Page 236 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 236

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu konu başlıklarından en önemlilerinden birisi işsizlik ödeneğine ilişkin olandır. İlgili
               mevzuat uyarınca işsizlik ödeneğine hak kazanabilmek için prim ödemiş olma yanında,
               iş sözleşmesinin de kendi kusuru olmaksızın sigortalının iradesi dışında sona ermiş veya
               sigortalının haklı bir nedene dayalı olarak, yani objektif açıdan o işyerinde daha fazla
               çalışmasının beklenemeyeceği olaylar neticesinde sigortalı tarafından sona erdirilmiş
               olması şartı aranmaktadır. İşsizlik Sigortası Sosyal Güvenliğin Asgari Normlarına İlişkin
               102 sayılı Uluslararası Çalışma Sözleşmesi ile kabul edilen dokuz sosyal sigorta dalından
               birisidir. Ülkemizin de taraf olduğu 102 sayılı ILO sözleşmesi, sözleşmeye imza atan
               ülkelerin, iş kazası ve meslek hastalığı, sakatlık, yaşlılık, ölüm veya işsizlik sigortası
               risklerinden en az birinin yer aldığı sigortacılık sistemini şart koşmaktadır. 1948
               tarihli  Birleşmiş Milletler  İnsan Hakları  Evrensel Bildirgesinin  25 inci  maddesinde
               ise; “Herkes işsizlik, hastalık, sakatlık, dulluk, yaşlılık ve kendi iradesi dışındaki
               koşullardan doğan geçim sıkıntısı durumunda güvenlik hakkına sahiptir” ifadesine yer
               verilmiştir. 1950 tarihli Avrupa Sosyal Şartının 12 nci maddesinde, taraf ülkeler,
               sosyal güvenlik sistemlerini 102 sayılı ILO sözleşmesinin getirdiği düzeyden daha
               düşük düzeyde tutmamakla yükümlü tutulmuştur. Bütün bu uluslararası düzenlemeler
               işsizlik sigortasının kurulmasının ve düzgün işlemesinin önemini ortaya koymaktadır.
               Özellikle işçi ile işveren arasındaki iş akdinin feshi ve bildirimi konusundaki ihtilafların
               yargı organlarınca incelendiği süreç içerisinde, yargı kararının beklenmesi işçilerin
               mağduriyetine yol açmaktadır. 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun temel ilkeleri
               ve gerekçeleri incelendiğinde, işsizlik gibi muhtemel rizikolarda işçinin korunmasının
               amaçladığı, işsizlik sigortasının temel dinamiğinin, işçilerin çalışırken ödediği primlerin
               gelecekte işsiz kalabileceği durumlarda kendilerine geri ödenerek maddi güvenliğini
               sağlamak olduğu, bu ödemeleri zamanında yapmasının işçilerin hayatlarını ikame
               etmeleri için en önemli unsur olduğu görülmektedir. Özellikle çalışma ilişkisinin nasıl
               sona erdiği hususuna ilişkin ihtilaf bulunan durumlarda, işsizlik ödeneği haksahipliğinin
               tespitinin yargılama sonuna bırakılması, Anayasanın 2 nci maddesinde belirlenen “sosyal
               hukuk devleti” anlayışına ve iş hukuku ve bağlı yasa, yönetmelikler ile kabul edilen işçiyi
               koruma düşüncesine ve iktisadi yönden zayıf olan işçilerin yasalarla korunması ilkesinin
               uzantısı olan işçi lehine yorum metoduna aykırılık teşkil etmektedir. Bu kapsamda
               doktrinde öne sürülen sistem önerileri ve yabancı ülke uygulamaları dikkate alınarak,
               konunun etki analizi ve aktüeryal denge faktörlerinin araştırılarak sistemin yapısına da
               zarar vermeyecek bir yöntem belirlenmesi ve buna ilişkin gerekli mevzuat altyapısının
               hazırlanması  büyük önem  arz  etmektedir. Diğer bir  deyişle  idarenin yaşanabilecek
               muhtemel mağduriyetlerin önüne geçecek bir mekanizma geliştirerek işten çıkış ve
               kesinleşmiş mahkeme kararı arasındaki süre için işsiz sigortalının karşılaşabileceği riskleri
               ortadan kaldırması gerektiği, akabinde bu süre içinde aldığı önlemlerin mahkeme kararı
               sonucuna göre haksız çıkan tarafa rücu edilebileceği bir sistemin hakkaniyet açısından
               yaşanabilecek sorunları ortadan kaldıracağı değerlendirilmektedir.






                                                                        2019 YILLIK RAPOR  235
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241