Page 454 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 454

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kemerinin takılmasından ziyade tren kazası sırasında yolcuların güvenliğini artırmak
               için geliştirilmiş koltuk tasarımının daha etkili olduğu sonucuna varıldığı anlaşılmıştır.

               Ayrıca ulaştırma alanında meydana gelen ciddi kazaların tek elden incelenmesi ile
               seyir ve can emniyetinin sağlanması amacıyla kurulan Kaza Araştırma ve İnceleme
               Kurulunun, 2015 yılında 1, 2016 yılında 9, 2017 yılında 14 ve 2018 yılında 3
               demiryolu kazasına ilişkin inceleme raporu hazırladığı, değerlendirmeler sonucunda
               ilgili idarelere tavsiyelerde bulunduğu, ancak anılan raporlar incelendiğinde yolcuların
               can güvenliğinin sağlanmasına yönelik emniyet kemeri konulması vb. hususlarda
               tavsiyede bulunulmadığı tespit edilmiştir.

               İdareden alınan bilgilerin teknik bakımdan değerlendirilmesi için üç bilirkişi de
               görevlendirilmiş olup bilirkişilerin hazırladığı raporda, demiryollarındaki şartlarda
               insanların ve yük hareketlerinin güvenli şekilde yapılabilmesi için temel unsurun,
               herhangi bir kaza olmamasına yönelik gerekli önlemlerin alınması olduğu; söz konusu
               durumun özellikle yüksek hızlarda çok da fayda sağlaması beklenmeyen emniyet kemeri
               uygulamasından daha önemli olduğu; demiryolu araçlarının ve hatlarının tam anlamı
               ile güvenlik, sinyalizasyon ve kontrol sistemleri ile donatılmasıyla, kaza oranının hemen
               hemen sıfır seviyelerine düşeceği ve bu durumun yolcu emniyeti için getirisinin yanında
               yüksek riskleri olan uygulamaların tartışılmasını sona erdireceği ifade edilmiştir.
               Başvuranın talebi, idarenin konuyla ilgili açıklamaları, yapılan araştırmalar ve bilirkişi
               raporunda yer alan hususlar birlikte değerlendirildiğinde, yüksek hızlı araçlarda emniyet
               kemeri gibi insan vücudunu koltuğa bağlayan sistemlerin,  yolcuya faydası olması
               olasılığının çok düşük olduğu; 255 km/h gibi yüksek hızlarda oluşan bir kazada emniyet
               kemerinin yaratacağı etkinin daha kötü yönde olacağı; bu bakımdan hızlı trenlerde
               emniyet  kemerinin  yolcuların  sağlığını  bir  kaza sırasında  korumaktan  ziyade  hasar
               verici nitelikte olduğu hususları göz önüne alındığında trenlere ve hızlı trenlere emniyet
               kemeri konulması  talebinin ilgili idare tarafından reddedilmesinde hukuka aykırılık
               tespit edilememiştir.

               Bununla birlikte, uygulamadaki ve işletmedeki eksikliklerin tespiti amacıyla risk
               analizi yapılması, yolcu emniyetinin sağlanması açısından vagon iç döşemesinde bazı
               iyileştirmeler yapılarak yolcunun çarpışma anında vagon içerisinde en az zarar görmesi
               ve kinetik enerjisinin kontrollü biçimde sönümlenmesine yönelik önlemler alınması,
               ayrıca darbeye karşı dayanımlı koltuk üretimi hususunda düzenli olarak ve hassasiyetle
               çalışmalar yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmış olup Türkiye Cumhuriyeti
               Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 268  karar
               verilmiştir.




               268  2018/10451 numaralı başvuru hakkında verilen 25/02/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  453
   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459