Page 144 - kdk_yillik_rapor2018
P. 144

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ayında  iletilen  başvurunun  2017 yılının  Haziran  ayında  kayda  alındığını,  yapılan
               başvurunun sonuçlandırılması için ilgili düzenlemede altı aylık sürenin belirlendiğini ve
               zorunlu hallerde bu sürenin üç ay daha uzatılabileceğini ifade etmiştir. Kurum tarafından
               yapılan değerlendirmede ise, başvuranın dilekçesinin takriben on ay sonra kayda
               alınması ve mevzuatın öngördüğü sürenin bu tarihte başlatılması hususu eleştirilmiş,
               akabinde  ise, idare tarafından  belirtilen süre dikkate  alınsa dahi yasal düzenlemede
               öngörülen azami 9 aylık sürenin de aşıldığı ifade edilmiş olup 21 ayda başvuru hakkında
               herhangi bir karar verilmemesi ve ilgiliye de bildirimde bulunulmaması makul sürede
               karar verme ilkesine aykırı bulunmuştur.
               Bu kararda görüleceği üzere, idare mevzuatta belirlenen azami sürelere uygun hareket
               etmediği gibi, bireye yeterli saygıyı da göstermeyerek konu hakkında herhangi bir
               bilgilendirmede de bulunmamıştır. Kamu Denetçiliği Kurumu bu kararı ile makul
               sürede karar verme ilkesine uygun davranılmasının yalnızca işlemin sonuçlandırılmasını
               kapsamadığını; aynı zamanda zorunlu sebeplerle karar alınması için öngörülen
               sürelerin aşılması durumunda bireylerin bilgilendirilmesi hususunu da içerdiğini ortaya
               koymuştur.
               5.2.2.13 Kararların Gerekçeli Olmasına İlişkin
               Gerekçe ilkesi,  idari  işlemin niçin,  hangi sebeplere dayalı  olarak yapıldığının işlem
               metninde gösterilmesini ifade etmektedir. Diğer bir ifadeyle, idarenin, işlemlerinde
               faaliyetlerinin keyfi olmadığını, hukuki ve maddi birtakım sebeplere dayandığını
               belirtmesi anlamına gelmektedir.

               Kurumumuzun kararların gerekçeli olması ilkesine aykırılık tespit ettiği başvuru
               hakkında verdiği karara aşağıda değinilmiştir:

               13/03/2018 tarihli ve 2017/11502 başvuru numaralı  Tavsiye Kararında özetle;
               başvuran idareye takdir yetkisi veren 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68/B
               maddesinde yer alan 1. derece kadroya atanma şartlarını taşımasına rağmen herhangi bir
               gerekçe gösterilmeden talebinin idarece reddedildiğini, bilgi edinme hakkı kapsamında
               yaptığı  başvurunun  da  olumsuz  yanıtlandığını  belirterek  idarenin  takdir  yetkisini
               hangi kriterlere göre kullandığı bilgisini ve talebinin reddedilme gerekçesini öğrenme
               talebinde bulunmuştur.
               İdare tarafından takdir yetkisi kullanılırken ne gibi hususlara dikkat edildiğine ilişkin
               bilgilerin, “ayrı ve özel çalışma gerektiren bilgi” olduğundan bahisle cevap verilmediği
               belirtilmiş, bu durum ise, Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından eleştirilmiştir.
               Kararda, idarenin tesis ettiği işlemlerde şeffaflığın sağlanması için takdir yetkisinin nasıl
               kullanıldığının açıklanması gerektiği, zaten kendi gerçekleştirdiği işlemin nasıl ve hangi
               kriterler baz alınarak tesis edildiği bilgisinin idarenin elinde bulunan bilgiler olduğu
               ifade edilmiştir.






                                                                        2018 YILLIK RAPOR  143
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149