Page 148 - kdk_yillik_rapor2018
P. 148

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               değerlendirmenin sistem üzerinden yapıldığı ve başvuranın burs/kredi puan bilgilerinde
               herhangi bir hata olmadığı,  başvuranın iddia ettiği gibi değerlendirme sürecinde
               usulsüzlük yapıldığına dair herhangi bir emareye rastlanılmadığı anlaşılmıştır.
               Dolayısıyla sosyal devlet ilkesi kapsamında, Anayasanın 65 inci maddesinin amacı
               doğrultusunda, idarenin, maddi imkânlardan yoksun başarılı öğrencilere, mali
               kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde burslar ile yardım yaptığı, öncelikli öğrenci olmayan
               ve yapılan değerlendirme sonucunda burs taban puanının altında puan alan başvurana
               ise öğrenim kredisi tahsis ettiği anlaşıldığından, idarenin söz konusu burs/öğrenim
               kredisi değerlendirmelerinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık tespit edilmemiştir. Bahse
               konu  değerlendirme  işleminin  objektif  olabilmesi  için,  başvuran  bütün  öğrencilerin
               birlikte değerlendirilmesinin esas olduğu, bu nedenle yılda bir kez başvuru alındığı
               ve bir kez değerlendirme yapıldığı, ilgili mali yıl bütçesinde belirlenen ödenekler
               çerçevesinde Kuruma tahsis edilen meblağ kadar burs tahsis edildiği hususu da göz
               önünde bulundurulduğunda, idarenin başvurana burs tahsis edilmesi talebinin reddi
               yönündeki işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmamaktadır.
               Bununla birlikte, her ne kadar söz konusu değerlendirmelerin belli bir bilgi teknolojisi
               sisteminde objektif kriterler üzerinden yapıldığı görülmekle beraber, anılan sistemin
               objektifliğinin güçlendirilmesi için iyileştirmeler yapılabileceği değerlendirilmektedir.
               Zira anılan sistemde kardeş bilgileri olarak sadece okuyan kardeş bilgisinin girildiği,
               başvuranın henüz okula başlamamış küçük bir kardeşi olduğu halde kardeş bilgileri
               sütununun boş bırakıldığı, idareyle yapılan görüşmede sadece okuyan kardeş bilgilerinin
               başvuru puanına etki ettiği anlaşılmıştır. Halbuki aile geliri olarak tespit edilen
               meblağın kaç aile ferdinin ihtiyacını karşılamakta kullanıldığının önem taşıdığı, bu
               anlamda ailenin toplam nüfusu ve ailede kişi başına düşen gelir gözetilmeden doğrudan
               ailenin gelirinin, burs/kredi talep eden öğrencinin gelir puanından düşülmesi, aynı
               gelire sahip farklı nüfuslu aileler açısından hakkaniyete aykırı sonuçlar doğurabilecektir.
               Bu anlamda, okula gitmiyor da olsa, aile içerisindeki her bir ferdin aile bütçesinde
               belli bir yük oluşturacağı hususu göz önünde bulundurulduğunda, düşük oranda da
               olsa, okumayan kardeş sayısının da puanlamaya dâhil edilmesi, sistemin daha objektif
               olması ve hakkaniyet açısından önem arz etmektedir. Dolayısıyla burs/öğrenim kredisi
               başvurularının değerlendirilmesinde esas olan gelir durumu hususunda, ailedeki kişi
               sayısının dikkate alınacak şekilde, yeniden gözden geçirilerek, sistemin iyileştirilmesi
               gerektiği kanaat ve sonucuna varılmıştır.
               Bu çerçevede, başvuranın kendisine burs tahsis edilmesi talebinin reddine, burs/öğrenim
               kredisi başvurularının değerlendirilmesinde belirlenen gelir durumu hususunda, ailedeki
               kişi sayısının dikkate alınacak şekilde yeniden gözden geçirilerek sistemin iyileştirilmesi
               yönünde, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne Tavsiyede
                            82
               Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               82 2017/16208  numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen  22/05/2018 tarihli Kısmen Tav-
               siye Kısmen Ret Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  147
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153