Page 272 - kdk_yillik_rapor2018
P. 272
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Eğitimciler ve okul idaresince akran zorbalığının doğru tanımlanması, sorunun
tespiti ve çözüm önerileri belirli düzeyde bilinç ve farkındalık gerektirmektedir. Sözel,
duygusal ya da fiziksel şiddetin kısa ve uzun dönemdeki etkilerinin eğitimci, idareci
ve rehberlik servisi çalışanı meslek elemanlarınca bilinmesi, buna uygun koruyucu
ve önleyici tedbirlerin okul idaresince makul sürede ve etkili şekilde alınmasını
sağlamaktadır. Bunun yanı sıra akran zorbalığı vaka yönetim ve zorbalıkla mücadele
süreçlerinde okul idaresince veli profili, sosyal ve demografik yapı gibi yerel özelliklerin
dikkate alınarak şiddet içerikli davranış kalıplarını teşvik eden kültürel yapının söz
konusu olduğu hallerde özel tedbirler geliştirmesi beklenmektedir. Böylelikle okul
yönetimlerinin yürüteceği çalışmalarda öğrenci ve velilerle işbirliği içerisinde olumsuz
tutum ve davranış kalıplarının ortadan kaldırılmasına yönelik genel ve özel nitelikte
eğitim içeriklerinden istifade edilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.
6.4.8.1 Akran Zorbalığı İddiası ve Sınıf Değişikliği Talebi
Kurumumuza başvuran çocuk dilekçesinde özetle; sınıftaki bazı arkadaşlarının
kendisine şiddet uyguladığını, annesinin hem öğretmenine hem de müdüre bunu
anlattığını, arkadaşlarının aileleriyle görüşüldüğünü, fakat onların kendisine şiddet
uygulamaya devam ettiklerini, annesinin bu nedenlerden dolayı sınıfını değiştirmek
istediğini ama müdürün kabul etmediğini belirtmiştir. Başvuran çocuk, veli ve idare
ile yapılan görüşmeler çerçevesinde okul ortamında karşılaşılan bu akran zorbalığı
vaka yönetiminde tespit edilen eksiklikler idareye aktarılmış; veli-okul idaresi arasında
çocuğun üstün yararı ve eğitim hakkına etkin erişimi gereği sürdürülmesi gereken yapıcı
diyalog hususlarına taraflar nezdinde dikkat çekilerek idarenin sınıf değişikliği talebini
43
yerine getirmesi sağlanmış ve başvuru hakkında Dostane Çözüm Kararı verilmiştir.
Benzer vakalardaki artış dikkat çekici düzeyde olup eğitimle ilgili mevzuatta şiddet
ve akran zorbalığı içeren davranışların eğitim öğretim kurumlarında önlenmesine
yönelik caydırıcı tedbirlerin mevzuatta açıkça düzenlenmesinin faydalı olacağı
değerlendirilmektedir. Bu doğrultuda şiddet ve akran zorbalığı içeren tutum ve
davranışların insan hakları temelli yaklaşım esas alınarak Milli Eğitim Bakanlığı
mevzuatı kapsamına dâhil edilmesi, “onur kırıcı ve kötü muamele” niteliğinde
tanımlanması ve buna uygun yaptırımların düzenlenmesi önerilmektedir.
6.4.9 Çocukların Katılım Hakkına Ailelerin Dâhil Olması
Aile bireylerinin davranışlarının bazı çocukların katılım hakkını olumsuz etkilediği veya
çocuğun katılım hakkı kullanımını engellediği izlenmektedir. Kurumumuza başvurarak
sesini duyuran bazı çocuklarla başvuruları sonrasında yapılan görüşmelerde, başvurudan
haberdar olmadıklarını veya kendilerinin başvurmadığını açıklamaları ya da başvurudan
vazgeçtiklerini beyan etmeleri gibi durumlarla karşılaşılması bunun göstergesidir.
Bu durumun hak arama arayışında olan çocuklar üzerinde idareden çekinen veya başvuru
sonrasında şikâyet edilen idare ile sorun yaşanması kaygısı taşıyan ebeveynlerin tutum
43 2018/7525 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 07/12/2018 tarihli Dostane Çözüm Kararı
2018 YILLIK RAPOR 271