Page 301 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 301
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yönündeki şikâyetlerine ilişkin olduğu görülmektedir. Yapılan en önemli tespit ise
sadece başarısız bulan jüri üyelerinin değil, başarılı bulan jüri üyelerinin de çoğu
zaman kısa rapor hazırlamış olmalarıdır. Sonuç olarak, doçentlik başvuru sonuçlarına
ilişkin Kurumumuza yapılan başvuruların hukuki denetiminin sağlıklı yapılabilmesi
için jüri üyelerinin kişisel raporlarının gerekçeli ve detaylı yazılmasının sağlanması
gerekmektedir.
8.5.3.4. Doktora Programlarına Öğrenci Alımlarında Yabancı Dil Puanı
Şartının 55’ten 50’ye Düşürülmesi
Kurumumuza, kanunla herhangi bir sınırlama getirilmeden yönetmelik hükmü ile
eğitim hakkının sınırlandırıldığı ve bunun Anayasanın 13 üncü ve 42 nci maddelerine
aykırı olduğu, doçentliğe girişte dahi yabancı dil puanının 65 puandan 55 puana
indirilmesine rağmen doçentliğe göre akademik olarak bir alt seviye olan doktoraya girişte
hâlâ 55 yabancı dil puan şartının aranmasının hakkaniyete aykırı bir durum olduğu
iddialarıyla doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil puan şartının 55’ten
50’ye düşürülmesinin talep edildiği başvurular yapılmıştır. 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununa göre lisansa dayalı en az altı veya yüksek lisansa dayalı en az dört yarıyıllık
programı kapsayan ve orijinal bir araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan
bir yükseköğretim olan doktora programına öğrenci kabulünde, Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliği çerçevesinde anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından
kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınmasının zorunlu
olduğunun, hatta bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse
yükseltilmesine üniversite senatoları tarafından karar verileceğinin düzenlendiği tespit
edilmiştir.
Çağdaş eğitim-öğretim esaslarına dayanan bir düzen içinde milletin ve ülkenin
ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek amacı ile ortaöğretime dayalı çeşitli
düzeylerde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye
ve insanlığa hizmet etmek üzere yükseköğretim kurumlarının kurulacağının ve bu
kurumlardaki öğretimi planlamak ile eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini
yönlendirmek ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak üzere
Yükseköğretim Kurulunun kurulacağının da yine Anayasada hüküm altına alındığı; bu
çerçevede 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile imkân ve fırsat eşitliği çerçevesinde
yükseköğretimin amacının yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi
ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya
destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla iş birliği yapmak suretiyle bilim
dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye katkıda
bulunmak olarak belirlendiği ve lisansüstü eğitimin usul ve esaslarının Yükseköğretim
Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirleneceğinin ve yükseköğretim
kurumlarında doktora yapmak isteyenlerin, yükseköğretim kurumlarınca usulüne göre
300 2019 YILLIK RAPOR