Page 180 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 180

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kadar ki üyelik ödentilerinin tamamını ödemek” koşulunun yasal dayanaktan yoksun
               olduğu gerekçesiyle yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi gerektiği sonuç ve
               kanaatine varılmıştır.
               Yukarıda açıklanan  gerekçelerle;  iş güvenliği uzmanlarının talepleri halinde Oda
               üyeliğinden ayrılmalarının kabul edilmesi; başvurandan iş güvenliği uzmanlığı yaptığı
               döneme ilişkin talep edilmiş olan ve aynı döneme ilişkin mükerrer olarak tahakkuk
               ettirilen aidat tutarlarının iade edilmesi ve istifa şartı olarak öngörülen üyelik
               ödentilerinin ödenmiş olması şartının yasal dayanaktan yoksun olması gerekçesiyle
               yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi hususunda  Türk Mühendis ve Mimar
               Odaları Birliği Başkanlığına ve  Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği  Tekstil
                                                                  78
               Mühendisleri Odası Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               Balıkçı Barınakları Kira Sözleşmesinin Mahkeme Kararları Doğrultusunda
               Uygulanması
               Başvuran, S.S. Akçaabat Merkez Su Ürünleri Kooperatifi ile Akçaabat Mal Müdürlüğü
               arasında imzalanan Balıkçı Barınağı- Rıhtım Kira Sözleşmesinin eki olan “Balıkçı
               Barınağı Özel Şartlarının” 2 nci maddesinde “Barınağın büyük onarım ve esaslı tamiri
               karşılığı olarak her yıl gayrisafi iradın %10’u nispetinde bir meblağ, izleyen yılın
               Mayıs ayının 20’sine kadar Hazineye yatırılacaktır.” hükmünün bulunduğunu, buna
               karşın Akçaabat Kaymakamlığı Milli Emlak  Şefliğince gayrisafi hasılatın %10’unun
               yatırılmasının talep edildiğini, oysa mahkeme kararlarında, ilgili kooperatiflerle Milli
               Emlak Genel Müdürlüğü arasında imzalanan özel şartların 2 nci maddesindeki %10
               nispetindeki meblağın gayrisafi hasılat üzerinden değil, işletmelerin mecburi giderleri
               düşüldükten sonra elde kalan net karın %10’u üzerinden ödenmesi gerektiği hususunda
               kararlar verildiğini belirterek kesinleşmiş bu kararların aynı sözleşme hükümlerine tabi
               olan Akçaabat Merkez Su Ürünleri Kooperatifine de uygulanması hususunda gereğini
               talep etmektedir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; yargıya intikal eden uyuşmazlıklarda
               İstinaf Mahkemelerince safi iradın masraflar düşüldükten sonra elde edilen; safi
               hasılanın ise masraflar düşülmeden elde edilen gelir niteliğinde olduğunun tespitinin
               yapılarak gayrisafi hasılat üzerinden ödemede bulunulmasının ekonomik açıdan ve
               hakkaniyet yönünden uygun düşmeyeceği gerekçesiyle davacı kooperatifler lehine
               karar verildiği, Balıkçı Barınakları Yönetmeliğinin uygulayıcı kurumu Tarım ve Orman
               Bakanlığınca “6237 sayılı Limanlar İnşaatı Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin,
               genel  bütçe  olanakları  ile  yapılan  kıyı tesislerinin  esaslı  tamirleri  için bu tesislerin
               bedelsiz olarak devredildiği Türkiye Denizcilik İşletmeleri, belediye başkanlıkları, il özel
               idareleri, köy tüzel kişilikleri ve benzeri kurumların elde ettikleri brüt gelirin % 10’luk
               kısmının Hazineye yatırılmasını mecburi kıldığı, kiralanan balıkçı barınaklarına ilişkin
               herhangi bir hüküm getirmediği” yönünde tespitte bulunduğu görülmüştür. Bu itibarla
               yukarıda yer verilen konular göz önüne alınarak;

               78  2018/11366 numaralı başvuru hakkında verilen 13/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  179
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185