Page 78 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 78
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
durumun özellikle yüksek hızlarda çok da fayda sağlaması beklenmeyen emniyet kemeri
uygulamasından daha önemli olduğu; demiryolu araçlarının ve hatlarının tam anlamı
ile güvenlik, sinyalizasyon ve kontrol sistemleri ile donatılmasıyla, kaza oranının hemen
hemen sıfır seviyelerine düşeceği ve bu durumun yolcu emniyeti için getirisinin yanında
yüksek riskleri olan uygulamaların tartışılmasını sona erdireceği ifade edilmiştir.
Başvuranın talebi, idarenin konuyla ilgili açıklamaları, yapılan araştırmalar ve bilirkişi
raporunda yer alan hususlar birlikte değerlendirildiğinde, yüksek hızlı araçlarda emniyet
kemeri gibi insan vücudunu koltuğa bağlayan sistemlerin, yolcuya faydası olması
olasılığının çok düşük olduğu; 255 km/h gibi yüksek hızlarda oluşan bir kazada emniyet
kemerinin yaratacağı etkinin daha kötü yönde olacağı; bu bakımdan hızlı trenlerde
emniyet kemerinin yolcuların sağlığını bir kaza sırasında korumaktan ziyade hasar
verici nitelikte olduğu hususları göz önüne alındığında trenlere ve hızlı trenlere emniyet
kemeri konulması talebinin ilgili idare tarafından reddedilmesinde hukuka aykırılık
tespit edilememiştir.
Bununla birlikte, uygulamadaki ve işletmedeki eksikliklerin tespiti amacıyla risk
analizi yapılması, yolcu emniyetinin sağlanması açısından vagon iç döşemesinde bazı
iyileştirmeler yapılarak yolcunun çarpışma anında vagon içerisinde en az zarar görmesi
ve kinetik enerjisinin kontrollü biçimde sönümlenmesine yönelik önlemler alınması,
ayrıca darbeye karşı dayanımlı koltuk üretimi hususunda düzenli olarak ve hassasiyetle
çalışmalar yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmış olup Türkiye Cumhuriyeti
2
Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne yönelik Tavsiyede Bulunulmasına
karar verilmiştir.
5.3.3. HGS Geçiş İhlali Cezasının Tebliğ Edilmemesi Nedeniyle Uğranılan
Mağduriyetin Giderilmesi
Başvuran, Yavuz Sultan Selim Köprüsünden herhangi bir uyarı almadan …. plakalı
aracıyla 25/06/2017 tarihinde geçiş yaptığını, aradan zaman geçmesine rağmen bu
geçiş için HGS hesabından geçiş ücreti kesilmediğini fark ettiğini, internetten HGS
geçiş ihlali sorgulaması yaptığında herhangi bir geçiş ihlali göremediğini, daha sonra
HGS Danışma Hattını aradığını, söz konusu hat tarafından yapılan sorgulamaya göre
geçiş ihlali gözükmediği ve bahsi geçen Köprüye ilişkin geçişlerin özel şirket olması
nedeniyle sistemlerinde görünmediği bilgisinin verildiğini, bu aşamaya kadar söz
konusu Köprünün ayrı bir internet sitesi ve iletişim numarası olduğundan haberdar
dahi olmadığını, ilgili Köprüye ait danışma hattıyla görüştüğünde ise 390 TL geçiş
ihlali cezası olduğunu öğrendiğini, HGS hesabına ilişkin otomatik ödeme talimatı
olduğunu ve bakiyesinin 1,20 TL eksik olması nedeniyle HGS hesabından çekilemeyen
35,70 TL’lik geçiş ücretinin tarafına 390 TL olarak yansıtıldığını, 15 gün içerisinde 4
defa geçiş ücreti almak için deneme yapıldığına ilişkin kendisine bilgi verildiğini, ancak
bakiyesinin yetersiz olduğuna ilişkin olarak kendisine kısa mesaj gönderilmediğini,
bahse konu cezayı icra mesajı gönderildikten sonra ödediğini, tarafına konuyla ilgili
herhangi bir tebligat veya bildirim yapılmadığını, söz konusu ceza tarafına tebliğ
2 2018/10451 numaralı başvuru hakkında verilen 25/02/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
2019 YILLIK RAPOR 77