Page 523 - kdk_yillik_rapor2018
P. 523

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Üniversitemizde kayıtlı olduğu programdan yüksek olması gerekir.” şeklinde belirtildiği,
                 dolayısıyla bundan böyle devam ettiği programın taban puanı yüksek olmayan program
                 derslerinin eşdeğerliliğinin yapılmayacağı, başvuranın da son sınıf öğrencisi olarak şu
                 ana kadar 219 AKTS kazandığı, 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde 22
                 AKTS ders alarak başarılı olması halinde mezun durumunda olabileceği, bu bakımdan
                 başvuran nezdinde bir mağduriyetin oluşmadığı ifade edilmiştir.
                 Görüleceği üzere, Tavsiye Kararının uygulanmama gerekçesinin başvuranın talebinden
                 sonra gerçekleştirilen mevzuat değişikliğine dayandırıldığı görülmektedir. Oysa ilgili
                 idarenin yürürlüğe giren yeni kuralının yürürlük tarihinden önceki dönemde hukuki
                 sonuçlar doğurmaması gerekir ve kuralın ancak yürürlüğe girdiği tarihten sonraki
                 olaylara uygulanması gerekir; buna aykırı uygulamanın hukukun genel ilkelerine uygun
                 düşmeyeceği değerlendirilmektedir. Ayrıca başvuranın herhangi bir mağduriyetinin
                 bulunmadığı da iddia edilmiştir. Oysa hukuk devleti ilkesinin bir gereği olarak idare,
                 hukuka aykırı eylem veya işlemde bulunduğunu öğrendiğinde bunu geri alma/kaldırma
                 ile mükelleftir. Bu çerçevede, Rektörlüğün başvuran hakkında olası bir değerlendirme
                 yoluna giderek hukuka aykırılığı tespit edilen işlem hakkında gereğini yapmaması
                 uygun görülmemiştir.

                 İndirimli (Sıfır Oranlı) Emlak Vergisi Oranından Yararlanma Talebi
                 Başvuran özetle; Emlak Vergisi Kanunu gereğince Of Belediyesine müracaat ederek 2016
                 yılında emlak vergisinden muaf olduğunu, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının
                 14/05/2014 tarihli ve 53210 sayılı özelgesine göre 2014-2017 yılları arası yersiz ödemiş
                 olduğu emlak vergisinin tarafına iade edilmesi için Of Belediyesine iki kez müracaat
                 ettiğini ancak bu talebinin reddedildiğini iddia ve ifade ederek, 2014-2017 yıları arası
                 ödediği emlak vergisinin tarafına iadesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.

                 Somut olayda şikâyetçinin, ilgili idareye verdiği 05/09/2016 tarihli “Tek Meskeni Olan
                 (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Bildirim
                 Formu” ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunun 8 inci maddesi kapsamında indirimli
                 bina vergisi oranı uygulaması talebinin idare tarafından 2017 yılı ve sonrası için kabul
                 edildiği ve indirimli (sıfır) vergi oranından yararlandırıldığı bu bağlamda, şikâyetçinin
                 Kanunun aradığı muafiyet şartlarına haiz olduğu hususunun açık olduğu tespit
                 edilmiştir.
                 Diğer taraftan şikâyetçinin indirimli bina vergisi oranı uygulaması talebinin idare
                 tarafından 2017 yılı öncesi için kabul edilmeme gerekçesi olan Emlak  Vergisi
                 Kanununun “Mükellefiyetin başlaması ve bitmesi” başlıklı 9 uncu maddesinin ikinci
                 fıkrasında yer verilen “Yanan, yıkılan, tamamen kullanılmaz hale gelen veya vergiye
                 tabi iken muaflık şartlarını kazanan binalardan dolayı mükellefiyet, bu olayların vuku
                 bulduğu  tarihi  takibeden  taksitten  itibaren  sona  erer.”  hükmü  incelendiğinde,  söz
                 konusu düzenlemenin esas olarak binalarda emlak mükellefiyetinin sona ermesine
                 ilişkin olduğu ve anılan düzenlemeyle; 1) Yanan, yıkılan, tamamen kullanılmaz hale



             522 2018 YILLIK RAPOR
   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528