Page 77 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 77

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri ile
                 tüm dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; sözlü sınavların
                 iyi yönetim ilkelerinden olan “nesnellik”, “tarafsızlık”, “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik”
                 ve “kararların gerekçeli olması” ilkelerine uygun yapılmasını teminen, idarenin bundan
                 sonra düzenleyeceği sözlü sınavlar öncesinde bilgi soruları yanında cevap anahtarlarını
                 hazırlaması, sınavlara giren adaylara verilen puanların gerekçelerini ortaya koyacak
                                                                                     1
                 tedbirler  alması  yönünde  Milli  Eğitim  Bakanlığına Tavsiyede  Bulunulmasına   karar
                 verilmiştir.
                 5.3.2. Hızlı Trenler ve Trenlere Emniyet Kemeri Konulması

                 Başvuran, otomobillerde, otobüslerde, uçaklarda emniyet kemeri bulunmasına rağmen
                 hızlı tren ve trenlerde emniyet kemeri olmadığını, ailesiyle güvenli bir yolculuk yapmak
                 için emniyet kemeri konulması talebiyle başvuruda bulunduğunu, ancak Avrupa ülkeleri
                 ve diğer ülkelerde emniyet kemeri olmadığından bahisle talebinin reddedildiğini, oysaki
                 255 km hızla giden trende kaza anında can güvenliğinin sağlanması açısından emniyet
                 kemerinin gerekli olduğunu iddia ederek hızlı trenler ve trenlere emniyet kemeri
                 konulmasını talep etmiştir.

                 Başvuru hakkında yapılan incelemeler neticesinde; demiryolu hattında giden trenlerde
                 emniyet kemeri olmamasının en önemli nedenlerinden birinin, tren kazaları meydana
                 geldiğinde özellikle yüksek hızlarda, emniyet kemerinin yolculara verdiği hasarın,
                 emniyet kemerlerinin potansiyel korumasından çok daha fazla olması olduğu; iki noktalı
                 emniyet kemerlerinin yolcunun zarar görme riskini artıracağı ve mevcut durumda
                 kullanılan darbeye dayanıklı koltuklara uyumlu olmadığı; üç noktalı kemerlerle yapılan
                 denemelerde ise, darbeye dayanıklı koltukların üç noktalı çapraz kemerin bağlanması
                 için yeterince güçlü olmadığını ortaya koyduğu; büyük bir kaza durumunda, özellikle
                 emniyet kemeri bağladıkları için yolcuların yaralanmalara karşı daha savunmasız kaldığı
                 ve tehlikeden kaçamadıklarının gözlemlendiği; yapılan çalışmaların trende emniyet
                 kemerinin takılmasından ziyade tren kazası sırasında yolcuların güvenliğini artırmak
                 için geliştirilmiş koltuk tasarımının daha etkili olduğu sonucuna varıldığı anlaşılmıştır.

                 Ayrıca ulaştırma alanında meydana gelen ciddi kazaların tek elden incelenmesi ile
                 seyir ve can emniyetinin sağlanması amacıyla kurulan Kaza Araştırma ve İnceleme
                 Kurulunun, 2015 yılında 1, 2016 yılında 9, 2017 yılında 14 ve 2018 yılında 3
                 demiryolu kazasına ilişkin inceleme raporu hazırladığı, değerlendirmeler sonucunda
                 ilgili idarelere tavsiyelerde bulunduğu, ancak anılan raporlar incelendiğinde yolcuların
                 can güvenliğinin sağlanmasına yönelik emniyet kemeri konulması vb. hususlarda
                 tavsiyede bulunulmadığı tespit edilmiştir.
                 İdareden alınan bilgilerin teknik bakımdan değerlendirilmesi için üç bilirkişi de
                 görevlendirilmiş olup bilirkişilerin hazırladığı raporda, demiryollarındaki şartlarda
                 insanların ve yük hareketlerinin güvenli şekilde yapılabilmesi için temel unsurun,
                 herhangi bir kaza olmamasına yönelik gerekli önlemlerin alınması olduğu; söz konusu

                 1  2018/9617 numaralı başvuru hakkında verilen 10/01/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


              76 2019 YILLIK RAPOR
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82