Page 446 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 446

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               devredilemez haklarının başında gelmektedir (Anayasa Mahkemesinin 03/07/2014
               tarihli ve 2013/89 E., 2014/116 K. sayılı kararı). Sağlık hizmetleri ise, nitelikleri gereği
               diğer kamu hizmetlerinden farklı olup, sağlık hizmetinin temel hedefi olan insan sağlığı
               sorunu, ertelenemez ve ikame edilemez (Anayasa Mahkemesinin 22/11/2007 tarihli ve
               2004/114 E., 2007/85 K. sayılı kararı).

               Bununla birlikte hiç kuşkusuz, Devletin bireylere sağlık hizmeti sunma konusundaki
               yükümlülüğü, ülkenin sosyal ve ekonomik gerçekleriyle yakından ilgili olup, devlet,
               kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılabilmesi noktasında, kaynakların tahsis
               edildiği alanlara ilişkin bazı sınırlamalar öngörebilmektedir. Dolayısıyla sağlık hizmeti
               sunma konusunda devletin pozitif yükümlülüğünün ekonomik sınırları belirlenirken,
               devletin kamu kaynaklarını kullanma konusundaki takdir yetkisi ile tedavi ücretlerinin
               bireylere yüklediği ekonomik külfet arasında makul bir denge kurulması gerekmektedir.
               Bu bağlamda, gerek Anayasanın yukarıda yer verilen hükümleri gerekse de Anayasa
               Mahkemesinin sağlık hakkının tanımı ve sağlık hizmetinin diğer kamu hizmetleri
               arasındaki yeri ve önemine dair yapmış olduğu değerlendirme gözetildiğinde, Anayasanın
               56 ncı maddesinde düzenlenen sağlık hakkının ve 60 ıncı maddesinde düzenlenen
               sosyal güvenlik hakkının Anayasanın 17 nci maddesinde düzenlenen “yaşam, maddî ve
               manevî varlığın korunması hakkı” ile doğrudan bağlantılı olduğu,  dolayısıyla bireyin
               sağlıklı bir yaşam sürmesi için gerekli koşulların devletin güvencesi, gözetim ve denetimi
               altında sağlanması durumunda ancak devletin yaşam hakkı bağlamındaki pozitif
               yükümlülüğünü yerine getirdiği söylenebilecektir.
               8.16.1.1. Tip I Diyabet Hastalığının Tedavisinde Kullanılan İlaç ve Cihazlara
               Ücretsiz Erişim

               Başvuran, yaklaşık 20 yıldır  Tip I diyabet hastası olduğunu, bu süreçte gerekli
               tedavinin uygulanması, takibin yapılmasına rağmen diyabetik retinapati, diyabetik
               nefropati ve diyabetik nöropati komplikasyonları yaşadığını, yakın zamanda haftada
               üç gün hemodiyaliz tedavisine başladığını, diyabetin tedavisinde anlık şeker ölçümü ve
               müdahalenin çok büyük önem taşıdığını belirterek, hastalığın tedavisinde kullanılan
               modern teknoloji tıbbi malzemeler, cihazlar, aparatlar ve ilaçların devlet desteğine
               alınması hususunda gereğini talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, finansmanı sağlanan sağlık
               hizmetlerinin kurumca ödenecek bedelleri ve tıbbi malzemelerin teminine ilişkin
               kıstaslar belirlenirken diyabete bağlı komplikasyonların maliyetlerinin de göz önünde
               bulundurularak, diyabet tedavisinde başarıya ulaştığı kanıta ve bilimsel verilere dayalı
               olarak tespit edilen (sürekli/anlık glikoz izlemi yapan sistemler vb.) yeni geliştirilen
               modern  teknoloji  tıbbi  malzemeler, cihazlar, aparatlar  ile ilaçların,  Sağlık  Uygulama
               Tebliğinde yer alması ve SGK’nın geri ödemesi kapsamına dâhil edilmesi ve hâlihazırda
               diyabetin tedavisinde SGK’nın geri ödemesi kapsamında olan tıbbi malzemeler, cihazlar,




                                                                        2019 YILLIK RAPOR  445
   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451