Page 296 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 296
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
8.5.2.5. 40 Yaş Sınırı Gerekçesiyle KYK Tarafından Burs/Kredi Verilmemesi
Kararına İtiraz
Başvuran, Kredi ve Yurtlar Kurumuna yapmış olduğu yüksek lisans öğrenim kredisi/
bursu başvurusunun 40 yaş sınırı gerekçesi ile reddedildiğini, ilgili mevzuatta böyle
bir kısıtlamanın bulunmadığını, böyle bir kısıtlama olsa bile adayların önceden
bilgilendirilmediğini, başvuru sisteminin 40 yaş üstü adayların başvuru yapmasına izin
verdiğini, ayrıca 40 yaşı geçmiş yüksek lisans yapan ve muhtaç durumda olanların da
bulunabileceğini iddia ederek gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
Başvuruya konu olayda, burs/kredi verilmesinde yaş şartı aranmasına yönelik birincil
mevzuatta herhangi bir sınırlama bulunmamaktadır. Bahse konu uygulamanın
dayanağını Başvuruların Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar (Kıstaslar) Talimatı
oluşturmaktadır.
Yönetim Kurulu Kararı ile alınan “Başvuru yapıldığı yıl itibari ile 35 yaşını geçmiş lisans
öğrencilerine ve 40 yaşını geçmiş yüksek lisans öğrencilerine öncelikli olsalar dahi kredi/burs
tahsis işlemi yapılmaz.” kararı, 5102 sayılı Kanunun 2 nci maddesi gereğince yeterlik
ve ihtiyaç kriterlerinin belirlenmesi esas ve usullerinin yönetmelikle düzenleneceğini
hükme bağladığından, konuyla ilgili öncelikle yönetmelik ile düzenleme yapılması
gerekmektedir. Yönetmelik yerine mülga yönetim kurulu kararı ile düzenleme yapılması
üst hukuk normlarına aykırılık barındırmakta ve eğitim hakkı ile iç içe durumda olan
öğrenimin desteklenmesi hakkını kısıtlamaktadır.
Anayasada yer alan Devletin, maddi imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin,
öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacı ile burslar ve başka yollarla gerekli yardımları
yapacağı hükmü eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi içerisinde yer almaktadır. Bu
anlamda öğrencilerin desteklenmesi eğitim ve öğretim hakkı ile iç içedir. Eğitimde
fırsat eşitliği ve eğitimin teşvik edilmesi anlayışı ile hareket edilirken aynı hassasiyet
öğrencilerin desteklenmesi konusunda da gösterilmelidir. Bu anlayış ile hareket etmek
ve tedbir almak Devletin ve ona bağlı kurumların asli görevlerindendir.
İdarelerin, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak
üzere bunlara aykırı olmamak şartıyla, her zaman yönetmelik, tebliğ, genelge çıkarabilme
ve bu düzenlemelerle, değişen koşullar dikkate alınarak, mevcut hukuki durumları
ileriye yönelik olarak yürürlükten kaldırma yetkisine sahip oldukları kabul edilmekle
beraber, yapılan düzenlemeler anayasa, yasa gibi üst hukuk normlarına veya alt
düzenleyici işlemlere karşı aykırı olamayacaktır. Yine söz konusu üst hukuk normlarını
dar yorumlayarak hakkın kullanımını sınırlandıran veya kısıtlayan düzenlemelere de yer
verilmemelidir. Aynı bakış açısı ile ülkemiz yükseköğrenim kurumlarında eğitim hayatına
devam eden öğrencilerin burs/kredi imkânından yararlandırılması konusunda yönetim
kurulu kararı ile yaş sınırı konularak sınırlamaya gidilmesi (yönetmelik marifetiyle
gerçekleştirilse dahi) anayasada yer alan burs ve krediden yararlanma hakkı ile eşitlik
ilkesini ihlal etmektedir. Başvurana burs/kredi verilmemesine ilişkin idari işlemin geri
alınarak başvuranın mağduriyetini giderecek şekilde yeni işlem tesis edilmesi hususunda
2019 YILLIK RAPOR 295