Page 273 - kdk_yillik_rapor2018
P. 273

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 ve davranışlarının olumsuz etkisinden kaynaklanabildiği anlaşılmaktadır. Bu nedenle
                 çocuklara küçük yaştan itibaren çocuk hakları eğitimi verilmesinin önemli olduğu ve
                 hak arama bilincinin yaş gruplarına özgü ve uygun yöntemlerle geliştirilmesinin faydalı
                 olacağı değerlendirilmektedir.

                 Ailelerin konuya yönelik bu yaklaşımının değiştirilmesi uzun vadeli bir süreç gerektirmekte
                 ise de, Kurumumuzca çocuk başvuruları  sonrasında meslek elemanlarınca yapılan
                 görüşmelerde ebeveynlere de ulaşılmakta, çocuklarının Kamu Denetçiliği Kurumuna
                 başvurmaları suretiyle gösterdikleri hak arama bilincini teşvik etmelerinin önemi
                 açıklanmakta  ve  çocuk  hakları  konusunda  ebeveynlerde farkındalık  oluşturulmasına
                 katkı sağlanmaktadır.

                 6.4.10  Mülteci Çocukların Eğitim Hakkına Erişimi, Diğer Çocuklarla Eşit
                 Haklardan Faydalanma Hakkı ve Çocuklara Yönelik Ayrımcılık Yapılmaması

                 Suriye uyruklu çocukların eğitim sistemi içinde uğradıkları şiddet ve akran zorbalığı
                 konusunda Kurumumuza yapılan çocuk başvurularında bazı mülteci çocukların
                 okulda maruz kaldıkları olumsuz tutum ve davranışlar nedeniyle devamsızlık yapmak
                 zorunda kaldıkları ve okul idarelerinin, mülteci çocukların uyum süreci bağlamında ele
                 alınabilecek nitelikteki sorunlara çözüm sağlamakta sınıf mevcutlarının fazla olması,
                 aynı okulda çok sayıda mülteci öğrenci bulunması, dil ve kültür farklılığı gibi beşeri
                 unsurlar nedeniyle, mülteci ailelere erişimde ortaya çıkan zorlukların da etkisiyle
                 mevcut imkânlar dâhilinde yetersiz kaldığı kaydedilmektedir.
                 Başvurularla ilgili inceleme ve araştırmalarda başvuran çocukların Türkçe okuma-yazma
                 becerilerinin eksik olduğu, genellikle mülteci çocukların okul ortamında sosyalleşme
                 sürecinde dil engelini aşmalarının beklendiği, ağırlıklı olarak yerleştirildikleri bazı
                 okullarda  Türkçe dil kurslarının mevcut olmadığı, çok sayıda mülteci çocuğun bir
                 arada yerleştirildiği okullarda uyum sürecinin zorlaştığı ve bunun mülteci çocukların
                 kendi aralarında gruplaşmasına yol açtığı, Milli Eğitim Bakanlığınca mülteci çocuklarla
                 çalışma konusunda okul yönetimleri ve öğretmenlere yasal çerçeve ve uyum süreci
                 hakkında genelge yayınlanmakla birlikte mülteci öğrencilerin vaka odaklı takip
                 sisteminde sorunlar yaşandığı, okul yetkililerinin mülteci çocukların ikamet adresine
                 ulaşmada güçlük çektiği, bazılarının e-okulda adres kaydının bulunmadığı veya
                 adreslerin güncellenmediği, bu nedenlerle dil sorunu olan mülteci çocukların okulda
                 şiddet  eylemlerine  dâhil  olması  halinde  genellikle  okul  devamsızlığına  yöneldiği,
                 diğer taraftan öğretmenlerin mevcudu yüksek sınıflarda karşı karşıya kaldıkları uyum
                 sorunları bağlamında mülteci çocukların ayrımcılık, dışlanma vb. iddialarıyla baş
                 etmede yetersiz kalabildikleri tespitlerimiz arasında yer almaktadır.
                 Mülteci çocukların eğitim sürecinde karşılaştıkları hak ihlali iddialarının önüne
                 geçilmesi için hak arama yollarını öğrenmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir.
                 2018 yılında Kamu Denetçiliği Kurumunun çocuk hakları stratejisinin bir parçası
                 olan farklı çocuk hedef gruplarına erişim ve çocuk dostu yaklaşım bağlamında mülteci



             272 2018 YILLIK RAPOR
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278