Page 77 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 77
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri ile
tüm dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; sözlü sınavların
iyi yönetim ilkelerinden olan “nesnellik”, “tarafsızlık”, “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik”
ve “kararların gerekçeli olması” ilkelerine uygun yapılmasını teminen, idarenin bundan
sonra düzenleyeceği sözlü sınavlar öncesinde bilgi soruları yanında cevap anahtarlarını
hazırlaması, sınavlara giren adaylara verilen puanların gerekçelerini ortaya koyacak
1
tedbirler alması yönünde Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
verilmiştir.
5.3.2. Hızlı Trenler ve Trenlere Emniyet Kemeri Konulması
Başvuran, otomobillerde, otobüslerde, uçaklarda emniyet kemeri bulunmasına rağmen
hızlı tren ve trenlerde emniyet kemeri olmadığını, ailesiyle güvenli bir yolculuk yapmak
için emniyet kemeri konulması talebiyle başvuruda bulunduğunu, ancak Avrupa ülkeleri
ve diğer ülkelerde emniyet kemeri olmadığından bahisle talebinin reddedildiğini, oysaki
255 km hızla giden trende kaza anında can güvenliğinin sağlanması açısından emniyet
kemerinin gerekli olduğunu iddia ederek hızlı trenler ve trenlere emniyet kemeri
konulmasını talep etmiştir.
Başvuru hakkında yapılan incelemeler neticesinde; demiryolu hattında giden trenlerde
emniyet kemeri olmamasının en önemli nedenlerinden birinin, tren kazaları meydana
geldiğinde özellikle yüksek hızlarda, emniyet kemerinin yolculara verdiği hasarın,
emniyet kemerlerinin potansiyel korumasından çok daha fazla olması olduğu; iki noktalı
emniyet kemerlerinin yolcunun zarar görme riskini artıracağı ve mevcut durumda
kullanılan darbeye dayanıklı koltuklara uyumlu olmadığı; üç noktalı kemerlerle yapılan
denemelerde ise, darbeye dayanıklı koltukların üç noktalı çapraz kemerin bağlanması
için yeterince güçlü olmadığını ortaya koyduğu; büyük bir kaza durumunda, özellikle
emniyet kemeri bağladıkları için yolcuların yaralanmalara karşı daha savunmasız kaldığı
ve tehlikeden kaçamadıklarının gözlemlendiği; yapılan çalışmaların trende emniyet
kemerinin takılmasından ziyade tren kazası sırasında yolcuların güvenliğini artırmak
için geliştirilmiş koltuk tasarımının daha etkili olduğu sonucuna varıldığı anlaşılmıştır.
Ayrıca ulaştırma alanında meydana gelen ciddi kazaların tek elden incelenmesi ile
seyir ve can emniyetinin sağlanması amacıyla kurulan Kaza Araştırma ve İnceleme
Kurulunun, 2015 yılında 1, 2016 yılında 9, 2017 yılında 14 ve 2018 yılında 3
demiryolu kazasına ilişkin inceleme raporu hazırladığı, değerlendirmeler sonucunda
ilgili idarelere tavsiyelerde bulunduğu, ancak anılan raporlar incelendiğinde yolcuların
can güvenliğinin sağlanmasına yönelik emniyet kemeri konulması vb. hususlarda
tavsiyede bulunulmadığı tespit edilmiştir.
İdareden alınan bilgilerin teknik bakımdan değerlendirilmesi için üç bilirkişi de
görevlendirilmiş olup bilirkişilerin hazırladığı raporda, demiryollarındaki şartlarda
insanların ve yük hareketlerinin güvenli şekilde yapılabilmesi için temel unsurun,
herhangi bir kaza olmamasına yönelik gerekli önlemlerin alınması olduğu; söz konusu
1 2018/9617 numaralı başvuru hakkında verilen 10/01/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
76 2019 YILLIK RAPOR