Page 272 - kdk_yillik_rapor2018
P. 272

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Eğitimciler ve okul idaresince akran zorbalığının doğru tanımlanması, sorunun
               tespiti ve çözüm önerileri belirli düzeyde bilinç ve farkındalık gerektirmektedir. Sözel,
               duygusal ya da fiziksel şiddetin kısa ve uzun dönemdeki etkilerinin eğitimci, idareci
               ve rehberlik servisi çalışanı meslek elemanlarınca bilinmesi, buna uygun koruyucu
               ve  önleyici  tedbirlerin  okul  idaresince  makul  sürede  ve  etkili  şekilde  alınmasını
               sağlamaktadır.  Bunun yanı sıra akran zorbalığı vaka yönetim ve zorbalıkla mücadele
               süreçlerinde okul idaresince veli profili, sosyal ve demografik yapı gibi yerel özelliklerin
               dikkate alınarak şiddet içerikli davranış kalıplarını teşvik eden kültürel yapının söz
               konusu olduğu hallerde özel tedbirler geliştirmesi beklenmektedir. Böylelikle okul
               yönetimlerinin yürüteceği çalışmalarda öğrenci ve velilerle işbirliği içerisinde olumsuz
               tutum ve davranış kalıplarının ortadan kaldırılmasına yönelik genel ve özel nitelikte
               eğitim içeriklerinden istifade edilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.
               6.4.8.1 Akran Zorbalığı İddiası ve Sınıf Değişikliği Talebi
               Kurumumuza başvuran çocuk dilekçesinde özetle; sınıftaki bazı arkadaşlarının
               kendisine şiddet uyguladığını, annesinin hem öğretmenine hem de müdüre bunu
               anlattığını, arkadaşlarının aileleriyle görüşüldüğünü, fakat onların kendisine şiddet
               uygulamaya devam ettiklerini, annesinin bu nedenlerden dolayı sınıfını değiştirmek
               istediğini ama müdürün kabul etmediğini belirtmiştir. Başvuran çocuk, veli ve idare
               ile yapılan görüşmeler çerçevesinde okul ortamında karşılaşılan bu akran zorbalığı
               vaka yönetiminde tespit edilen eksiklikler idareye aktarılmış; veli-okul idaresi arasında
               çocuğun üstün yararı ve eğitim hakkına etkin erişimi gereği sürdürülmesi gereken yapıcı
               diyalog hususlarına taraflar nezdinde dikkat çekilerek idarenin sınıf değişikliği talebini
                                                                            43
               yerine getirmesi sağlanmış ve başvuru hakkında Dostane Çözüm Kararı  verilmiştir.
               Benzer vakalardaki artış dikkat çekici düzeyde olup eğitimle ilgili mevzuatta şiddet
               ve akran zorbalığı içeren davranışların eğitim öğretim kurumlarında önlenmesine
               yönelik caydırıcı tedbirlerin mevzuatta açıkça düzenlenmesinin faydalı olacağı
               değerlendirilmektedir.    Bu  doğrultuda  şiddet  ve  akran  zorbalığı  içeren  tutum  ve
               davranışların insan hakları temelli yaklaşım esas alınarak Milli Eğitim Bakanlığı
               mevzuatı kapsamına dâhil edilmesi, “onur kırıcı ve kötü muamele” niteliğinde
               tanımlanması ve buna uygun yaptırımların düzenlenmesi önerilmektedir.
               6.4.9  Çocukların Katılım Hakkına Ailelerin Dâhil Olması
               Aile bireylerinin davranışlarının bazı çocukların katılım hakkını olumsuz etkilediği veya
               çocuğun katılım hakkı kullanımını engellediği izlenmektedir. Kurumumuza başvurarak
               sesini duyuran bazı çocuklarla başvuruları sonrasında yapılan görüşmelerde, başvurudan
               haberdar olmadıklarını veya kendilerinin başvurmadığını açıklamaları ya da başvurudan
               vazgeçtiklerini beyan etmeleri gibi durumlarla karşılaşılması bunun göstergesidir.
               Bu durumun hak arama arayışında olan çocuklar üzerinde idareden çekinen veya başvuru
               sonrasında şikâyet edilen idare ile sorun yaşanması kaygısı taşıyan ebeveynlerin tutum

               43  2018/7525 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 07/12/2018 tarihli Dostane Çözüm Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  271
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277