Page 274 - kdk_yillik_rapor2018
P. 274
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
çocukların Kamu Denetçiliği Kurumuna erişim olanaklarında gelişme kaydedildiğine
işaret etmektedir.
Ülkemizdeki mülteci çocukların durumu, 2018 yılında Kurumumuz tarafından
hazırlanan ve yayımlanan Türkiye’deki Suriyeliler Özel Raporunda ele almıştır.
6.4.10.1 “Mülteci Çocuğun”, Eğitim Hizmetlerine Erişiminde Sıkıntılar
Yaşadığı ve Akran Zorbalığına Uğradığı İddiası
Kamu Denetçiliği Kurumu çocuk internet sayfası üzerinden yapılan başvuruda,
başvuran çocuk Suriye’den Türkiye’ye geldiğini, yaşına uygun bir sınıfta eğitim
görmediğini ve üst sınıftaki çocukların kendisine çelme taktıklarını, kendisini yere
düşürdüklerini, başının döndüğünü; bu durumu öğretmenlerine ilettiğini; ancak sonuç
alamadığını; hatta bir öğretmeninin kendisine vurduğunu belirtmiştir. Başvuran çocuk
okuldaki diğer akranlarının kendisini şiddet uygulamamasını istemiştir.
Mülteci çocuğun iddia ve taleplerine ilişkin inceleme; eğitim hizmetlerinin sunumunda
mülteci çocukların her türlü kötü muameleye karşı korunarak eğitim haklarının
sağlanması için alınması gerekli tüm önlemlerde çocuğun üstün yararının gözetilmesi
ilkesi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir.
Türkiye’deki Suriyeli sığınmacı çocukların eğitimlerine yönelik belirlenen hedefler ve
bu amaçla yapılan düzenlemeler dikkate alınarak incelemede başvuran çocuğun Türkçe
konuşabilme ve yazabilme yeteneğinin henüz gelişmediği; çocuğa Türkçe dil kursu olanağı
sunulabileceği, mülteci çocuklarla çalışma konusunda okulun donanımlı öğretmenlere
ihtiyaç duyulabileceği, bu amaçla okul yönetimine ve öğretmenlere yasal çerçeve ve
entegrasyon hakkında eğitim verilebileceği, şiddet eğilimi içeren davranış biçimlerinin
önüne geçilmesi amacıyla rehberlik servisine yönlendirmede bulunulabileceği, okul
içerisinde Türkiyeli ve Suriyeli çocuklar arasındaki iletişimin iyileştirilmesi, okulda
çoğulcu bir ortam yaratılarak çocuklar arasında uyumun desteklenmesi amacıyla sınıf
temsilciliklerinde, öğrenci meclislerinde, öğrenci kulüplerinde başvuran çocuk ve/veya
diğer Suriyeli çocukların da yer alabileceği; okulda farklı kültür ve coğrafyalardan gelen
çocukların bir arada katılacağı kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklerin düzenlenebileceği
değerlendirilmiş ve öğrencilerin uyum sürecinin sağlıklı işlemesi amacıyla atılabilecek
adımlar tespit edilmiştir.
Türkiye’deki Suriyeli sığınmacı çocukların eğitim sistemine uyumunu sağlama hedef ve
politikası doğrultusunda okuldaki ayrımcı tutumlara, dışlanmaya ve akran zorbalığına
yönelik iddialar açısından okul idaresi ve öğretmenlerin tutum ve davranışları hakkında;
ayrıca okuldaki çocukları etkileyecek bütün idari kararların alınmasında Çocuk Hakları
Sözleşmesinin ilgili hükümleri kapsamında okulun ve personelinin kapasitesinin
güçlendirilmesi doğrultusunda tespit ve ihtiyaçların belirlenmesi için gerekli araştırma
44
ve incelemenin yapılması amacıyla Gönderme Kararı verilerek konu Milli Eğitim
Bakanlığına iletilmiştir.
44 2018/12168 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 19/10/2018 tarihli Gönderme Kararı
2018 YILLIK RAPOR 273