Page 144 - kdk_yillik_rapor2018
P. 144
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ayında iletilen başvurunun 2017 yılının Haziran ayında kayda alındığını, yapılan
başvurunun sonuçlandırılması için ilgili düzenlemede altı aylık sürenin belirlendiğini ve
zorunlu hallerde bu sürenin üç ay daha uzatılabileceğini ifade etmiştir. Kurum tarafından
yapılan değerlendirmede ise, başvuranın dilekçesinin takriben on ay sonra kayda
alınması ve mevzuatın öngördüğü sürenin bu tarihte başlatılması hususu eleştirilmiş,
akabinde ise, idare tarafından belirtilen süre dikkate alınsa dahi yasal düzenlemede
öngörülen azami 9 aylık sürenin de aşıldığı ifade edilmiş olup 21 ayda başvuru hakkında
herhangi bir karar verilmemesi ve ilgiliye de bildirimde bulunulmaması makul sürede
karar verme ilkesine aykırı bulunmuştur.
Bu kararda görüleceği üzere, idare mevzuatta belirlenen azami sürelere uygun hareket
etmediği gibi, bireye yeterli saygıyı da göstermeyerek konu hakkında herhangi bir
bilgilendirmede de bulunmamıştır. Kamu Denetçiliği Kurumu bu kararı ile makul
sürede karar verme ilkesine uygun davranılmasının yalnızca işlemin sonuçlandırılmasını
kapsamadığını; aynı zamanda zorunlu sebeplerle karar alınması için öngörülen
sürelerin aşılması durumunda bireylerin bilgilendirilmesi hususunu da içerdiğini ortaya
koymuştur.
5.2.2.13 Kararların Gerekçeli Olmasına İlişkin
Gerekçe ilkesi, idari işlemin niçin, hangi sebeplere dayalı olarak yapıldığının işlem
metninde gösterilmesini ifade etmektedir. Diğer bir ifadeyle, idarenin, işlemlerinde
faaliyetlerinin keyfi olmadığını, hukuki ve maddi birtakım sebeplere dayandığını
belirtmesi anlamına gelmektedir.
Kurumumuzun kararların gerekçeli olması ilkesine aykırılık tespit ettiği başvuru
hakkında verdiği karara aşağıda değinilmiştir:
13/03/2018 tarihli ve 2017/11502 başvuru numaralı Tavsiye Kararında özetle;
başvuran idareye takdir yetkisi veren 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68/B
maddesinde yer alan 1. derece kadroya atanma şartlarını taşımasına rağmen herhangi bir
gerekçe gösterilmeden talebinin idarece reddedildiğini, bilgi edinme hakkı kapsamında
yaptığı başvurunun da olumsuz yanıtlandığını belirterek idarenin takdir yetkisini
hangi kriterlere göre kullandığı bilgisini ve talebinin reddedilme gerekçesini öğrenme
talebinde bulunmuştur.
İdare tarafından takdir yetkisi kullanılırken ne gibi hususlara dikkat edildiğine ilişkin
bilgilerin, “ayrı ve özel çalışma gerektiren bilgi” olduğundan bahisle cevap verilmediği
belirtilmiş, bu durum ise, Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından eleştirilmiştir.
Kararda, idarenin tesis ettiği işlemlerde şeffaflığın sağlanması için takdir yetkisinin nasıl
kullanıldığının açıklanması gerektiği, zaten kendi gerçekleştirdiği işlemin nasıl ve hangi
kriterler baz alınarak tesis edildiği bilgisinin idarenin elinde bulunan bilgiler olduğu
ifade edilmiştir.
2018 YILLIK RAPOR 143