Page 145 - kdk_yillik_rapor2018
P. 145

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Aynı şekilde idare tarafından başvuran hakkında derece yükseltmesi yapılmama
                 işleminin gerekçesinin bildirilmemesinin  dayanağı olarak da “ayrı ve özel çalışma
                 gerektirmesi” hususu gösterilmiştir. Burada da Kurum tarafından, idarenin kendi tesis
                 ettiği işlemin nasıl ve hangi kriterlere göre gerçekleştirdiği hususunu bildiği, bu anlamda
                 idarenin elinde olan ve en önemlisi olması gereken bir bilgiyi bireyle paylaşması gerektiği
                 açıklanmıştır. Bu kapsamda söz konusu karar, idari işlemin tesis edilmesine dayanak
                 sebeplerin gerekçede gösterilmesi için ayrı ve özel bir çalışma gerekmediği hususunu
                 ifade etmiştir. Böylece, Kamu Denetçiliği Kurumu, idari işlemin gerekçesinin, idari
                 işlem ortaya çıktığı anda var olduğunu vurgulamıştır.
                 5.2.2.14 Karara Karşı Başvuru Yollarının Gösterilmesine İlişkin

                 Karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi ilkesi, tesis edilen işleme karşı hangi mercie
                 veya makama, ne kadar süre içinde başvuruda bulunabileceğinin açıklanması hususunu
                 ifade etmektedir. Bu başvuru yolu idari ve yargısal başvuru yolu olabileceği gibi siyasi
                 başvuru yolu da olabilir.
                 Kararlara karşı başvurulacak merciler ve başvuru süreleri konusunda kanunların
                 birbirinden farklı düzenlemeler içermesi, sık sık yaşanan yasal değişikliklerin takibinin
                 zorluğu ve kanunların anlaşılması zor bir üslubu ve sistematiği ihtiva etmesi nedeniyle
                 bireylerin hak arama özgürlüğünü kullanması bakımından söz konusu iyi yönetim
                 ilkesinin önemi büyüktür.
                 Kurumumuzun kararlarının “İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme” bölümüne
                 göz atıldığında en çok ihlal edilen iyi yönetim ilkeleri arasında “karara karşı başvuru
                 yollarının ve süresinin gösterilmesi” ilkesinin geldiği, birçok idarenin, tesis ettiği
                 işlemlerde başvuru yolları ve süresini göstermediği görülmüştür. Bu çerçevede, anılan
                 ilkeye uygun davranılması hususunda pek çok idareye uyarılarda bulunulmaktadır.
                 5.2.2.15 Kararların Geciktirilmeksizin Bildirilmesine İlişkin

                 Kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkesi, bireyler üzerinde hukuki etkisi olan bir
                 işlemin yetkili idari makam tarafından tamamlanması akabinde vakit kaybetmeksizin,
                 ivedilikle yazılı veya yasal olarak kabul edilmiş başka yollarla muhataba iletilmesi
                 anlamına gelmektedir.
                 Kurumumuzun kararların geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkesine aykırılık tespit ettiği
                 başvuru hakkında verdiği karara aşağıda değinilmiştir:
                 18/04/2018 tarihli ve 2017/12791 başvuru numaralı kararda özetle; başvuran, Hızlı
                 Geçiş Sisteminin geçerli olduğu otoyolda, geçiş ihlali nedeniyle tarafına idari para cezası
                 verildiğini, ancak söz konusu yaptırıma ilişkin tebliğin yaklaşık bir yıl sonra yapıldığını
                 ifade  etmiştir.  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  tarafından,  Kabahatler  Kanununun  20
                 nci  maddesinde, 6001  sayılı  Karayolları  Genel Müdürlüğünün Teşkilat  ve  Görevleri
                 Hakkında Kanunda belirtilen ve idari para cezasını gerektiren fiilin işlendiği tarihi takip




             144 2018 YILLIK RAPOR
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150