Page 274 - kdk_yillik_rapor2018
P. 274

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               çocukların Kamu Denetçiliği Kurumuna erişim olanaklarında gelişme kaydedildiğine
               işaret etmektedir.

               Ülkemizdeki mülteci çocukların durumu, 2018 yılında Kurumumuz tarafından
               hazırlanan ve yayımlanan Türkiye’deki Suriyeliler Özel Raporunda ele almıştır.
               6.4.10.1 “Mülteci Çocuğun”, Eğitim Hizmetlerine Erişiminde Sıkıntılar
               Yaşadığı ve Akran Zorbalığına Uğradığı İddiası

               Kamu Denetçiliği Kurumu çocuk internet sayfası  üzerinden yapılan  başvuruda,
               başvuran  çocuk Suriye’den  Türkiye’ye geldiğini, yaşına uygun bir sınıfta eğitim
               görmediğini ve üst sınıftaki çocukların kendisine çelme taktıklarını, kendisini yere
               düşürdüklerini, başının döndüğünü; bu durumu öğretmenlerine ilettiğini; ancak sonuç
               alamadığını; hatta bir öğretmeninin kendisine vurduğunu belirtmiştir. Başvuran çocuk
               okuldaki diğer akranlarının kendisini şiddet uygulamamasını istemiştir.
               Mülteci çocuğun iddia ve taleplerine ilişkin inceleme; eğitim hizmetlerinin sunumunda
               mülteci çocukların her türlü kötü muameleye karşı korunarak eğitim haklarının
               sağlanması için alınması gerekli tüm önlemlerde çocuğun üstün yararının gözetilmesi
               ilkesi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir.

               Türkiye’deki Suriyeli sığınmacı çocukların eğitimlerine yönelik belirlenen hedefler ve
               bu amaçla yapılan düzenlemeler dikkate alınarak incelemede başvuran çocuğun Türkçe
               konuşabilme ve yazabilme yeteneğinin henüz gelişmediği; çocuğa Türkçe dil kursu olanağı
               sunulabileceği,  mülteci çocuklarla çalışma konusunda okulun donanımlı öğretmenlere
               ihtiyaç duyulabileceği, bu amaçla okul yönetimine ve öğretmenlere yasal çerçeve ve
               entegrasyon hakkında eğitim verilebileceği, şiddet eğilimi içeren davranış biçimlerinin
               önüne geçilmesi amacıyla rehberlik servisine yönlendirmede bulunulabileceği, okul
               içerisinde  Türkiyeli ve Suriyeli çocuklar arasındaki iletişimin iyileştirilmesi, okulda
               çoğulcu bir ortam yaratılarak çocuklar arasında uyumun desteklenmesi amacıyla sınıf
               temsilciliklerinde, öğrenci meclislerinde, öğrenci kulüplerinde başvuran çocuk ve/veya
               diğer Suriyeli çocukların da yer alabileceği; okulda farklı kültür ve coğrafyalardan gelen
               çocukların bir arada katılacağı kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklerin düzenlenebileceği
               değerlendirilmiş ve öğrencilerin uyum sürecinin sağlıklı işlemesi amacıyla atılabilecek
               adımlar tespit edilmiştir.

               Türkiye’deki Suriyeli sığınmacı çocukların eğitim sistemine uyumunu sağlama hedef ve
               politikası doğrultusunda okuldaki ayrımcı tutumlara, dışlanmaya ve akran zorbalığına
               yönelik iddialar açısından okul idaresi ve öğretmenlerin tutum ve davranışları hakkında;
               ayrıca okuldaki çocukları etkileyecek bütün idari kararların alınmasında Çocuk Hakları
               Sözleşmesinin ilgili hükümleri kapsamında okulun ve personelinin kapasitesinin
               güçlendirilmesi doğrultusunda tespit ve ihtiyaçların belirlenmesi için gerekli araştırma
                                                              44
               ve incelemenin yapılması amacıyla Gönderme Kararı  verilerek konu Milli Eğitim
               Bakanlığına iletilmiştir.  
               44 2018/12168 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 19/10/2018 tarihli Gönderme Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  273
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279