Page 259 - kdk_yillik_rapor2018
P. 259

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 6.3.7.3  Tahakkuk Zamanaşımına Uğramış İdari Para Cezasının Tahsiline İtiraz

                 Başvuran … Makine Bakım Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketine ait idari para cezalarına
                 ilişkin borcun, kanuni temsilci sıfatıyla tarafından tahsil edilmesine yönelik Sosyal
                 Güvenlik Merkezince tesis edilen işlemlerin incelenmesini talep etmiştir.

                 506 sayılı Kanunun idari para cezalarını düzenleyen 140 ıncı maddesinde değişiklik
                 yapan 06/05/1993 tarihli ve 3910 sayılı Kanun uyarınca, somut olayda idari para
                 cezasına esas teşkil eden fiilin işlendiği dönem itibarıyla 10 yıllık zamanaşımına tabi
                 olduğu anlaşılmaktadır. Ancak 29/07/2003 tarihli ve 4958 sayılı Kanun ile, 506 sayılı
                 Kanunun  140  ıncı  maddesinin  tekrar  değişikliğe  uğradığı  ve  bu  tarihten  itibaren
                 idari para cezaları açısından tahakkuk zamanaşımı süresinin 5 yıl olarak düzenlendiği
                 görülmektedir. Dolayısıyla 2012/27 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Genelgesinde de
                 belirtildiği üzere, her ne kadar somut olayda da fiilin işlendiği tarihte geçerli olan 506
                 sayılı Kanun hükmüne göre idari para cezalarının on yıllık zamanaşımı süresine tabi
                 olduğu öngörülse de, sonradan yürürlüğe giren 4958 sayılı Kanunun idari para cezalarını
                 beş yıllık zamanaşımı süresine tabi olduğunu öngörmesi nedeniyle; sonradan yürürlüğe
                 giren ve başvuranın lehine olan beş yıllık zamanaşımı süresi dikkate alınmalıdır. Bu
                 nedenle idari para cezasına sebep olan fiillerin işlendiği tarihler dikkate alındığında,
                 2000/01 inci aya ait aylık prim ve hizmet belgesi için 28/02/2005; 2000/02 inci aya
                 ait aylık prim ve hizmet belgesi için 31/03/2005 ve 2000/03 üncü aya ait aylık prim
                 ve hizmet belgesi için 30/04/2005 tarihine kadar tebliğ edilmeyen idari para cezasının
                 zamanaşımına uğradığı açıktır. Dolayısıyla tahakkuk zamanaşımına uğrayan söz konusu
                 idari para cezasının tebliğ edilmemesi gerekirken, 506 sayılı Kanun ve 6183 sayılı
                 Kanun hükümlerine aykırı olarak başvurana ödemeye davet yazısı gönderilmesi yerinde
                 değildir.

                 Kurumumuzca başvuru konusu hakkında yapılan inceleme ve araştırma kapsamında;
                 … Makine Bakım Sanayi ve  Ticaret Anonim Şirketi tarafından 2000/1 dört aylık
                 dönem bordrosunda eksik bildirildiği tespit edilen sigortalılar için, 2000/01, 02 ve
                 03 üncü aylara ait aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmemesi gerekçe gösterilerek
                 ve işverenin söz konusu belgelerin verildiği iddiası araştırılmadan eksik bir inceleme
                 sonucu oluşturulan, tahakkuk zamanaşımına uğramış idari para cezalarının başvurandan
                 tahsil edilmesine yönelik idari işlemlerin geri alınması için SGK Başkanlığına Tavsiyede
                              35
                 Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 6.4  ÇOCUK HAKLARI

                 Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  ülkemizdeki  tüm  çocuklara  çocuk  sayfası  (www.
                 kdkcocuk.gov.tr) üzerinden doğrudan başvuru imkânı tanıması ve bağımsız yapısı,
                 çocuk haklarının korunması ve geliştirilmesindeki rolünü önemli kılmaktadır.
                 Çocuk haklarının kaynağını ulusal düzenlemelerin yanı sıra temel insan hakları
                 belgeleri ve uluslararası sözleşmeler oluşturmaktadır. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları

                 35 2018/3948 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 13/8/2018 tarihli Tavsiye Kararı


             258 2018 YILLIK RAPOR
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264