Page 444 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 444

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               incelendiğinde sınırlandırma hatası yapıldığının anlaşıldığı, Müdürlükleri tarafından
               3402 sayılı kanunun 41 inci maddesi kapsamında gerekli çalışmaların başlatılacağı ifade
               edildiğinden Dostane Çözüm Kararı 259  verilmiştir.
               8.15.2. Kira Yardımı

               Türkiye Cumhuriyeti sosyal bir hukuk devletidir ve herkes, sağlıklı ve dengeli bir
               çevrede yaşama hakkına sahiptir. Anayasanın 5 inci maddesi  “Devletin temel amaç
               ve görevleri, ... kişinin temel hak ve hürriyetlerini,  sosyal hukuk devleti  ve adalet
               ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal,  ekonomik ve sosyal engelleri
               kaldırmaya,  insanın  maddi  ve manevi  varlığının  gelişmesi için  gerekli  şartları
               hazırlamaya çalışmaktır”  düzenlemesi  ile  sosyal  devletin  sağlanmasında  devlete
               birtakım yükümlülükler getirmiştir. Çevreyi geliştirme, sağlığını koruma, kirlenmesini
               önleme, sağlıklı ve düzenli kentleşmenin sağlanması, konut ihtiyaçlarını karşılayacak
               tedbirleri almak da bu yükümlülüklerden bir kaçıdır.
               Söz konusu yükümlülüklerin yerine getirilmesi amacıyla bu kapsamda çıkarılan 6306
               sayılı Kanunun gerekçesinde de bu tür yükümlülüklerin sosyal devlet ilkesi gereği
               olduğunun altı çizilmiştir.

               6306 sayılı Kanun ile birlikte riskli alan içinde veya dışında olup da ekonomik ömrünü
               tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik
               verilere dayanılarak tespit edilen riskli yapılar, standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli
               yaşama çevrelerini teşkil edecek şekilde iyileştirilmeye ve yenilenmeye çalışılmaktadır.
               Çevre ve Şehircilik Bakanlığı da riskli olarak tespit edilen yapılardaki hak sahiplerinin
               bu iyileştirme ve yenilenme sürecinde oluşabilecek mağduriyetlerinin önlenmesi
               amacıyla kira yardımı adıyla kişilere finansal destek sağlamaktadır. Bu durum Çevre ve
               Şehircilik Bakanlığının 29/06/2018 tarih, E.111121 sayılı yazısında da;” Kira Yardımı,
               Bakanlığımızca mevzuatta istenilen şartların mevcudiyeti halinde hibe olarak yapılmakta
               olup hiçbir suretle kazanılmış hak olarak değerIendirilemeyecektir.” şeklinde belirtilmiştir.
               Söz konusu kira yardımı hususundaki iş ve işlemler, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki
               Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında, maliklere ve kiracılara
               yapılan kira yardımı ödemeleri ise ilgili Kanununa İlişkin Uygulama Yönetmeliğinde
               belirlenen usul ve esaslar ile başvuru tarihi kapsamında değerlendirilecek 2015 Yılı Kira
               Yardımı Uygulamaları Kılavuzu veya 2017 Yılı Kira Yardımı Uygulamaları Kılavuzu
               çerçevesinde yapılmaktadır.
               8.15.2.1. Kesilen Kentsel Dönüşüm Kredisi Desteğinin Yeniden Başlatılması
               Başvuran, İzmir’de bulunan 2 adet yığma bina ve 1 adet betonarme binanın riskli
               yapı ilan edildiğini ve bu kapsamda kentsel dönüşüm kredisi kullanmaya başladığını,
               Mart 2018'de yapılan ödemelerin kesildiğini, defalarca başvurmasına rağmen sistemde
               bir hata olduğu ve  beklemesi gerektiğinin  söylendiğini  belirterek;  söz  konusu
               mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.

               259  2019/2163 numaralı başvuru hakkında verilen 06/03/2019 tarihli Dostane Çözüm Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  443
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449