Page 296 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 296

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               8.5.2.5.   40 Yaş Sınırı Gerekçesiyle KYK Tarafından Burs/Kredi Verilmemesi
               Kararına İtiraz

               Başvuran, Kredi ve Yurtlar Kurumuna yapmış olduğu yüksek lisans öğrenim kredisi/
               bursu başvurusunun 40 yaş sınırı gerekçesi ile reddedildiğini, ilgili mevzuatta böyle
               bir kısıtlamanın bulunmadığını, böyle bir kısıtlama olsa bile adayların önceden
               bilgilendirilmediğini, başvuru sisteminin 40 yaş üstü adayların başvuru yapmasına izin
               verdiğini, ayrıca 40 yaşı geçmiş yüksek lisans yapan ve muhtaç durumda olanların da
               bulunabileceğini iddia ederek gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
               Başvuruya konu olayda, burs/kredi verilmesinde yaş şartı aranmasına yönelik birincil
               mevzuatta herhangi bir sınırlama bulunmamaktadır.  Bahse konu uygulamanın
               dayanağını Başvuruların Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar (Kıstaslar) Talimatı
               oluşturmaktadır.
               Yönetim Kurulu Kararı ile alınan “Başvuru yapıldığı yıl itibari ile 35 yaşını geçmiş lisans
               öğrencilerine ve 40 yaşını geçmiş yüksek lisans öğrencilerine öncelikli olsalar dahi kredi/burs
               tahsis işlemi yapılmaz.” kararı, 5102 sayılı Kanunun 2 nci maddesi gereğince yeterlik
               ve ihtiyaç kriterlerinin belirlenmesi esas ve usullerinin yönetmelikle düzenleneceğini
               hükme bağladığından, konuyla ilgili öncelikle yönetmelik ile düzenleme yapılması
               gerekmektedir. Yönetmelik yerine mülga yönetim kurulu kararı ile düzenleme yapılması
               üst hukuk normlarına aykırılık barındırmakta ve eğitim hakkı ile iç içe durumda olan
               öğrenimin desteklenmesi hakkını kısıtlamaktadır.
               Anayasada yer alan Devletin, maddi imkânlardan  yoksun başarılı  öğrencilerin,
               öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacı ile burslar ve başka yollarla gerekli yardımları
               yapacağı  hükmü  eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi içerisinde yer almaktadır. Bu
               anlamda öğrencilerin desteklenmesi eğitim ve öğretim hakkı ile iç içedir. Eğitimde
               fırsat eşitliği ve eğitimin teşvik edilmesi anlayışı ile hareket edilirken aynı hassasiyet
               öğrencilerin desteklenmesi konusunda da gösterilmelidir. Bu anlayış ile hareket etmek
               ve tedbir almak Devletin ve ona bağlı kurumların asli görevlerindendir.

               İdarelerin, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak
               üzere bunlara aykırı olmamak şartıyla, her zaman yönetmelik, tebliğ, genelge çıkarabilme
               ve bu düzenlemelerle, değişen koşullar dikkate alınarak, mevcut hukuki durumları
               ileriye  yönelik  olarak yürürlükten kaldırma  yetkisine  sahip  oldukları kabul edilmekle
               beraber, yapılan düzenlemeler anayasa, yasa gibi üst hukuk normlarına veya alt
               düzenleyici işlemlere karşı aykırı olamayacaktır. Yine söz konusu üst hukuk normlarını
               dar yorumlayarak hakkın kullanımını sınırlandıran veya kısıtlayan düzenlemelere de yer
               verilmemelidir. Aynı bakış açısı ile ülkemiz yükseköğrenim kurumlarında eğitim hayatına
               devam eden öğrencilerin burs/kredi imkânından yararlandırılması konusunda yönetim
               kurulu kararı ile yaş sınırı konularak sınırlamaya gidilmesi (yönetmelik marifetiyle
               gerçekleştirilse dahi) anayasada yer alan burs ve krediden yararlanma hakkı ile eşitlik
               ilkesini ihlal etmektedir. Başvurana burs/kredi verilmemesine ilişkin idari işlemin geri
               alınarak başvuranın mağduriyetini giderecek şekilde yeni işlem tesis edilmesi hususunda



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  295
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301