Page 453 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 453

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 - TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları uygulamaları, Basın, Yayın ve Enformasyon
                 Genel Müdürlüğü Basın Kartı Komisyonunca basın kartı verilmemesi, basın ve iletişim
                 alanındaki idarelerce mahkeme kararlarının yerine getirilmemesine ilişkin olarak
                 ulaştırma, basın, denizcilik, haberleşmeye ilişkin diğer konulara yönelik başvurular
                 yapılmıştır.
                 8.17.1. Karayolu, Demiryolu, Havayolu, Deniz, İç Sular, Tehlikeli Mal ve
                 Kombine Taşımacılığı

                 Ülkemizde 1950’li yıllara kadar demiryolu ulaşımı ön planda iken sonrasında karayolu
                 ulaşımı ön plana geçmiştir. Deniz yolu ulaşımı 1980’lerden, havayolu ulaşımı ise
                 1990’lardan itibaren hızlı bir şekilde gelişmeye başlamıştır. Özellikle havayolu ve
                 demiryolu ulaşımı son yıllarda gerçekleştirilen yatırımlarla önem kazanmaya başlamıştır.

                 2019 yılında bu alanda, şehirlerarası tarifeli ve tarifesiz olarak ticari yolcu taşımacılığı
                 yapanlara verilen D4 yetki belgesi ile ilgili olarak yaşanan sorunlar, yolcu taşıma belgesinin
                 ilgili idare tarafından hiçbir gerekçe gösterilmeden iptal edilmesi, Ulaşım Koordinasyon
                 Merkezi (UKOME) kararlarının tam anlamıyla uygulanması ya da kaldırılması talepleri,
                 Karayolları Genel Müdürlüğü ile TCDD’nin üst ve alt geçit ile hemzemin geçit yapması,
                 demiryolu taşımacılığında tespit edilen eksikliklerin giderilmesi, KGM’nin yol yapımı
                 esnasında neden olduğu mağduriyetler, taksiler dışında kanunsuz ticari yolcu taşımacılığı
                 yaptığı iddia edilen şirketlerin faaliyetlerinin yasaklanması talepli başvurular alınmıştır.
                 8.17.1.1. Hızlı Trenler ve Trenlere Emniyet Kemeri Konulması

                 Başvuran, otomobillerde, otobüslerde, uçaklarda emniyet kemeri bulunmasına rağmen
                 hızlı tren ve trenlerde emniyet kemeri olmadığını, ailesiyle güvenli bir yolculuk yapmak
                 için emniyet kemeri konulması talebiyle başvuruda bulunduğunu, ancak Avrupa ülkeleri
                 ve diğer ülkelerde emniyet kemeri olmadığından bahisle talebinin reddedildiğini, oysaki
                 255 km. hızla giden trende kaza anında can güvenliğinin sağlanması açısından emniyet
                 kemerinin gerekli olduğunu iddia ederek hızlı trenler ve trenlere emniyet kemeri
                 konulmasını talep etmiştir.

                 Başvuru hakkında yapılan incelemeler neticesinde; demiryolu hattında giden trenlerde
                 emniyet kemeri olmamasının en önemli nedenlerinden birinin, tren kazaları meydana
                 geldiğinde özellikle yüksek hızlarda, emniyet kemerinin yolculara verdiği hasarın,
                 emniyet kemerlerinin potansiyel korumasından çok daha fazla olması olduğu; iki noktalı
                 emniyet kemerlerinin yolcunun zarar görme riskini artıracağı ve mevcut durumda
                 kullanılan darbeye dayanıklı koltuklara uyumlu olmadığı; üç noktalı kemerlerle yapılan
                 denemelerde ise, darbeye dayanıklı koltukların üç noktalı çapraz kemerin bağlanması
                 için yeterince güçlü olmadığını ortaya koyduğu; büyük bir kaza durumunda, özellikle
                 emniyet kemeri bağladıkları için yolcuların yaralanmalara karşı daha savunmasız kaldığı
                 ve tehlikeden kaçamadıklarının gözlemlendiği; yapılan çalışmalarda trende emniyet



             452 2019 YILLIK RAPOR
   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458