Page 231 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 231
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
• Bu çerçevede, aile yapısının güçlendirilmesine yönelik hedeflerin gerçekleştirilmesi
için gerekli hukuki alt yapının ve idari mekanizmaların yetersiz olduğu,
• Tüm bunların sonucunda, çocuğun taşınır bir mal gibi haczine izin veren icra
yoluyla çocuk tesliminin insanlık onuruna yakışmayan bir uygulama olarak halen
sürdürülmekte olduğu,
• Bunun insan haklarına saygılı, sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetinin
Anayasasıyla ve tarafı olduğu uluslararası sözleşmelerle güvence altına aldığı hakların
gerçekleştirilmesine yönelik yükümlülüklerinin yerine getirilmesi amacıyla da
örtüşmediği tespit edilmiştir.
Yapılan tespitler üzerine;
• Aileye destek sağlayan kurum ve programlar arasında eşgüdüm ve iş birliği
sağlanarak sağlıklı yapısının sürdürülmesi ve sorun çözme kapasitesinin artırılması
amacıyla aileye özgü bütüncül politikalar geliştirilmesi,
• Anne-babalara yönelik aile, çocuk yetiştirme gibi konularda eğitim ve danışmanlık
programlarının yaygınlaştırılması ve özellikle evlilik birliği kurulurken ve
sona erdirilirken çiftlerin bu alanlardaki hak ve yükümlülükleri konusunda
bilgilendirilmesinin zorunlu hale getirilmesi,
• Sağlıklı aile yapısının güçlendirilmesi amacına yönelik olarak sunulan eğitim ve
danışmanlık programlarının idareler arasında koordineli bir şekilde sürdürülmesi,
etki analizleri yapılarak toplumsal faydasının izlenmesi,
• Çocuğun aile içi sorunlardan ve konu özelinde boşanmalardan kaynaklı her türlü
şiddetten korunması amacıyla şiddetin odağına inebilen, aile içindeki bireylerin
tamamını destekleyen, hizmet sunumunun bütüncül bir yaklaşımla gerçekleştirileceği
hızlı, kolay ulaşılabilir ve izlenebilir bir sistem kurgusu tasarlanması,
• Aile ve boşanma danışmanlığı hizmetlerinin daha etkin hale getirilmesi ve bu
hizmetler hakkında tanıtım faaliyetleri yapılarak kamuoyu tarafından bilinirliğinin
artırılması,
• Boşanmanın en az hasarla atlatılmasını sağlamak üzere pek çok ülkede yer alan
“boşanma” ya da “aile arabuluculuğu” sisteminin kamuoyu nezdinde daha geniş bir
katılımla tartışılmasının sağlanması,
• Ulusal mevzuata giren “ortak velayet” hakkının daha yaygın uygulanabilmesi için
gerekirse uygulamaya yönelik şartların daha açık belirlenmesi,
• Velayet hakkının kötüye kullanılmasının velayetin değiştirilme sebebi sayılması,
kişisel ilişki tesisini engelleyen tarafa tedbir ve ceza verilmesi gibi Kanunlarda ya da
içtihatlarda yer bulan, bununla birlikte uygulamada hissedilmeyen ve sahada fiilen
sorunların yaşandığı hususlarda mevcut yasal tedbirlerin etkin olarak kullanılması
230 2019 YILLIK RAPOR