Page 301 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 301

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 yönündeki şikâyetlerine ilişkin olduğu görülmektedir.  Yapılan en önemli tespit ise
                 sadece başarısız bulan jüri üyelerinin değil, başarılı bulan jüri üyelerinin de çoğu
                 zaman kısa rapor hazırlamış olmalarıdır. Sonuç olarak, doçentlik başvuru sonuçlarına
                 ilişkin Kurumumuza yapılan başvuruların hukuki denetiminin sağlıklı yapılabilmesi
                 için jüri üyelerinin kişisel raporlarının gerekçeli ve detaylı yazılmasının sağlanması
                 gerekmektedir.
                 8.5.3.4. Doktora Programlarına Öğrenci Alımlarında Yabancı Dil Puanı
                 Şartının 55’ten 50’ye Düşürülmesi
                 Kurumumuza, kanunla herhangi bir sınırlama getirilmeden yönetmelik hükmü ile
                 eğitim hakkının sınırlandırıldığı ve bunun Anayasanın 13 üncü ve 42 nci maddelerine
                 aykırı olduğu, doçentliğe girişte dahi yabancı dil puanının 65 puandan 55 puana
                 indirilmesine rağmen doçentliğe göre akademik olarak bir alt seviye olan doktoraya girişte
                 hâlâ 55 yabancı dil puan şartının aranmasının hakkaniyete aykırı bir durum olduğu
                 iddialarıyla doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil puan şartının 55’ten
                 50’ye düşürülmesinin talep edildiği başvurular yapılmıştır.  2547 sayılı Yükseköğretim
                 Kanununa göre lisansa dayalı en az altı veya yüksek lisansa dayalı en az dört yarıyıllık
                 programı kapsayan ve orijinal bir araştırmanın sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan
                 bir yükseköğretim olan doktora programına öğrenci kabulünde, Lisansüstü Eğitim ve
                 Öğretim Yönetmeliği çerçevesinde anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından
                 kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
                 yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
                 uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınmasının zorunlu
                 olduğunun, hatta bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse
                 yükseltilmesine üniversite senatoları tarafından karar verileceğinin düzenlendiği tespit
                 edilmiştir.

                 Çağdaş eğitim-öğretim esaslarına dayanan bir düzen içinde milletin ve ülkenin
                 ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek amacı ile ortaöğretime dayalı çeşitli
                 düzeylerde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye
                 ve insanlığa hizmet etmek üzere yükseköğretim kurumlarının kurulacağının ve bu
                 kurumlardaki öğretimi planlamak ile eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini
                 yönlendirmek  ve  öğretim  elemanlarının  yetiştirilmesi  için  planlama  yapmak  üzere
                 Yükseköğretim Kurulunun kurulacağının da yine Anayasada hüküm altına alındığı; bu
                 çerçevede 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile imkân ve fırsat eşitliği çerçevesinde
                 yükseköğretimin amacının yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi
                 ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya
                 destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla iş birliği yapmak suretiyle bilim
                 dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye katkıda
                 bulunmak olarak belirlendiği ve lisansüstü eğitimin usul ve esaslarının Yükseköğretim
                 Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirleneceğinin ve yükseköğretim
                 kurumlarında doktora yapmak isteyenlerin, yükseköğretim kurumlarınca usulüne göre



             300 2019 YILLIK RAPOR
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306