucunun
              sunduğu  ve  ayrıca  idarenin  re’sen  temin  edeceği  evraklar  ile  başvuruya  konu  talebin  yeniden









          162      2018  6 AYLIK FAALİYET RAPORU
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168