Page 523 - kdk_yillik_rapor2018
P. 523
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Üniversitemizde kayıtlı olduğu programdan yüksek olması gerekir.” şeklinde belirtildiği,
dolayısıyla bundan böyle devam ettiği programın taban puanı yüksek olmayan program
derslerinin eşdeğerliliğinin yapılmayacağı, başvuranın da son sınıf öğrencisi olarak şu
ana kadar 219 AKTS kazandığı, 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Döneminde 22
AKTS ders alarak başarılı olması halinde mezun durumunda olabileceği, bu bakımdan
başvuran nezdinde bir mağduriyetin oluşmadığı ifade edilmiştir.
Görüleceği üzere, Tavsiye Kararının uygulanmama gerekçesinin başvuranın talebinden
sonra gerçekleştirilen mevzuat değişikliğine dayandırıldığı görülmektedir. Oysa ilgili
idarenin yürürlüğe giren yeni kuralının yürürlük tarihinden önceki dönemde hukuki
sonuçlar doğurmaması gerekir ve kuralın ancak yürürlüğe girdiği tarihten sonraki
olaylara uygulanması gerekir; buna aykırı uygulamanın hukukun genel ilkelerine uygun
düşmeyeceği değerlendirilmektedir. Ayrıca başvuranın herhangi bir mağduriyetinin
bulunmadığı da iddia edilmiştir. Oysa hukuk devleti ilkesinin bir gereği olarak idare,
hukuka aykırı eylem veya işlemde bulunduğunu öğrendiğinde bunu geri alma/kaldırma
ile mükelleftir. Bu çerçevede, Rektörlüğün başvuran hakkında olası bir değerlendirme
yoluna giderek hukuka aykırılığı tespit edilen işlem hakkında gereğini yapmaması
uygun görülmemiştir.
İndirimli (Sıfır Oranlı) Emlak Vergisi Oranından Yararlanma Talebi
Başvuran özetle; Emlak Vergisi Kanunu gereğince Of Belediyesine müracaat ederek 2016
yılında emlak vergisinden muaf olduğunu, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının
14/05/2014 tarihli ve 53210 sayılı özelgesine göre 2014-2017 yılları arası yersiz ödemiş
olduğu emlak vergisinin tarafına iade edilmesi için Of Belediyesine iki kez müracaat
ettiğini ancak bu talebinin reddedildiğini iddia ve ifade ederek, 2014-2017 yıları arası
ödediği emlak vergisinin tarafına iadesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
Somut olayda şikâyetçinin, ilgili idareye verdiği 05/09/2016 tarihli “Tek Meskeni Olan
(İntifa Hakkına Sahip olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Bildirim
Formu” ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunun 8 inci maddesi kapsamında indirimli
bina vergisi oranı uygulaması talebinin idare tarafından 2017 yılı ve sonrası için kabul
edildiği ve indirimli (sıfır) vergi oranından yararlandırıldığı bu bağlamda, şikâyetçinin
Kanunun aradığı muafiyet şartlarına haiz olduğu hususunun açık olduğu tespit
edilmiştir.
Diğer taraftan şikâyetçinin indirimli bina vergisi oranı uygulaması talebinin idare
tarafından 2017 yılı öncesi için kabul edilmeme gerekçesi olan Emlak Vergisi
Kanununun “Mükellefiyetin başlaması ve bitmesi” başlıklı 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında yer verilen “Yanan, yıkılan, tamamen kullanılmaz hale gelen veya vergiye
tabi iken muaflık şartlarını kazanan binalardan dolayı mükellefiyet, bu olayların vuku
bulduğu tarihi takibeden taksitten itibaren sona erer.” hükmü incelendiğinde, söz
konusu düzenlemenin esas olarak binalarda emlak mükellefiyetinin sona ermesine
ilişkin olduğu ve anılan düzenlemeyle; 1) Yanan, yıkılan, tamamen kullanılmaz hale
522 2018 YILLIK RAPOR