Page 453 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 453
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
- TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları uygulamaları, Basın, Yayın ve Enformasyon
Genel Müdürlüğü Basın Kartı Komisyonunca basın kartı verilmemesi, basın ve iletişim
alanındaki idarelerce mahkeme kararlarının yerine getirilmemesine ilişkin olarak
ulaştırma, basın, denizcilik, haberleşmeye ilişkin diğer konulara yönelik başvurular
yapılmıştır.
8.17.1. Karayolu, Demiryolu, Havayolu, Deniz, İç Sular, Tehlikeli Mal ve
Kombine Taşımacılığı
Ülkemizde 1950’li yıllara kadar demiryolu ulaşımı ön planda iken sonrasında karayolu
ulaşımı ön plana geçmiştir. Deniz yolu ulaşımı 1980’lerden, havayolu ulaşımı ise
1990’lardan itibaren hızlı bir şekilde gelişmeye başlamıştır. Özellikle havayolu ve
demiryolu ulaşımı son yıllarda gerçekleştirilen yatırımlarla önem kazanmaya başlamıştır.
2019 yılında bu alanda, şehirlerarası tarifeli ve tarifesiz olarak ticari yolcu taşımacılığı
yapanlara verilen D4 yetki belgesi ile ilgili olarak yaşanan sorunlar, yolcu taşıma belgesinin
ilgili idare tarafından hiçbir gerekçe gösterilmeden iptal edilmesi, Ulaşım Koordinasyon
Merkezi (UKOME) kararlarının tam anlamıyla uygulanması ya da kaldırılması talepleri,
Karayolları Genel Müdürlüğü ile TCDD’nin üst ve alt geçit ile hemzemin geçit yapması,
demiryolu taşımacılığında tespit edilen eksikliklerin giderilmesi, KGM’nin yol yapımı
esnasında neden olduğu mağduriyetler, taksiler dışında kanunsuz ticari yolcu taşımacılığı
yaptığı iddia edilen şirketlerin faaliyetlerinin yasaklanması talepli başvurular alınmıştır.
8.17.1.1. Hızlı Trenler ve Trenlere Emniyet Kemeri Konulması
Başvuran, otomobillerde, otobüslerde, uçaklarda emniyet kemeri bulunmasına rağmen
hızlı tren ve trenlerde emniyet kemeri olmadığını, ailesiyle güvenli bir yolculuk yapmak
için emniyet kemeri konulması talebiyle başvuruda bulunduğunu, ancak Avrupa ülkeleri
ve diğer ülkelerde emniyet kemeri olmadığından bahisle talebinin reddedildiğini, oysaki
255 km. hızla giden trende kaza anında can güvenliğinin sağlanması açısından emniyet
kemerinin gerekli olduğunu iddia ederek hızlı trenler ve trenlere emniyet kemeri
konulmasını talep etmiştir.
Başvuru hakkında yapılan incelemeler neticesinde; demiryolu hattında giden trenlerde
emniyet kemeri olmamasının en önemli nedenlerinden birinin, tren kazaları meydana
geldiğinde özellikle yüksek hızlarda, emniyet kemerinin yolculara verdiği hasarın,
emniyet kemerlerinin potansiyel korumasından çok daha fazla olması olduğu; iki noktalı
emniyet kemerlerinin yolcunun zarar görme riskini artıracağı ve mevcut durumda
kullanılan darbeye dayanıklı koltuklara uyumlu olmadığı; üç noktalı kemerlerle yapılan
denemelerde ise, darbeye dayanıklı koltukların üç noktalı çapraz kemerin bağlanması
için yeterince güçlü olmadığını ortaya koyduğu; büyük bir kaza durumunda, özellikle
emniyet kemeri bağladıkları için yolcuların yaralanmalara karşı daha savunmasız kaldığı
ve tehlikeden kaçamadıklarının gözlemlendiği; yapılan çalışmalarda trende emniyet
452 2019 YILLIK RAPOR