Page 180 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 180
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kadar ki üyelik ödentilerinin tamamını ödemek” koşulunun yasal dayanaktan yoksun
olduğu gerekçesiyle yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi gerektiği sonuç ve
kanaatine varılmıştır.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle; iş güvenliği uzmanlarının talepleri halinde Oda
üyeliğinden ayrılmalarının kabul edilmesi; başvurandan iş güvenliği uzmanlığı yaptığı
döneme ilişkin talep edilmiş olan ve aynı döneme ilişkin mükerrer olarak tahakkuk
ettirilen aidat tutarlarının iade edilmesi ve istifa şartı olarak öngörülen üyelik
ödentilerinin ödenmiş olması şartının yasal dayanaktan yoksun olması gerekçesiyle
yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi hususunda Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Başkanlığına ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Tekstil
78
Mühendisleri Odası Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
Balıkçı Barınakları Kira Sözleşmesinin Mahkeme Kararları Doğrultusunda
Uygulanması
Başvuran, S.S. Akçaabat Merkez Su Ürünleri Kooperatifi ile Akçaabat Mal Müdürlüğü
arasında imzalanan Balıkçı Barınağı- Rıhtım Kira Sözleşmesinin eki olan “Balıkçı
Barınağı Özel Şartlarının” 2 nci maddesinde “Barınağın büyük onarım ve esaslı tamiri
karşılığı olarak her yıl gayrisafi iradın %10’u nispetinde bir meblağ, izleyen yılın
Mayıs ayının 20’sine kadar Hazineye yatırılacaktır.” hükmünün bulunduğunu, buna
karşın Akçaabat Kaymakamlığı Milli Emlak Şefliğince gayrisafi hasılatın %10’unun
yatırılmasının talep edildiğini, oysa mahkeme kararlarında, ilgili kooperatiflerle Milli
Emlak Genel Müdürlüğü arasında imzalanan özel şartların 2 nci maddesindeki %10
nispetindeki meblağın gayrisafi hasılat üzerinden değil, işletmelerin mecburi giderleri
düşüldükten sonra elde kalan net karın %10’u üzerinden ödenmesi gerektiği hususunda
kararlar verildiğini belirterek kesinleşmiş bu kararların aynı sözleşme hükümlerine tabi
olan Akçaabat Merkez Su Ürünleri Kooperatifine de uygulanması hususunda gereğini
talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; yargıya intikal eden uyuşmazlıklarda
İstinaf Mahkemelerince safi iradın masraflar düşüldükten sonra elde edilen; safi
hasılanın ise masraflar düşülmeden elde edilen gelir niteliğinde olduğunun tespitinin
yapılarak gayrisafi hasılat üzerinden ödemede bulunulmasının ekonomik açıdan ve
hakkaniyet yönünden uygun düşmeyeceği gerekçesiyle davacı kooperatifler lehine
karar verildiği, Balıkçı Barınakları Yönetmeliğinin uygulayıcı kurumu Tarım ve Orman
Bakanlığınca “6237 sayılı Limanlar İnşaatı Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin,
genel bütçe olanakları ile yapılan kıyı tesislerinin esaslı tamirleri için bu tesislerin
bedelsiz olarak devredildiği Türkiye Denizcilik İşletmeleri, belediye başkanlıkları, il özel
idareleri, köy tüzel kişilikleri ve benzeri kurumların elde ettikleri brüt gelirin % 10’luk
kısmının Hazineye yatırılmasını mecburi kıldığı, kiralanan balıkçı barınaklarına ilişkin
herhangi bir hüküm getirmediği” yönünde tespitte bulunduğu görülmüştür. Bu itibarla
yukarıda yer verilen konular göz önüne alınarak;
78 2018/11366 numaralı başvuru hakkında verilen 13/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
2019 YILLIK RAPOR 179