Page 148 - KDK
P. 148

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kapsamında bir neticeye ulaşmanın yanıltıcı olacağı, dolayısıyla uyuşmazlık konusu
               başvuranın aldığı nottan ziyade bale eğitiminin barındırdığı süreç ve bu sürecin ölçme
               ve değerlendirilmesinin ilgili idare tarafından da belirtildiği üzere matematik, fen gibi
               branşların ölçme ve değerlendirmesinden farklı bir yaklaşımı gerektirmesinin olduğu,
               ancak somut olayda bu ölçme ve değerlendirmenin aynı zamanda bir idari işlem olduğu,
               idari işlemlerin ise şeffaflık, hesap verilebilirlik, denetlenebilirlik gibi birtakım ilkelere
               yanıt vermesi gerekeceği, dolayısıyla bu konuda düzenleyici bir işlemin bulunmamasının
               gerek MBO bale öğrencileri ve velileri açısından ölçme ve değerlendirme işleminin
               şeffaflığından ve hesap verilebilirlik ilkelerini karşılamadığı, mevcut uygulamanın gerek
               Kurumumuz gerek bağımsız bir mercii tarafından denetimini neredeyse imkânsız
               kıldığı, diğer taraftan bale eğitiminin özel bir eğitim türü olduğu, kendi içinde
               kuralları ve hiyerarşi barındırdığı düşünülse bale eğitimi ölçme ve değerlendirmesinin
               şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkelerinden muaf olduğundan bahsedilemeyeceği, bale
               eğitiminde yapılan dönem sonu sınavlarının öğrencilerinin sadece düzeyini ölçmediği
               aynı zamanda hayatlarına bir bale sanatçısı olarak devam edip etmeyeceklerine ilişkin
               karar verilen bir performans parçası olduğu, çocuk için hayatının önemli bir kırılma
               noktasını oluşturduğu, balerin olarak devam edip etmemenin ve bunun sonuçlarının
               çocuğun hayatının geri kalanı boyunca nasıl algılanacağına, çocuğun öz-benliği ve hayat
               başarısına ilişkin algısına yadsınamaz bir etkisi olacağı, bu açıdan bakıldığında, MBO
               öğretim üyeleri tarafından verilen ve her bir üyenin vermiş olduğu aynı not dışında,
               sınıf tekrarına götüren kararının sanatsal, teknik ve çocuğun üstün yararı ile bale
               sanatının faydasına alındığına ilişkin yeterli bir düşünce, değerlendirme ve gerekçenin
               velilere ya da çocuklara sunulmadığı anlaşılmaktadır.
               Sonuç olarak, başvuranın şikâyete konu okulun öğretim üyelerinin özel kurslarla
               bağlantısı olduğu yönündeki iddiasına ilişkin somut bilgi ve belgenin sunulmadığı,
               idareden  alınan  belgeler  çerçevesinde de  söz  konusu iddiayı  doğrulayacak yeterli
               bir tespitin yapılamadığı, bu anlamda bu yöndeki talebin reddi gerektiği, Ankara
               Konservatuvarı Müzik ve Bale Ortaokulu Bale Bölümü Başkanlığınca somut olaya konu
               sınavın  mevcut mevzuata uygun şekilde  gerçekleştirildiği, sınavların kayda alındığı
               ancak kayıtların bağımsız bir mercii tarafından denetlenebilirliğinin tartışmalı olduğu,
               başvuranın kızının sınıf tekrarı almasına sebep olan ve 6. sınıf bale öğrencisinde olması
               beklenen ancak olmadığı belirtilen özelliklerin kapsamlı bir şekilde raporlandığına
               ilişkin kayıtların tespit edilemediği, diğer yandan itiraz edilen ek sınavın itiraz merciinin
               sınavı yapan üyelerden farklı olması gerekirken yine aynı Komisyon üyeleri tarafından
               değerlendirildiği, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin bu anlamda MBO’nun bale bölümü
               ara sınav ve dönem sonu sınavlarının usul ve esaslarına ilişkin hesap verilebilirlik, şeffaflık
               ve denetlenebilirliği sağlayacak bir genel düzenleyici işlem yapmasının gerektiği, ayrıca
               bale eğitiminde modern ölçme ve değerlendirme metotlarının geliştirilmesi amacıyla bir
               çalışma yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmaktadır.
               Açıklanan gerekçelerle, Ankara Konservatuvarı Müzik ve Bale Ortaokulu Bale Bölümü
               dönem sonu sınavlarına itirazın yapılabileceği bağımsız bir komisyonun kurulması,



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  147
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153