Page 446 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 446
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
devredilemez haklarının başında gelmektedir (Anayasa Mahkemesinin 03/07/2014
tarihli ve 2013/89 E., 2014/116 K. sayılı kararı). Sağlık hizmetleri ise, nitelikleri gereği
diğer kamu hizmetlerinden farklı olup, sağlık hizmetinin temel hedefi olan insan sağlığı
sorunu, ertelenemez ve ikame edilemez (Anayasa Mahkemesinin 22/11/2007 tarihli ve
2004/114 E., 2007/85 K. sayılı kararı).
Bununla birlikte hiç kuşkusuz, Devletin bireylere sağlık hizmeti sunma konusundaki
yükümlülüğü, ülkenin sosyal ve ekonomik gerçekleriyle yakından ilgili olup, devlet,
kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılabilmesi noktasında, kaynakların tahsis
edildiği alanlara ilişkin bazı sınırlamalar öngörebilmektedir. Dolayısıyla sağlık hizmeti
sunma konusunda devletin pozitif yükümlülüğünün ekonomik sınırları belirlenirken,
devletin kamu kaynaklarını kullanma konusundaki takdir yetkisi ile tedavi ücretlerinin
bireylere yüklediği ekonomik külfet arasında makul bir denge kurulması gerekmektedir.
Bu bağlamda, gerek Anayasanın yukarıda yer verilen hükümleri gerekse de Anayasa
Mahkemesinin sağlık hakkının tanımı ve sağlık hizmetinin diğer kamu hizmetleri
arasındaki yeri ve önemine dair yapmış olduğu değerlendirme gözetildiğinde, Anayasanın
56 ncı maddesinde düzenlenen sağlık hakkının ve 60 ıncı maddesinde düzenlenen
sosyal güvenlik hakkının Anayasanın 17 nci maddesinde düzenlenen “yaşam, maddî ve
manevî varlığın korunması hakkı” ile doğrudan bağlantılı olduğu, dolayısıyla bireyin
sağlıklı bir yaşam sürmesi için gerekli koşulların devletin güvencesi, gözetim ve denetimi
altında sağlanması durumunda ancak devletin yaşam hakkı bağlamındaki pozitif
yükümlülüğünü yerine getirdiği söylenebilecektir.
8.16.1.1. Tip I Diyabet Hastalığının Tedavisinde Kullanılan İlaç ve Cihazlara
Ücretsiz Erişim
Başvuran, yaklaşık 20 yıldır Tip I diyabet hastası olduğunu, bu süreçte gerekli
tedavinin uygulanması, takibin yapılmasına rağmen diyabetik retinapati, diyabetik
nefropati ve diyabetik nöropati komplikasyonları yaşadığını, yakın zamanda haftada
üç gün hemodiyaliz tedavisine başladığını, diyabetin tedavisinde anlık şeker ölçümü ve
müdahalenin çok büyük önem taşıdığını belirterek, hastalığın tedavisinde kullanılan
modern teknoloji tıbbi malzemeler, cihazlar, aparatlar ve ilaçların devlet desteğine
alınması hususunda gereğini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, finansmanı sağlanan sağlık
hizmetlerinin kurumca ödenecek bedelleri ve tıbbi malzemelerin teminine ilişkin
kıstaslar belirlenirken diyabete bağlı komplikasyonların maliyetlerinin de göz önünde
bulundurularak, diyabet tedavisinde başarıya ulaştığı kanıta ve bilimsel verilere dayalı
olarak tespit edilen (sürekli/anlık glikoz izlemi yapan sistemler vb.) yeni geliştirilen
modern teknoloji tıbbi malzemeler, cihazlar, aparatlar ile ilaçların, Sağlık Uygulama
Tebliğinde yer alması ve SGK’nın geri ödemesi kapsamına dâhil edilmesi ve hâlihazırda
diyabetin tedavisinde SGK’nın geri ödemesi kapsamında olan tıbbi malzemeler, cihazlar,
2019 YILLIK RAPOR 445