Page 79 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 79
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
edilmediği için erken ödemedeki % 25 indirim hakkını da kullanamadığını iddia ederek
mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.
Yapılan araştırmalar neticesinde; başvuranın ihlalli geçiş anını gösterir fotoğraf ve çıkış
dökümlerinin mevcut olduğu, söz konusu geçişten itibaren 15 günlük süre içerisinde
geçiş ücretinin başvuran tarafından ödenmediği, işletici şirketin ücretsiz geçiş yapan
araçlara ücretsiz geçiş yapıldığına dair bir tebligat yapma zorunluluğu olduğu ve 15
günlük cezasız ödeme süresinin işbu tebliğ tarihinden başlatılması gerektiğine dair
herhangi bir yasal düzenlenmenin bulunmadığı, ilgili dönemde yürürlükte bulunan
mevzuat hükümlerinin işletici şirkete ihlalli geçişin yapıldığının tespiti tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde ücretin ödenmemesi halinde ihlalli geçiş ücretinin on
katı oranında para cezası tahsil yetkisi verdiği, bu kapsamda İşletici Şirketin de geçiş
ücretini ve para cezasını başvurandan talep ve tahsil ettiği hususlarının anlaşılmış
olması karşısında, İşletici Şirketin uygulamalarında hukuka aykırı bir durum tespit
edilememiştir.
PTT A.Ş. veya İşletici Şirketin, ihlalli geçiş tarihinden itibaren 15 günlük süre içerisinde
bu durumu HGS kullanıcısına bildirme zorunluğu olduğuna ilişkin mevzuatta bir
düzenleme olmadığı hususu Kurumumuzca da tespit edilmekle birlikte, bu 15 günlük
süre içerisinde PTT A.Ş. tarafından SMS yoluyla bilgilendirme yapılması uygulamasının
iyi yönetim ilkeleri uyarınca HGS kullanıcılarının bilgilendirilmesi anlamında olumlu
bir uygulama olduğu tespit edilmiştir. Ancak başvuranın iddiaları, ilgili idarenin konuya
ilişkin cevabı ve Kurumumuza gelen benzer başvurular değerlendirildiğinde, HGS
sistemindeki telefon bilgilerinin eksik veya güncel olmaması nedeniyle, bu SMS’lerin
gönderiminde veya HGS kullanıcılarına ulaşmasında bazı sorunların yaşandığı da
anlaşılmıştır.
Bu nedenle; SMS bildirimin sağlıklı işleyebilmesi adına; PTT A.Ş. veya yetki verilen
bankaların, özel ve zorunlu durumlar haricinde, telefon bilgisi olmadan HGS aboneliği
yapmaması, HGS kullanıcılarına, telefon numarası aracılığı ile kendilerine bilgilendirme
yapılacağı konusunda bilgi verilmesinin önemli olduğu değerlendirilmiştir. Yine HGS
sistemindeki bilgilerinin güncellenmesi noktasında kamuoyuna gerekli duyuru veya
bilgilendirmelerin (kamu spotu, reklam vb.) yapılmasının uygun olacağı, SMS ile
bilgilendirme uygulamasının, iyi ve etkin işleyebilmesi için HGS sisteminde özellikle
telefon numarası kayıtlı olmayan ve iletişim bilgileri bulunmayan kişilerin tespit edilmesi,
bu kapsamda tespit edilen eksik iletişim bilgilerinin (özellikle telefon numaralarının)
PTT A.Ş. ve ilgili Bankalar tarafından HGS sistemine girişinin sağlanması ve böylece
sistemdeki bilgilerin güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Başvuranın iddiaları, ilgili idarelerin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri
ile tüm dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; şikâyete
konu ihlalli geçiş yapan araçla ilgili olarak yapılan uygulamada hukuka aykırı bir
husus bulunmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, PTT A.Ş. tarafından, ihlalli
geçiş tarihinden itibaren 15 günlük süre içerisinde iyi yönetim ilkelerine uygun olarak
HGS kullanıcılarına SMS ile bilgilendirme yapıldığı, ancak HGS sistemindeki telefon
78 2019 YILLIK RAPOR