Page 150 - kdk_yillik_rapor2018
P. 150
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurum içi geçici görevlendirme; bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan görev
alanı içinde yer alan “geçici” nitelikteki bir hizmeti yürütmek amacı ile gerçekleştirilmeli,
görevlendirilecek memurların görev ve yetkileri net bir şekilde belirlenmelidir. Ayrıca
sunulacak hizmet ile ilgili konuda uzmanlaşmış/durumu uygun olan kamu görevlilerinin
hizmetlerine duyulan ihtiyaç net bir şekilde ortaya konulmalı, belli bir süre ile sınırlı
olmalı ve atamaya yetkili amir tarafından yapılmalıdır.
İdare ilçe müdürlüğünde personel kadrosu bulunmadığından ihtiyaç ve zorunluluktan
kaynaklı başvuranı idari bir görevle görevlendirmiştir. Söz konusu görev, niteliği
itibariyle süreklilik gerektiren bir görevdir. Başvuran ana görevini yapamadığından ve
geçici görevin süreside belli olmadığından dolayı görevlendirmesinin sonlandırılmasını
talep etmektedir. Başvuranın ana görevinin tesis şefliği olmadığı ayrıca görevlendirme
süresinin de bir yılı aştığı görülmektedir.
Bu açıklamalar ve yerleşik içtihatlar dikkate alındığında, geçici görevlendirme işleminin
süresi belirlenmediği, başvuranın asıl kadrosundan uzak tutulmasına yol açıcı nitelikte
olduğu değerlendirilmekte dolayısıyla bu işlemin hukuka ve hakkaniyete uygun
olmadığı kanaatine ulaşılmaktadır. Zira sürekliliği olan bir hizmetin bu yolla görülmesi
olanaklı bulunmamaktır. İdare süreklilik gösteren hizmetlerinin yerine getirilmesinde
ihtiyaç duyduğu belli nitelik ve sayıdaki kamu görevlisini, ilgili mevzuatındaki koşullar
doğrultusunda sağlamalıdır. İdare, teşkilat yapısı ve mevzuatı gereği ilçelerde olmayan
kadrolarını ildeki kadrolarından görevlendirme yoluyla temin etmektedir. Ancak bu
durumun gerek idareyi gerekse personeli zorladığı anlaşılmaktadır. Zira ilçelerdeki
tesisler yöredeki çocukların, gençlerin aslında tüm yöre sakinlerinin kullanması, spora
katkı sağlaması, sporculara eşit imkânlarda yararlanabilme olanağını sunması amacıyla
kurulmaktadır.
Aslında kamu yararı yüksek olan ve büyük yatırımlar yapılarak ilçe müdürlükleri
bünyesinde kurulan bu tesislerin kadrolu personelinin de bulunması gerektiği ancak
bu sayede istenen verimin alınabileceği açıktır. İlçelerde sadece müdür kadrosunun
bulunması kamuya hizmetin sunulmasını zorlaştırmaktadır. Dolayısıyla kamu
kaynaklarının etkin ve verimli kullanılabilmesi amacıyla idarenin, teşkilat yapısını
gözden geçirerek ilçe müdürlüklerinde elzem olan personel kadrosunun temini için
gerekli yasal çalışmayı yapması gerektiği kanaatine varılmaktadır.
Ayrıca idare başvuranın görevlendirmesini iptal edilebileceğini ve harcırah konusunda
mağduriyeti varsa giderebileceğini de belirtmiştir. Başvuran bir defaya mahsus harcırah
almıştır. Dolayısıyla Harcırah Kanununun ilgili maddeleri dikkate alınarak gerekli
inceleme yapılması ve başvuranın alabileceği harcırah varsa tespit edilerek ödenmesi
gerektiği anlaşılmıştır.
İdarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte
değerlendirildiğinde; başvuranın geçici görevlendirilmesinin sona ermesi talebinin
idare tarafından reddedilmesi işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu
2018 YILLIK RAPOR 149