Page 145 - KDK
P. 145
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuza göndermiş olduğu belgelerden, başvurana teklif edilen ve 52-60 m2 olan
konutlar yanında, başvuranın çocuklarının ve bakmakla mükellef olduğu aile fertlerinin
sayısı dikkate alınarak yaşamasında daha uygun ve m2 olarak daha geniş boş konutlar
var iken 1+1 konutlar teklif edilmesinin uygun olmadığı değerlendirilmiştir.
Bu kapsamda, başvuran hakkında hukuka ve eşitlik ilkesine uygun sıra tahsisli konut
teklif edilmesi yönünde işlem tesis etmesi için Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına
51
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
4/1-(A) Kapsamında Bağlanan Yaşlılık Aylığının Kesilmesi ve Yersiz Ödeme Borcu
Çıkarılması İşlemlerinin Geri Alınması
Başvuru, 04.09.2014 – 10.09.2014 tarihleri arasında … Eğitim ve Danışmanlık Ltd. Şti.
unvanlı işyerinde 4/1-(a) bendine tabi yedi gün çalışması bulunan ve 3201 sayılı Kanun
kapsamında yurtdışı borçlanması yaparak tarafına yaşlılık aylığı bağlanan başvuranın,
söz konusu 4/1-(a) prim günlerinin anılan şirkette yapılan denetim sonucunda iptal
edilmesiyle tarafına 4/1-(a) kapsamında bağlanan yaşlılık aylığının kesilmesi ve yersiz
ödeme borcu çıkarılması işlemlerinin geri alınması talebi hakkındadır.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, sosyal güvenlik denetmenlerinin görevleri
sırasında tespit ettikleri olay ve işlemleri yemin hariç her türlü delile dayandırabileceği,
4857 sayılı İş Kanunu’nda belirtilen denetim, teftiş ve kontrol yetkisini de haiz
olduğu, işverenler, sigortalılar, işyeri sahipleri, tasfiye ve iflas idaresinin memurları ve
işle ilgili gerçek ve tüzel kişilerin denetmenlere bilgi vermek üzere çağrıldıkları zaman
gelmek, gerekli olan defter, belge ve delilleri getirip göstermek ve vermek, görevlerini
yapmak için her türlü kolaylığı sağlamak ve bu yoldaki isteklerini geciktirmeksizin
yerine getirmekle yükümlü kılındıkları, ayrıca tüm kamu görevlerinin de gerekli
kolaylığı göstermekle yükümlü kılındıklarını düzenleyen 5510 sayılı Kanun’un
59’uncu maddesinden sosyal güvenlik denetmenlerinin inceleme ve araştırma açısından
çok geniş imkânlara sahip olduğu, nitekim 2013/5 sayılı Genelgeye göre sahte
sigortalılığın ve sahte işyerinin tespitinde izlenecek usulün ayrı ayrı düzenlendiği,
sahte işyeri tespitinden farklı olarak sahte sigortalılığının tespitinde sigortalılığından
şüphe duyulan kişi veya kişilerin şahsi dosyasının incelenmesi, Genelgede belirtilen
hususların öğrenilmesine yönelik ifadesinin alınması, bu ifadenin alınması sırasında
yararlı olabilecek işyerinin adresi, işyerinin bölümleri, yerleşim planı, bölümler
itibariyle çalışan işçilerin kimler olduğu gibi işyeri özelliklerinin öğrenilmesi ve
not edilmesi, bu kişi hakkında diğer çalışanların ifadelerine başvurulması ve bu
ifadelerin ayrı ifade tutanaklarına yazılması, işyeri mahallinde ve sigortalının ikamet
bölgesinde çevre araştırması yapılması, kayıt ve belgelerin incelenmesi, kamu kurum ve
kuruluşlarından bilgi ve belge temin edilmesi, hayatın olağan akışının dikkate alınması
ve tüm bu hususların birlikte değerlendirilerek bir kanaate varılmasının esas olduğu,
içeriğindeki tespitler ve bahsi geçen diğer raporlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde
rapora konu işyerinden yapılan sigortalılık bildirimlerinin şüphe taşıdığı kanaatine
51 2019/18891 numaralı başvuru hakkında verilen 29.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı
144 2020 YILLIK RAPOR