Page 304 - kdk_yillik_rapor2018
P. 304
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.5.4.1 Rehber Öğretmenlerin Öğrencilerin Tercih İşlemleri İçin Yaz
Tatilinde Görevlendirilmesi
Başvuran, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İzmir Güzelbahçe Cengiz Topel Anadolu
Lisesinde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Öğretmeni olarak görev yaptığını ve
19 yıl kıdemi olduğunu, Güzelbahçe İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünce 23/06/2017
tarihinde ortak sınavlar ve ÖSYS tercih döneminde il genelindeki komisyonlarda
görevlendirildiğini, tercih dönemlerinin yaz tatiline denk gelmesi nedeniyle 05/07/2017
tarihinde 657 sayılı Kanunun 11 nci maddesi gereği itirazda bulunduğunu, adı geçen
İdare tarafından 12/07/2017 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları
Yönetmeliğinin 90/2 nci maddesi gerekçe gösterilerek itirazının reddedildiğini,
dolayısıyla 18/07/2017 tarihinde görevine başladığını, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim
Kanununun 43 üncü maddesinin (a) fıkrasında;” Öğretmenler, yaz tatili içinde aralıksız iki
ay izinlidirler. Ancak, bu iki aylık izin sürelerine dokunulmadan kalan tatil zamanlarında
yönetmeliğinde saptanacak meslekle ilgili çalışmalara katılmakla yükümlüdürler.” şeklinde
ifade edildiğini, söz konusu 222 sayılı kanun dayanak alınarak oluşturulan MEB
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 90 ıncı maddesinin ikinci fıkrasında; “Rehber
öğretmenler, diğer öğretmenlerle birlikte ders kesimi tarihinden temmuz ayının ilk
iş gününe, eylül ayının ilk iş gününden ders yılının başlama tarihine kadar geçen
sürelerde de mesleki çalışmalarını sürdürürler. Ancak yükseköğretime yönlendirme
ve tercihle ilgili iş ve işlemler için ihtiyaç duyulması halinde tatil dönemlerinde de
görevlendirilebilir.” şeklinde düzenlendiğini, öğretmenlerin yaz tatilinde iki ay izinli
olduklarını ve bu iki aylık izin sürelerine dokunulmadan kalan tatil zamanlarında
yönetmelikle saptanacak meslekle ilgili çalışmalara katılmakla yükümlü oldukları açıkça
kanunda düzenlenmesine rağmen yıllık izinde çağrılarak mesleki çalışma görevinin
verilmesinin hukuka aykırı olduğunu iddia ederek, söz konusu yönetmelik maddesi esas
alınarak tesis edilen idari işlemden kaynaklı mağduriyetinin giderilmesini ve kararın
ilgili idareye bildirilmesini talep etmektedir.
Başvuruya konu işlemin dayanağını Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları
Yönetmeliği ve MEB 2016-2017 Tercih Danışmanlığı Kılavuzu oluşturmaktadır. Diğer
yandan, her ne kadar idare tarafından MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 90
ıncı maddesindeki düzenlemenin hukuka aykırılık teşkil etmediği, 222 sayılı İlköğretim
ve Eğitim Kanununun ilgili maddesindeki düzenlemenin ilköğretim kurumlarında
çalışan öğretmenleri kapsadığı belirtilse de, söz konusu kanunun adı geçen yönetmeliğin
düzenlenmesine dayanak teşkil eden kanunlardan biri olduğu, bahsedilen kanun
maddesinde öğretmenlerin yaz tatili içinde aralıksız iki ay izinli sayılacağı, ancak, bu iki
aylık izin sürelerine dokunulmadan kalan tatil zamanlarında yönetmeliğinde saptanacak
meslekle ilgili çalışmalara katılmakla yükümlü oldukları belirtilmektedir.
Dolayısıyla, yapılan düzenlemenin yönetmeliğin oluşturulmasına dayanak gösterilen
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununa ve ayrıca 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa aykırı olduğu, ancak 222 sayılı Kanunda kapsam maddesi bulunmamakla
2018 YILLIK RAPOR 303