Page 442 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 442
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
da uygulamaya esas olan uygulama imar planları ve bu planın hazırlanmasındaki temel
hedefleri, ilkeleri ve arazi kullanım kararlarını belirleyen nazım imar planları olarak
sınıflandırılmış, anılan Kanunun 8 inci maddesinde, planların tanımlaması yapılarak,
planlar bölge planı, çevre düzeni planı, nazım imar planı ve uygulama imar planı olarak
kademelendirilmiş ve alt ölçekli planların üst ölçekli planlarda belirlenen planlama ana
ilkelerine, stratejilerine ve kararlarına uyumlu olması zorunluluğu getirilmiştir.
İmar planlarının, planlanan yörenin bugünkü durumunun, olanaklarının ve ilerideki
gelişmesinin gerçeğe en yakın şekilde saptanabilmesi için coğrafi veriler, beldenin
kullanılışı, donatımı ve mali bilgiler gibi konularda yapılacak araştırma sonucu elde
edilecek bilgiler ışığında, çeşitli kentsel işlevler arasında var olan ya da sağlanabilecek
olanaklar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak, belde halkına iyi yaşama düzeni
ve koşulları sağlamak amacıyla kentin kendine özgü yaşayış biçimi ve karakteri, nüfus,
alan ve yapı ilişkileri, halkın sosyal ve kültürel gereksinimleri, güvenlik ve sağlığı ile
ilgili konular göz önüne alınarak hazırlanması gerekmektedir. Anılan ölçütlere göre
hazırlanan imar planları zamanla planlanan alandaki koşulların zorunlu kıldığı biçimde
ve kanunlarda öngörülen yöntemlere uygun olarak değiştirilebilir. Ancak yapılan plan
değişikliklerinin amaç yönünden denetimi de bu değişikliği zorunlu kılan nedenlerin
irdelenmesi yoluyla yapılabilecektir.
Revizyon imar planı; gerek nazım ve gerekse uygulama imar planlarının ihtiyaca
cevap vermediği ve uygulamasının problem olduğu durumlarda planın tümünün
veya büyük bir kısmının plan yapım tekniklerine uyularak yenilenmesi sonucu elde
edilen plan olmakla birlikte, bu planların da planlanan yörenin bugünkü durumunun,
olanaklarının ve ilerideki gelişmesinin gerçeğe en yakın şekilde saptanabilmesi için,
imkanlar ölçüsünde en iyi çözüm yollarını bulmak, belde halkına iyi yaşama düzeni ve
koşullarını sağlamak amacıyla kentin kendine özgü yaşayış biçimi ve karakteri, nüfus,
alan ve yapı ilişkileri, yörenin gerek çevresiyle ve gerekse çeşitli alanları arasında olan
bağlantıları, halkın sosyal ve kültürel gereksinimleri, güvenlik ve sağlığı ile ilgili konular
göz önüne alınarak hazırlanması gerekmektedir.
8.15.1.1. Yapı Kayıt Belgesi İptali
Başvuran, kat maliklerinden birisi olduğu yapıda ortak mülkiyete tecavüz eden
eklentilere yapı kayıt belgesi düzenlendiğinden bahisle, anılan belgenin iptali ve
tecavüzün giderilmesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda; ortak alana yapı yapan paydaşın almış
olduğu yapı kayıt belgesinin diğer paydaşların ortak alanı kullanmasını engellediği ve
böyle durumlarda yapı kayıt belgesinin düzenlenmemesi, düzenlenmiş ise bunun iptal
edilmesi gerektiği tespitiyle; yapı kayıt belgesi düzenleme işleminin hukuka ve hakkaniyete
aykırı olduğu, yapı kayıt belgesinin iptalinin sağlanması, iptalinden sonra ise ilgili idare
tarafından yıkım işleminin gerçekleştirilmesi gerektiği yönünde Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı ile Keçiören Belediye Başkanlığına Tavsiye Bulunulmasına 257 karar verilmiştir.
257 2018/15676 numaralı başvuru hakkında verilen 22/05/2019 tarihli Tavsiye Kararı
2019 YILLIK RAPOR 441